8.12.2022

Parivertailu: dieselauton huollot ovat huomattavasti sähköautoa kalliimmat

Parivertailu: Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI

Volkswagen ID.4:n huoltokulut peittoavat Volkswagen Passat TDI:n mennen tullen, varsinkin jos ajaa vuosittain paljon.

Parivertailussamme, johon osallistuvat Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD 77 kWh ja Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -mallit, tarkasteltiin myös autojen välisiä kustannuseroja.

Suorastaan huimia eroja kohtasimme, kun laskimme Volkswagenin maahantuojan K Auton toimittamat huoltohinnat yhteen. Vaikka kyse on suuntaa-antavista summista, on selvääkin selvempää, että ID.4:n huoltokustannukset ovat tuntuvasti Passatia edullisemmat.

Suurin säästö syntyy siitä, että toisin kuin dieselautossa, sähköauton huoltohinnat eivät ole riippuvaisia ajokilometreistä. Jo vähän ajavalla sähköautoilijalla syntyykin tuntuva säästö vuosittain, ja ero kasvaa sitä mukaa mitä enemmän autoilla ajetaan.

Vertailussa laskimme erilaisia huoltojen syklejä 15 000–60 000 kilometrin vuotuisten ajomatkojen ja 1–5 vuoden käytön väliltä, ja sähköauto selviytyi kaikissa kohdissa selvänä voittajana maaliin. Esimerkiksi voi poimia tyypillisen dieselautoilijan, joka ajaa vuosittain paljon eli 60 000 kilometriä vuodessa, ja vaihtaa autonsa uuteen kolmen vuoden iässä ja 180 000 kilometrin kohdalla. Tällä syklillä Passatin huoltohinnat ovat 3 583 euroa, kun ne ID.4:ssä vain hieman reilu kymmenesosa eli 363 euroa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaisuudessaan halvempi

Kerroimme jo ajokustannus-jutun yhteydessä, miten halpaa sähköautolla ajaminen on, kun laskelmina käytetään todellisia kulutuksia ja erilaisia sähkön sekä bensiinin hintoja veroilla ja siirtomaksuilla ryyditettynä.

Kun kulutus, verot, vakuutukset ja huoltohinnat on taputeltu, ainoiksi vertailuautojen välisiksi kustannuskysymyksiksi jäävät enää auton arvonalennus sekä hankinnan rahoitus – emmekä usko, että näissä ID.4 on ainakaan altavastaajana Passatiin nähden.

ID.4:n vertailussa ollut versio on toki lähtöhinnaltaan yli kymppitonnin Passatia kalliimpi, mutta toisaalta molempien hinnastosta löytää selvästi edullisempiakin malleja. Tällöin on tosin tyydyttävä kaksivetoisiin ja moottoriteholtaan pienempiin versioihin ja ID.4:n tapauksessa mahdollisesti myös alhaisempaan akkukapasiteettiin, mutta sähköauton ajokustannusten etu yhtä kaikki säilyy.

Täydellinen vertailu löytyy Moottorin numerosta 12/2022.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Kommentoi artikkelia