23.7.2020

Nimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton

Alfa Romeo Arna

Alfa Romeo Arna ei ole merkkinsä huipentuma: Nissanin ja Alfa Romeon yhdistelmä rakennettiin vääristä palasista.

Mielikuvatasolla Alfa Romeo -kuljettajan voisi olettaa olevan henkilö, joka ei ikinä vaihtaisi italialaistaan harmaaseen japanilaisautoon.

Tätä eivät herrat Alfa Romeon tai Nissanin johdossa miettineet, kun Alfa Romeo Nissan Autoveicoli perustettiin vuonna 1980. Yhteisyrityksen tarkoitus oli tietysti hyvä: Alfa Romeo tarvitsi luukkuperäisen perheauton Volkswagen Golfia ja Lancia Deltaa vastaan kilpailussa, Nissan taas kaipasi jalansijaa japanilaisia kohtaan kovin protektionistiseksi muuttuneelta Euroopan markkina-alueelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uhka vai mahdollisuuus?

Alfa Romeo Arna

Napolin lähelle nousi uusi tehdas. Koripaneelit valmistettiin Nissanin kotimaassa Japanissa, ne rahdattiin Italiaan ja niistä kasattiin auto. Tässä kohtaa lienee selvää, etteivät etevimmätkään italialaiset autoinsinöörit kykene Nissanin paneeleista Nissania enempää kasaamaan. Yhteistyönä syntynyt Alfa Romeo Arna oli Nissan Cherry (N12). Valmistuis alkoi vuonna 1983.

Toki tekniikassa oli eroa: Nissanin rivikoneen tilalla oli Alfa Romeon bokseritekniikka. Moottori, vaihteisto ja etujousitus jarruineen olivat Alfasudin lainaa. Takapyörien tuenta taas edusti Nissanin erillisjousitusta.

Alfa Romeo Arna

Japanilaisten Troijan hevonen?

Italialais-japanilainen yhteistyö herätti pelkoa jopa Euroopan talousyhteisössä. Muun muassa yksityinen Fiat-konserni pelkäsi valtio-omisteisen Alfa Romeon tuovan kulmikkaalla perheautollaan japanilaisen Troijan hevosen vanhan mantereen automarkkinoita sotkemaan.

Ehkä tämä arvelu tehtiin ennen lopputuloksen kokemista. Yhtiöiden edustajien haaveena luultavasti oli yhdistää Alfa Romeon kauneus ja ajettavuus ja japanilaiseen laatuun. Projekti meni noin 180 astetta pieleen. Nissanin kauneus ja ajettavuus yhdistyi stereotypiseen italialaislaatuun: ruostetta ja ongelmia tylsyyden keskellä.

Jostain syystä japanilaiset kuitenkin markkinoivat autosta myös omaa versiotaan: Nissan Cherry Europe oli kuin tavallinen N12-sukupolven Cherry, mutta Alfa Romeon työnlaadulla ja italialaisbokserilla höystettynä. Japanin kotimarkkinoille tätä ei sentään palautettu, joskin paikalliset pääsivät nauttimaan kotiversio Pulsarin Milano X1 -versiosta, jossa Nissanin oma tekniikka yhdistyi Arnan musta-vihreään sisustaan.

Alfa Fiatille

Alfa Romeo Arnan ja Cherry Europen maine levisi nopeasti ja myynti sakkasi. Vuonna 1986 Alfa Romeon omistanut valtioinyhtiö Istituto per la Ricostruzione Industriale oli ongelmissa ja Alfa Romeo laitettiin myyntiin. Ostajaksi valikoitui Fiat, ja jo seuraavana vuotena uusi isäntä teki Alfa Romeo Nissan Autoveicolista lopun.

Alfa Romeo Arna

Tähän mennessä Nissan oli jo oppinut läksynsä ja omat Euroopan operaatiot kävivät jo Britanniassa: se oli sitten menestyksekkäämpi tarina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tylsä, siksi mielenkiintoinen

Alfa Romeo Arna

Alfa Romeo Arna ei kenties ole merkkinsä kunniakkain hetki, ja on sitä ehdotettu kenties maailman huonoimmaksi autoksikin, mutta lopulta juuri tarina tekee autosta huippumielenkiintoisen. Arna ei ole mikä tahansa yksi auto lisää, vaan järjettömän upeasti epäonnistunut suuryritysten ponnistus.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Wikipedia, kuvat: Alfa Romeo

Luetuimmat