6.12.2022

Sähköauto haastaa dieselfarmarin – parivertailussa Volkswagen ID.4 ja Passat TDI

Parivertailu: Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI

Kumpi on parempi ja kumpi kannattavampi, sähkö- vai dieselauto? Moottorin tuore parivertailu, johon ottaa osaa Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI, antaa vastauksia.

Viime vuosien kehitys on johtanut uuden auton ostajan ennenkokemattoman kysymyksen äärelle: onko sähköautosta perinteisen auton korvaajaksi? Samalla kun yhä useammat autonvalmistajat keskittävät suunnittelu- ja tuotantoresurssejaan sähköautoihin, nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen osuus väistämättä vähenee. Suomessakin sähköautot ovat tunkeutuneet entistä lähemmäs ensirekisteröintien kärkisijoja.

Ja koska uusien autojen markkinat heijastuvat ajan myötä suoraan käytettyjen autojen tarjontaan, kysymys koskettaa ennen pitkää yhä useampia kuluttajia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyypilliset edustajat

Lähdimme purkamaan tätä vyyhtiä kahdella hyvin tyypillisellä Volkswagenilla. Niistä Passat, jonka nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2014, lienee kaikille tuttu mallinimi. Se on toiminut jo hyvin pitkään yhtenä ylemmän keskiluokan peruspilarina, mutta viime vuosina tämä segmentti on ollut hiipumaan päin, kun kilpakumppanit ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet katumaasturimaiseen tarjontaan.

Sähköautojen uusi tuleminen on vain kiihdyttänyt tätä evoluutiota. Raskas akkupaketti on painojakautuman vuoksi järkevintä sijoittaa auton pohjaan, mikä istuu luontevasti yhteen korkean maavaran muodin kanssa. Kaksi vuotta sitten esitelty ID.4 on lajityypin ruumiillistuma: se on rakennettu VW-konsernin sähköautoille tarkoitetulle perusrakenteelle, missä keulaa on lyhennetty ja matkustamoa pidennetty traditionaaliseen Passat-asetteluun verrattuna. Lopputulos on eräänlainen viistoperän, farmarin, tila-auton ja katumaasturin sekoitus.

Neliveto eri tavoin

Vertailuautojen välistä korkeuseroa tasoittaa hieman se, että mukaan osallistuu Passatin nelivetoinen Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -versio, jonka maavara on tavallista Variant-farkkua suurempi. Tämä ”mökkifarmari” on osuva vastapari siksikin, että myös ID.4:n GTX Dual Motor AWD 77 kWh -malli raapii molemmista päistään: siinä käytetään kahta sähkömoottoria, joista toinen syöttää voimaa etu- ja toinen taka-akselille. Näin syntyvä neliveto ilman auton halki kulkevaa nivelakselia vaikuttaa osaltaan tilankäyttöön, mutta miten on ajettavuuden, suorituskyvyn ja etenkin ajokustannusten laita? Niihin antaa vastauksia perusteellinen parivertailu, joka julkaistaan 7.12. ilmestyvässä Moottorin numerossa 12/2022.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Luetuimmat