12.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Bobber – kaikki turha pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V9 Bobber on uutuus, joka luo kokonaan uuden pyöräluokan. Hyvää: moottorin luonne, persoonallinen ulkonäkö, hinta. Huonoa: vilkkukytkimen tunnottomuus, jousituksen lievä pintakovuus. Moto Guzzi kasvattaa mallistoaan esittelemällä 850-kuutioisen V9-mallin. Tai oikeammin voidaan puhua mallisarjasta, sillä tarjolla on klassinen custom V9 Roamer ja modernimpi ja urheilullisempi V9 Bobber. Ne jakavat saman rungon ja tekniikan, mutta erilainen rengastus ja ajoasento saavat ne tuntumaan täysin eri malleilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki turha poisBobber-tyyli on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa motoristit toisen maailmansodan jälkeen alkoivat riisua pyöristään kaiken ylimääräisen ja vaihtoivat leveämmät renkaat dirt track -kisoja varten. Minimalistinen tyyli yhdistettynä mattamustan värin runsaaseen käyttöön saa ulkonäön vaikuttamaan jopa tylyltä. Matala drag bar -tyylinen ohjaustanko muuttaa ajoasennon aavistuksen eteen nojaavaksi ja kyynärpäät nousevat samalla aggressiivisesti sivuille.Jos tuijottaa uuden Moto Guzzi V9 Bobber:n 55 hevosvoiman moottoritehoa, 785 millin istuinkorkeutta ja tankattuna 199 kiloon jäävää painoa, voisi kuvitella kyseessä olevan pienikokoinen aloittelijan pyörä.Yllätys on suuri, kun satulaan istuutuessa Bobber tuntuu korkeammalta ja painavammalta. Tilaakin on 180-senttiselle kuljettajalle sopivasti.Vääntöä läpi kierrosalueenMoottori on selvästi väkevämpi kuin 62 newtonmetrin maksimivääntö antaa olettaa. Vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora 2 500 kierroksesta aina 6 500 kierrokseen asti. Se tarkoittaa että tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti.Kun vielä äänet ovat möreät ja harvataajuinen tärinäkin lisää voiman tunnetta, on moottoria kiva laulattaa läpi koko kierrosalueen.Jousitus ei ole kovin pintaherkkä, mutta toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Etujarru on teholtaan sopiva ja takajarru on hyvä sekä teholtaan että tuntumaltaan. Jarrut ovat lukkiutumatonta mallia.Kardaanivedolla erottuuHallintalaitteet sopivat hyvin käteen, vain vilkkukatkaisija saa lievät moitteet tunnottomuudestaan. Mittariston luettavuus on hyvä ja vakiovarustukseen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä.Moto Guzzi V9 poikkeaa ulko-näöllisesti kilpailijoista pitkittäin asennetun V2-moottorin ansiosta. Myös kardaaniveto on tässä kokoluokassa harvinainen, sillä kilpailijat käyttävät lähes poikkeuksetta ketjuvetoa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Orazio Truglio Moto Guzzi V9 Bobber Hinta alkaen 12 990 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 6250 r/min Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Mitat akseliväli 1465 mm Omamassa: 199 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780–785 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: Roamer 100/90-19 ja 150/80-16, Bobber 130/90-16 ja 150/80B16. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?