Ajoneuvot Nimi muutettu 16.3.2022
Nimi muutettu: Kaksoset täynnä ristiriitoja
Pontiac halusi vuosituhannen vaihteessa lanseerata rohkean ja repivän crossoverin, joka ei olisi kaikille sopiva. (Olisipa ollut edes jollekin sopiva.) Konsernisisar Buick Rendezvous yritti sitten elellä siinä siivellä.
Joidenkin harvojen automallien kohdalla tulee mieleen ajatus, miten ihmeessä tuo design on päätynyt suunnittelupöydältä lähellekään tuotantolinjoja. Tällaiset mallit keräävät jälkeenpäin korkeita sijoja lähinnä ”kaikkien aikojen rumimmat autot top 10” -tyyppisissä äänestyksissä. Korkeilla sijoilla moisissa äänestyksissä on usein crossover nimeltä Pontiac Aztec.
Vain rohkeimmille tarkoitettu Aztec räjäytti markkinoille tullessaan kommenttivyöryn, kun yksi lehti toisensa jälkeen antoi oman, enemmän tai vähemmän asiallisen mielipiteensä sen ulkonäöstä.
Sisar vaikeahkossa välikädessä
Aztec sai myös konsernin sisäisen sisarmallin, josta vastasi Buick. Premiumimpana merkkinä Buick ei voinut lähteä moiseen hurjasteluun mukaan, mutta täytyi siitäkin tehdä oman tiensä kulkija. Tulos on vaihteleva. Buick Rendezvous ei päädy kyseenalaisille listoille, muttei toisaalta muotoilupalkintojakaan ole kauheasti herunut.
Vaikka Aztec ja Rendezvous poikkeavatkin ulkonäöllisesti toisistaan melkoisesti, jakavat ne kaikki kuoren alapuoliset osat keskenään. Mallit myös syntyivät rinnakkain Meksikossa, hieman lomittain vuosina 2000 – 2007.
Silti aika fiksu perhecrossover
Pontiac Aztecista puhuttaessa menee tavallaan lapsi pesuveden mukana alas. Todellisuudessa kuoren alla – niin Aztecissa kuin Rendezvous’ssakin – on varsin toimiva ja muunneltava perhecrossover. Erilaisiin kuljetustarpeisiin matkustamon sai järjesteltyä peräti 22 eri tavalla. Tavaratilaan sai jopa vaneripohjan, mikäli vaativampia kuljetuksia osuisi kohdalle useammin. Voittihan Aztec toki palkintojakin, muualta kuin muotoilun osalta.
Huomionarvoista on myös se, että Aztec suunniteltiin kokonaan tietokoneella, mikä ei vielä 1990-luvun lopussa ollut lainkaan tavallista.

Totaalisen väärinymmärretty vai 20 vuotta edellä aikaansa? Viistetyn kattolinjan crossoverit ovat nykyään ihan arkipäivää.
Annetaan lopuksi silmän levätä
Pontiac Aztecin muotoili merkin päämuotoilija Tom Peters. Hän ei Aztec-episodin jälkeen saanut suinkaan potkuja talosta, vaan hänet siirrettiin aavistuksen verran toisenlaisiin tehtäviin. Siitä muistutuksena on amerikkalaisen urheiluauton perikuva, kaunis ja perinteilleen hyvin uskollinen Chevrolet Corvette ja sen seitsemäs sukupolvi on Petersin käsialaa.