4.6.2020

Paremmin ja pihimmin: muhkea Hyundai Santa Fe saa sähköistettyjä voimalinjoja

Hyundai Santa Fe

Uusi Hyundai Santa Fe esiteltiin tällä kertaa valoisassa, mutta teknisten yksityiskohtien suhteen täytyy vilkuilla Kian muistiinpanojen suuntaan.

Hyundai esitteli hiljattain vihjaamansa uuden version Santa Fe -katumaasturista. Pimeä vihjekuva peitteli hiukan seitsemänpaikkaisen katumaasturin uutta keulailmettä, jossa Hyundai Konasta tuttu monivalolook on yhdistetty tyylitellyn keulamaskin jatkeeksi. Ehkä menossa on jokin vahvakeulaisten autojen viikko? Santa Fen T-muotoiset päivänajovalot ja vilkut ovat uusi idea Hyundain muotoiluosastolta. Muuten muotoilijat ovat korostaneet auton jämäkkyyttä, kuten markkinasegmenttiin kuuluu. Vannevaihtoehtoihin kuuluu esimerkiksi 20-tuumainen vaihtoehto.

Hyundai Santa Fe

Samalla kyseessä on merkin ensimmäinen Euroopan malli, joka pohjautuu valmistajan kolmannen polven pohjalevylle. Tänä vuonna 20-vuotista mallihistoriaa juhlistava Santa Fe saa nyt voimalinjavalikoimaan hybridi- ja lataushybridiversiot.

Hyundai Santa Fe

Valmistaja ei vielä kertonut virallisia tietoja voimalinjoista, mutta tuskin Santa Fe on kovin kaukana konsernisisar Kia Sorentoon esitellyistä voimalinjoista. Tuolloin 1,5 kilowattitunnin akun ympärille rakennettu hybridivoimalinja olisi 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja 59 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmää, järjestelmätehon ollessa noin 230 hevosvoimaa ja yhteisväännön ollessa noin 350 newtonmetriä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automaatti ja ostaja voi valita etu- ja nelivedon välillä.

Hyundai Santa Fe

Lataushybridi lienee järjestelmäteholtaan 264-hevosvoimainen. Sähkömoottorin teho tästä on 89 hevosvoimaa. Akuston koko on lataushybridiksi kookkaammanpuoleinen 16,6 kilowattituntia. Ainakin Kia Sorennon kohdalla lataushybridi on saatavilla vain nelivetona.

Hyundai Santa Fe

Muuten Hyundai on pyrkinyt optimoimaan Santa Fen aerodynaamisuutta muokkaamalla ilman virtausta konetilaussa, hakien helpompaa jäähdytystä ja parempaa vakautta. Uuden perusrakenteen myötä myös painopistettä on saatu laskettua sijoittamalla voimalinjan painavimmat komponentit alemmas autossa. Uusi rakenne antaa isolle autolle myös paremmat työkalut mahdollisista onnettomuuksista selviämiseen. Äänierityksen suhteen enemmän on jälleen enemmän, joten uuden Santa Fen pitäisi olla myös hiljaisempi. Samalla raidetangon kiinnityskohdat on tuotu lähemmäs etupyörien keskilinjaa, merkiten valmistajan mukaan ketterämpää ohjattavuutta.

Hyundai Santa Fe

Matkustamossa Santa Fe tarjoaa tietysti enemmän tilaa ja mukavuutta. Uusi matalampi kojelauta on tehty 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Sähköisten vaihdenappien lisäksi keskitunnelista löytyy maaston mukaan säädettävä ajotilavalitsin. Mittaristona on 12,3-tuumainen näyttö. Huomiota on kiinnitetty myös mukitelineisiin ja säilytyslokeroihin.

Uusi Hyundai Santa Fe on saatavilla Euroopassa syyskuusta alkaen.

Hyundai Santa Fe

Lähteet: Hyundai, Autocar Kuvat: Hyundai

Korjattu 5.6.2020: korjattu maininta mallin juhlavuodesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat