4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moottoripyörien kärkijoukkoa: MV Agusta Turismo Veloce 800 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MV Agusta Turismo Veloce 800 yllättää tasaisen vahvoilla ominaisuuksillaan ja päräyttää kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon. Hyvää: moottori, ergonomia, jousitus ja jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus, vakionopeus-säätimen käyttö. Uuden Turismo Velocen hieno kolmisylinterinen moottori, hyvät ajo-ominaisuudet ja mainio varustetaso nostavat MV Agusta Turismo Veloce 800:n kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon.Brutale- ja F3 -malleista tutun kolmisylinterisen moottorin huipputeho on suitsittu 110 hevosvoimaan. Se riittää kuljettamaan alle 200 kilon painoista pyörää mainiosti. Suoraviivaisesti kierrosten mukaan nouseva tehokäyrä tekee urheilullisesta ajosta nautittavaa.Tarvittaessa nopeusmittarin lukema nousee 230:een asti helposti, myös matkustajan ja sivulaukkujen kanssa.Ajoasento on sopivan pysty ja väljä. Kapean runkorakenteen ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäät ylettävät maahan, vaikka istuinkorkeutta on peräti 850 millimetriä.Matkustajan jalkatapit ovat riittävän alhaalla ja edessä, jotta polvikulma on loiva ja jarrutuksissa saa jaloilla tukea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa informaatiota?Mittariston TFT-näyttö tarjoaa huikean määrän tietoa kerralla, jopa luettavuuden kustannuksella. Tehoasetusten ja luistoneston säätö tehdään ajotietokoneen valikon kautta, ja sen sujuva käyttö vaatii muutaman harjoituskerran. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.Pitkistä joustovaroista (160/165 milliä) huolimatta moottoripyörä pysyy hyvin tasapainossa tiukoissakin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Taka-jousituksessa on perusasetuksessa vähän paluuvaimennusta, mutta sitä tiukentamalla etu- ja takajousitus saadaan balanssiin.Jousitus on sopiva yhdistelmä pintaherkkyyttä ja progressiivisuuden mukanaan tuomaa kantavuutta. Vaihtamalla alle karheammat renkaat soveltuu Turismo Veloce myös hiekkatielle.Maltillinen äänimailmaBrembon nelimäntäiset radiaalijarrut ovat huipputehokkaat. Sormivoiman tarve jarrutuksissa on sopiva ja tuntuma hyvä. Vaihdeavustin mahdollistaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä.Äänimaailma on MV Agustan muita kolmisylinterisiä malleja maltillisempi, mikä on pyörän käyttötarkoitus huomioiden hyvä ratkaisu. Suuri 22 litran polttoainesäiliö mahdollistaa yli 400 kilometrin tankkausvälin.MV Agusta Turismo Veloce ei ole luokkansa edullisin vaihtoehto. Yli 20 000 euron vastineeksi ostaja saa moottoripyörien Ferrarin, jossa on riittävästi suorituskykyä ja upeat ajo-ominaisuudet.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala MV Agusta Turismo Veloce 800 Hinta alkaen 20 495 € Moottori Bensiinimoottori 798 cm³, kolme sylinteriä, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 81 kW (110 hv), 10000 r/min Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, kuivapaino 191 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 22 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?