12.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Bobber – kaikki turha pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V9 Bobber on uutuus, joka luo kokonaan uuden pyöräluokan. Hyvää: moottorin luonne, persoonallinen ulkonäkö, hinta. Huonoa: vilkkukytkimen tunnottomuus, jousituksen lievä pintakovuus. Moto Guzzi kasvattaa mallistoaan esittelemällä 850-kuutioisen V9-mallin. Tai oikeammin voidaan puhua mallisarjasta, sillä tarjolla on klassinen custom V9 Roamer ja modernimpi ja urheilullisempi V9 Bobber. Ne jakavat saman rungon ja tekniikan, mutta erilainen rengastus ja ajoasento saavat ne tuntumaan täysin eri malleilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki turha pois Bobber-tyyli on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa motoristit toisen maailmansodan jälkeen alkoivat riisua pyöristään kaiken ylimääräisen ja vaihtoivat leveämmät renkaat dirt track -kisoja varten. Minimalistinen tyyli yhdistettynä mattamustan värin runsaaseen käyttöön saa ulkonäön vaikuttamaan jopa tylyltä. Matala drag bar -tyylinen ohjaustanko muuttaa ajoasennon aavistuksen eteen nojaavaksi ja kyynärpäät nousevat samalla aggressiivisesti sivuille. Jos tuijottaa uuden Moto Guzzi V9 Bobber:n 55 hevosvoiman moottoritehoa, 785 millin istuinkorkeutta ja tankattuna 199 kiloon jäävää painoa, voisi kuvitella kyseessä olevan pienikokoinen aloittelijan pyörä. Yllätys on suuri, kun satulaan istuutuessa Bobber tuntuu korkeammalta ja painavammalta. Tilaakin on 180-senttiselle kuljettajalle sopivasti. Vääntöä läpi kierrosalueen Moottori on selvästi väkevämpi kuin 62 newtonmetrin maksimivääntö antaa olettaa. Vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora 2 500 kierroksesta aina 6 500 kierrokseen asti. Se tarkoittaa että tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti. Kun vielä äänet ovat möreät ja harvataajuinen tärinäkin lisää voiman tunnetta, on moottoria kiva laulattaa läpi koko kierrosalueen. Jousitus ei ole kovin pintaherkkä, mutta toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Etujarru on teholtaan sopiva ja takajarru on hyvä sekä teholtaan että tuntumaltaan. Jarrut ovat lukkiutumatonta mallia. Kardaanivedolla erottuu Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, vain vilkkukatkaisija saa lievät moitteet tunnottomuudestaan. Mittariston luettavuus on hyvä ja vakiovarustukseen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä. Moto Guzzi V9 poikkeaa ulko-näöllisesti kilpailijoista pitkittäin asennetun V2-moottorin ansiosta. Myös kardaaniveto on tässä kokoluokassa harvinainen, sillä kilpailijat käyttävät lähes poikkeuksetta ketjuvetoa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Orazio Truglio Moto Guzzi V9 Bobber Hinta alkaen 12 990 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 6250 r/min Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Mitat akseliväli 1465 mm Omamassa: 199 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780–785 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: Roamer 100/90-19 ja 150/80-16, Bobber 130/90-16 ja 150/80B16. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku