6.12.2022 Ajoneuvot Sähköauto haastaa dieselfarmarin – parivertailussa Volkswagen ID.4 ja Passat TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumpi on parempi ja kumpi kannattavampi, sähkö- vai dieselauto? Moottorin tuore parivertailu, johon ottaa osaa Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI, antaa vastauksia. Viime vuosien kehitys on johtanut uuden auton ostajan ennenkokemattoman kysymyksen äärelle: onko sähköautosta perinteisen auton korvaajaksi? Samalla kun yhä useammat autonvalmistajat keskittävät suunnittelu- ja tuotantoresurssejaan sähköautoihin, nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen osuus väistämättä vähenee. Suomessakin sähköautot ovat tunkeutuneet entistä lähemmäs ensirekisteröintien kärkisijoja.Ja koska uusien autojen markkinat heijastuvat ajan myötä suoraan käytettyjen autojen tarjontaan, kysymys koskettaa ennen pitkää yhä useampia kuluttajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyypilliset edustajatLähdimme purkamaan tätä vyyhtiä kahdella hyvin tyypillisellä Volkswagenilla. Niistä Passat, jonka nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2014, lienee kaikille tuttu mallinimi. Se on toiminut jo hyvin pitkään yhtenä ylemmän keskiluokan peruspilarina, mutta viime vuosina tämä segmentti on ollut hiipumaan päin, kun kilpakumppanit ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet katumaasturimaiseen tarjontaan.Sähköautojen uusi tuleminen on vain kiihdyttänyt tätä evoluutiota. Raskas akkupaketti on painojakautuman vuoksi järkevintä sijoittaa auton pohjaan, mikä istuu luontevasti yhteen korkean maavaran muodin kanssa. Kaksi vuotta sitten esitelty ID.4 on lajityypin ruumiillistuma: se on rakennettu VW-konsernin sähköautoille tarkoitetulle perusrakenteelle, missä keulaa on lyhennetty ja matkustamoa pidennetty traditionaaliseen Passat-asetteluun verrattuna. Lopputulos on eräänlainen viistoperän, farmarin, tila-auton ja katumaasturin sekoitus.Neliveto eri tavoinVertailuautojen välistä korkeuseroa tasoittaa hieman se, että mukaan osallistuu Passatin nelivetoinen Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -versio, jonka maavara on tavallista Variant-farkkua suurempi. Tämä ”mökkifarmari” on osuva vastapari siksikin, että myös ID.4:n GTX Dual Motor AWD 77 kWh -malli raapii molemmista päistään: siinä käytetään kahta sähkömoottoria, joista toinen syöttää voimaa etu- ja toinen taka-akselille. Näin syntyvä neliveto ilman auton halki kulkevaa nivelakselia vaikuttaa osaltaan tilankäyttöön, mutta miten on ajettavuuden, suorituskyvyn ja etenkin ajokustannusten laita? Niihin antaa vastauksia perusteellinen parivertailu, joka julkaistaan 7.12. ilmestyvässä Moottorin numerossa 12/2022.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster