6.12.2022 Ajoneuvot Sähköauto haastaa dieselfarmarin – parivertailussa Volkswagen ID.4 ja Passat TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kumpi on parempi ja kumpi kannattavampi, sähkö- vai dieselauto? Moottorin tuore parivertailu, johon ottaa osaa Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI, antaa vastauksia. Viime vuosien kehitys on johtanut uuden auton ostajan ennenkokemattoman kysymyksen äärelle: onko sähköautosta perinteisen auton korvaajaksi? Samalla kun yhä useammat autonvalmistajat keskittävät suunnittelu- ja tuotantoresurssejaan sähköautoihin, nykyisenkaltaisten polttomoottoriautojen osuus väistämättä vähenee. Suomessakin sähköautot ovat tunkeutuneet entistä lähemmäs ensirekisteröintien kärkisijoja.Ja koska uusien autojen markkinat heijastuvat ajan myötä suoraan käytettyjen autojen tarjontaan, kysymys koskettaa ennen pitkää yhä useampia kuluttajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyypilliset edustajatLähdimme purkamaan tätä vyyhtiä kahdella hyvin tyypillisellä Volkswagenilla. Niistä Passat, jonka nykyinen sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2014, lienee kaikille tuttu mallinimi. Se on toiminut jo hyvin pitkään yhtenä ylemmän keskiluokan peruspilarina, mutta viime vuosina tämä segmentti on ollut hiipumaan päin, kun kilpakumppanit ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet katumaasturimaiseen tarjontaan.Sähköautojen uusi tuleminen on vain kiihdyttänyt tätä evoluutiota. Raskas akkupaketti on painojakautuman vuoksi järkevintä sijoittaa auton pohjaan, mikä istuu luontevasti yhteen korkean maavaran muodin kanssa. Kaksi vuotta sitten esitelty ID.4 on lajityypin ruumiillistuma: se on rakennettu VW-konsernin sähköautoille tarkoitetulle perusrakenteelle, missä keulaa on lyhennetty ja matkustamoa pidennetty traditionaaliseen Passat-asetteluun verrattuna. Lopputulos on eräänlainen viistoperän, farmarin, tila-auton ja katumaasturin sekoitus.Neliveto eri tavoinVertailuautojen välistä korkeuseroa tasoittaa hieman se, että mukaan osallistuu Passatin nelivetoinen Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -versio, jonka maavara on tavallista Variant-farkkua suurempi. Tämä ”mökkifarmari” on osuva vastapari siksikin, että myös ID.4:n GTX Dual Motor AWD 77 kWh -malli raapii molemmista päistään: siinä käytetään kahta sähkömoottoria, joista toinen syöttää voimaa etu- ja toinen taka-akselille. Näin syntyvä neliveto ilman auton halki kulkevaa nivelakselia vaikuttaa osaltaan tilankäyttöön, mutta miten on ajettavuuden, suorituskyvyn ja etenkin ajokustannusten laita? Niihin antaa vastauksia perusteellinen parivertailu, joka julkaistaan 7.12. ilmestyvässä Moottorin numerossa 12/2022.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?