4.6.2020 Ajoneuvot Paremmin ja pihimmin: muhkea Hyundai Santa Fe saa sähköistettyjä voimalinjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Santa Fe esiteltiin tällä kertaa valoisassa, mutta teknisten yksityiskohtien suhteen täytyy vilkuilla Kian muistiinpanojen suuntaan. Hyundai esitteli hiljattain vihjaamansa uuden version Santa Fe -katumaasturista. Pimeä vihjekuva peitteli hiukan seitsemänpaikkaisen katumaasturin uutta keulailmettä, jossa Hyundai Konasta tuttu monivalolook on yhdistetty tyylitellyn keulamaskin jatkeeksi. Ehkä menossa on jokin vahvakeulaisten autojen viikko? Santa Fen T-muotoiset päivänajovalot ja vilkut ovat uusi idea Hyundain muotoiluosastolta. Muuten muotoilijat ovat korostaneet auton jämäkkyyttä, kuten markkinasegmenttiin kuuluu. Vannevaihtoehtoihin kuuluu esimerkiksi 20-tuumainen vaihtoehto. Samalla kyseessä on merkin ensimmäinen Euroopan malli, joka pohjautuu valmistajan kolmannen polven pohjalevylle. Tänä vuonna 20-vuotista mallihistoriaa juhlistava Santa Fe saa nyt voimalinjavalikoimaan hybridi- ja lataushybridiversiot. Valmistaja ei vielä kertonut virallisia tietoja voimalinjoista, mutta tuskin Santa Fe on kovin kaukana konsernisisar Kia Sorentoon esitellyistä voimalinjoista. Tuolloin 1,5 kilowattitunnin akun ympärille rakennettu hybridivoimalinja olisi 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja 59 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmää, järjestelmätehon ollessa noin 230 hevosvoimaa ja yhteisväännön ollessa noin 350 newtonmetriä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automaatti ja ostaja voi valita etu- ja nelivedon välillä. Lataushybridi lienee järjestelmäteholtaan 264-hevosvoimainen. Sähkömoottorin teho tästä on 89 hevosvoimaa. Akuston koko on lataushybridiksi kookkaammanpuoleinen 16,6 kilowattituntia. Ainakin Kia Sorennon kohdalla lataushybridi on saatavilla vain nelivetona. Muuten Hyundai on pyrkinyt optimoimaan Santa Fen aerodynaamisuutta muokkaamalla ilman virtausta konetilaussa, hakien helpompaa jäähdytystä ja parempaa vakautta. Uuden perusrakenteen myötä myös painopistettä on saatu laskettua sijoittamalla voimalinjan painavimmat komponentit alemmas autossa. Uusi rakenne antaa isolle autolle myös paremmat työkalut mahdollisista onnettomuuksista selviämiseen. Äänierityksen suhteen enemmän on jälleen enemmän, joten uuden Santa Fen pitäisi olla myös hiljaisempi. Samalla raidetangon kiinnityskohdat on tuotu lähemmäs etupyörien keskilinjaa, merkiten valmistajan mukaan ketterämpää ohjattavuutta. Matkustamossa Santa Fe tarjoaa tietysti enemmän tilaa ja mukavuutta. Uusi matalampi kojelauta on tehty 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Sähköisten vaihdenappien lisäksi keskitunnelista löytyy maaston mukaan säädettävä ajotilavalitsin. Mittaristona on 12,3-tuumainen näyttö. Huomiota on kiinnitetty myös mukitelineisiin ja säilytyslokeroihin. Uusi Hyundai Santa Fe on saatavilla Euroopassa syyskuusta alkaen. Lähteet: Hyundai, Autocar Kuvat: Hyundai Korjattu 5.6.2020: korjattu maininta mallin juhlavuodesta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku