12.5.2016

Koeajo: Moto Guzzi V9 Bobber – kaikki turha pois

Moto Guzzi V9 Bobber

Moto Guzzi V9 Bobber on uutuus, joka luo kokonaan uuden pyöräluokan. Hyvää: moottorin luonne, persoonallinen ulkonäkö, hinta. Huonoa: vilkkukytkimen tunnottomuus, jousituksen lievä pintakovuus.

Moto Guzzi kasvattaa mallistoaan esittelemällä 850-kuutioisen V9-mallin. Tai oikeammin voidaan puhua mallisarjasta, sillä tarjolla on klassinen custom V9 Roamer ja modernimpi ja urheilullisempi V9 Bobber. Ne jakavat saman rungon ja tekniikan, mutta erilainen rengastus ja ajoasento saavat ne tuntumaan täysin eri malleilta.

Moto Guzzi V9 Bobber

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki turha pois

Bobber-tyyli on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa motoristit toisen maailmansodan jälkeen alkoivat riisua pyöristään kaiken ylimääräisen ja vaihtoivat leveämmät renkaat dirt track -kisoja varten. Minimalistinen tyyli yhdistettynä mattamustan värin runsaaseen käyttöön saa ulkonäön vaikuttamaan jopa tylyltä. Matala drag bar -tyylinen ohjaustanko muuttaa ajoasennon aavistuksen eteen nojaavaksi ja kyynärpäät nousevat samalla aggressiivisesti sivuille.

Moto Guzzi V9 Bobber

Jos tuijottaa uuden Moto Guzzi V9 Bobber:n 55 hevosvoiman moottoritehoa, 785 millin istuinkorkeutta ja tankattuna 199 kiloon jäävää painoa, voisi kuvitella kyseessä olevan pienikokoinen aloittelijan pyörä.

Yllätys on suuri, kun satulaan istuutuessa Bobber tuntuu korkeammalta ja painavammalta. Tilaakin on 180-senttiselle kuljettajalle sopivasti.

Moto Guzzi V9 Bobber

Vääntöä läpi kierrosalueen

Moottori on selvästi väkevämpi kuin 62 newtonmetrin maksimivääntö antaa olettaa. Vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora 2 500 kierroksesta aina 6 500 kierrokseen asti. Se tarkoittaa että tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti.

Moto Guzzi V9 Bobber

Kun vielä äänet ovat möreät ja harvataajuinen tärinäkin lisää voiman tunnetta, on moottoria kiva laulattaa läpi koko kierrosalueen.

Jousitus ei ole kovin pintaherkkä, mutta toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Etujarru on teholtaan sopiva ja takajarru on hyvä sekä teholtaan että tuntumaltaan. Jarrut ovat lukkiutumatonta mallia.

Moto Guzzi V9 Bobber

Kardaanivedolla erottuu

Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, vain vilkkukatkaisija saa lievät moitteet tunnottomuudestaan. Mittariston luettavuus on hyvä ja vakiovarustukseen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä.

Moto Guzzi V9 Bobber

Moto Guzzi V9 poikkeaa ulko-näöllisesti kilpailijoista pitkittäin asennetun V2-moottorin ansiosta. Myös kardaaniveto on tässä kokoluokassa harvinainen, sillä kilpailijat käyttävät lähes poikkeuksetta ketjuvetoa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Orazio Truglio

Moto Guzzi V9 Bobber

Hinta alkaen

12 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 853 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto.

Teho

40,5 kW (55 hv), 6250 r/min

Vääntö

62 Nm (3000 r/min)

Vääntö

62 Nm (3000 r/min)

Mitat

akseliväli 1465 mm
Omamassa: 199 kg

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 780–785 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: Roamer 100/90-19 ja 150/80-16, Bobber 130/90-16 ja 150/80B16. Huoltoväli 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat