12.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Bobber – kaikki turha pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V9 Bobber on uutuus, joka luo kokonaan uuden pyöräluokan. Hyvää: moottorin luonne, persoonallinen ulkonäkö, hinta. Huonoa: vilkkukytkimen tunnottomuus, jousituksen lievä pintakovuus. Moto Guzzi kasvattaa mallistoaan esittelemällä 850-kuutioisen V9-mallin. Tai oikeammin voidaan puhua mallisarjasta, sillä tarjolla on klassinen custom V9 Roamer ja modernimpi ja urheilullisempi V9 Bobber. Ne jakavat saman rungon ja tekniikan, mutta erilainen rengastus ja ajoasento saavat ne tuntumaan täysin eri malleilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki turha pois Bobber-tyyli on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa motoristit toisen maailmansodan jälkeen alkoivat riisua pyöristään kaiken ylimääräisen ja vaihtoivat leveämmät renkaat dirt track -kisoja varten. Minimalistinen tyyli yhdistettynä mattamustan värin runsaaseen käyttöön saa ulkonäön vaikuttamaan jopa tylyltä. Matala drag bar -tyylinen ohjaustanko muuttaa ajoasennon aavistuksen eteen nojaavaksi ja kyynärpäät nousevat samalla aggressiivisesti sivuille. Jos tuijottaa uuden Moto Guzzi V9 Bobber:n 55 hevosvoiman moottoritehoa, 785 millin istuinkorkeutta ja tankattuna 199 kiloon jäävää painoa, voisi kuvitella kyseessä olevan pienikokoinen aloittelijan pyörä. Yllätys on suuri, kun satulaan istuutuessa Bobber tuntuu korkeammalta ja painavammalta. Tilaakin on 180-senttiselle kuljettajalle sopivasti. Vääntöä läpi kierrosalueen Moottori on selvästi väkevämpi kuin 62 newtonmetrin maksimivääntö antaa olettaa. Vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora 2 500 kierroksesta aina 6 500 kierrokseen asti. Se tarkoittaa että tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti. Kun vielä äänet ovat möreät ja harvataajuinen tärinäkin lisää voiman tunnetta, on moottoria kiva laulattaa läpi koko kierrosalueen. Jousitus ei ole kovin pintaherkkä, mutta toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin. Vain takajousituksen esijännitys on säädettävissä. Etujarru on teholtaan sopiva ja takajarru on hyvä sekä teholtaan että tuntumaltaan. Jarrut ovat lukkiutumatonta mallia. Kardaanivedolla erottuu Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, vain vilkkukatkaisija saa lievät moitteet tunnottomuudestaan. Mittariston luettavuus on hyvä ja vakiovarustukseen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä. Moto Guzzi V9 poikkeaa ulko-näöllisesti kilpailijoista pitkittäin asennetun V2-moottorin ansiosta. Myös kardaaniveto on tässä kokoluokassa harvinainen, sillä kilpailijat käyttävät lähes poikkeuksetta ketjuvetoa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Orazio Truglio Moto Guzzi V9 Bobber Hinta alkaen 12 990 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 40,5 kW (55 hv), 6250 r/min Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Vääntö 62 Nm (3000 r/min) Mitat akseliväli 1465 mm Omamassa: 199 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780–785 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: Roamer 100/90-19 ja 150/80-16, Bobber 130/90-16 ja 150/80B16. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan