8.12.2022 Ajoneuvot Parivertailu: dieselauton huollot ovat huomattavasti sähköautoa kalliimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.4:n huoltokulut peittoavat Volkswagen Passat TDI:n mennen tullen, varsinkin jos ajaa vuosittain paljon. Parivertailussamme, johon osallistuvat Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD 77 kWh ja Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -mallit, tarkasteltiin myös autojen välisiä kustannuseroja.Suorastaan huimia eroja kohtasimme, kun laskimme Volkswagenin maahantuojan K Auton toimittamat huoltohinnat yhteen. Vaikka kyse on suuntaa-antavista summista, on selvääkin selvempää, että ID.4:n huoltokustannukset ovat tuntuvasti Passatia edullisemmat.Suurin säästö syntyy siitä, että toisin kuin dieselautossa, sähköauton huoltohinnat eivät ole riippuvaisia ajokilometreistä. Jo vähän ajavalla sähköautoilijalla syntyykin tuntuva säästö vuosittain, ja ero kasvaa sitä mukaa mitä enemmän autoilla ajetaan.Vertailussa laskimme erilaisia huoltojen syklejä 15 000–60 000 kilometrin vuotuisten ajomatkojen ja 1–5 vuoden käytön väliltä, ja sähköauto selviytyi kaikissa kohdissa selvänä voittajana maaliin. Esimerkiksi voi poimia tyypillisen dieselautoilijan, joka ajaa vuosittain paljon eli 60 000 kilometriä vuodessa, ja vaihtaa autonsa uuteen kolmen vuoden iässä ja 180 000 kilometrin kohdalla. Tällä syklillä Passatin huoltohinnat ovat 3 583 euroa, kun ne ID.4:ssä vain hieman reilu kymmenesosa eli 363 euroa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokonaisuudessaan halvempiKerroimme jo ajokustannus-jutun yhteydessä, miten halpaa sähköautolla ajaminen on, kun laskelmina käytetään todellisia kulutuksia ja erilaisia sähkön sekä bensiinin hintoja veroilla ja siirtomaksuilla ryyditettynä.Kun kulutus, verot, vakuutukset ja huoltohinnat on taputeltu, ainoiksi vertailuautojen välisiksi kustannuskysymyksiksi jäävät enää auton arvonalennus sekä hankinnan rahoitus – emmekä usko, että näissä ID.4 on ainakaan altavastaajana Passatiin nähden.ID.4:n vertailussa ollut versio on toki lähtöhinnaltaan yli kymppitonnin Passatia kalliimpi, mutta toisaalta molempien hinnastosta löytää selvästi edullisempiakin malleja. Tällöin on tosin tyydyttävä kaksivetoisiin ja moottoriteholtaan pienempiin versioihin ja ID.4:n tapauksessa mahdollisesti myös alhaisempaan akkukapasiteettiin, mutta sähköauton ajokustannusten etu yhtä kaikki säilyy.Täydellinen vertailu löytyy Moottorin numerosta 12/2022.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?