7.12.2022

Parivertailu: sähköauto säästää vuodessa jopa tuhansia euroja dieseliin verrattuna

Parivertailu: Volkswagen ID.4 ja Volkswagen Passat TDI

Volkswagen ID.4:n ja Volkswagen Passat TDI:n parivertailu todisti, että mitä enemmän ajaa, sitä edullisemmaksi sähköauto tulee dieselautoon verrattuna.

Sähköauto vai diesel? Juuri nyt käsillä olevaan käyttövoimien murrokseen liittyvät läheisesti ajokustannukset – etenkin näin energiakriisin keskellä. Dieselauto on vuosikymmenten ajan toiminut vertauskuvana alhaisille käyttökuluille, mutta sähköauto haastaa nakuttajan toden teolla tässäkin. Millainen auto siis on kannattavin paljon ajavalle, ja miten alati muuttuvat polttonesteen sekä sähkön hinnat vaikuttavat ajokustannuksiin?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajokustannukset puntarissa

Selvitimme asian parivertailussamme, johon osallistuvat Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD 77 kWh ja Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG -mallit.

Todellisten kulutusten selvittämiseksi ajoimme autoilla tismalleen samanlaiset kaupunki- että maantiekulutuslenkit, ja koska polttonesteiden ja sähkön hinnat sahaavat jatkuvasti, laskimme ajokustannukset kolmella dieselin (1,5, 2,0 ja 2,5 euroa/litra) ja kolmella kotisähkön hinnalla (0,15, 0,25 ja 0,35 euroa/kWh), ja myös pikalatauksen tyypillisellä hinnoittelulla (0,54 euroa/min eli 0,336 euroa/kWh, jos auton akkua ladataan aina 10–80 % -varaustasojen välillä).

Laskelmassa ovat mukana myös ajoneuvoveron perusvero sekä käyttövoimavero, ja kotisähköhinnoissa 5 sentin siirtomaksun osuus, muttei mahdollista lataushäviötä.

Todella selvät erot

Vertailun tulokset ovat selvät: sähköautolla ajaminen on todella paljon dieselautoa edullisempaa. Säästöä syntyy jo kymppitonnin vuodessa ajavalle useita satoja euroja, vaikka käytettäisiin kalleinta sähkön ja halvinta dieselin hintaa, ja ero kasvaa todella huimaksi, kun autoilla ajetaan paljon. Esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan säästö voi kaupunkiajossa olla jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa!

Ajokustannukset siis ohjaavat lähes väkisin sähköauton pariin. Vaikka pidemmillä maantiematkoilla sähköautoilijan aikaa tuhraantuu pikalatausasemilla, dieselin lyhyempiä tankkauksia ja sitä seuraavaa ajansäästöä alkaa olla taloudellisesti haastavaa perustella.

Täydelliset tulokset selviävät parivertailusta, joka julkaistaan Moottorin numerossa 12/2022.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Mittaukset: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Luetuimmat