3.8.2020 Ajoneuvot PSA-ryhmä uuden sähköpohjalevyn parissa – tavoitteena jopa 650 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2023 esiteltävä Electric Vehicle Modular Platform jatkaa PSA-ryhmän CMP- ja EMP2-perusrakenteiden viitoittamalla tiellä. PSA-ryhmä, kavereiden kesken Peugeot, Citroën, DS ja Opel, suunnittelee esittelevänsä uuden pelkästään sähköautoille suunnitellun pohjarakenteen 2023. Electric Vehicle Modular Platform, lyhenteenä hiukan epäonnisesti eVMP, on ranskalaiskonsernin ratkaisu keskikokoisten sähköautojen tulevaisuuteen.Uudella pohjalevyllä PSA tavoittelee mahdollisuutta 60–100 kWh akkukoolle, jopa 250 kW (340 hv) teholle ja 400–650 kilometrin toimintamatkalle. Vetotapana on joko etuveto tai neliveto ja konsernin johtajat kertoivat, että eVMP:stä nähdään myös hybridiversioita tietyille markkina-alueille. Luonnollisesti nykyaikaisen pohjalevyn tärkein piirre on kuitenkin olla kustannustehokas ja helposti valmistettava.– Valmistelemme pohjarakennestrategiaa ajalle, jolloin myydään enimmäkseen sähköistettyjä autoja, linjasi toimitusjohtaja Carlos Tavares.2025 alkaen eVMP:n parina on myös pienempiin autoihin (mm. B-segmentti) suunniteltu uusi eCMP-pohjarakenne, joka on jatkojalostettu versio nykyisestä CMP-pohjalevystä. CMP taipuu bensiinin ja dieselin lisäksi sähkökäyttöön esimerkiksi e-208:n muodossa. Isompien autojen nykyinen EMP2-pohjarakenne puolestaan soveltuu lataushybrideille, mutta ei ole parhaimmillaan täyssähköisenä.Ensimmäinen uusi automalli uudelle pohjalevylle lienee seuraavan polven Peugeot 3008, josta Ranskan presidentti Emmanuel Macron ilmoitti toukokuussa, että se rakennetaan Ranskassa Sochauxin uudistetulla tehtaalla.Tarkoituksena on päästä kahdesta monen energian pohjalevystä (EMP2 ja CMP) kohti kahta sähköistettyä pohjalevyä (eVMP ja eCMP). 2025 on myös määrävuosi sille, jolloin viimeistään kaikista PSA-ryhmän autoista on sähköistetyt versiot markkinoilla. Siirtymäajasta ei kuitenkaan tule jyrkkä, vaan asteittainen. Siirtymä näkyy myös eVMP-rakenteen suunnittelussa, sillä se perustuu voimakkaasti EMP2-pohjarakenteeseen PSA:n pitäessä sekä kehityskulut että tehtaiden työkalukulut minimissä.Säästöjä haetaan myös käyttämällä akustojen kaltaisia standardiosia, vaikka PSA:n tärkein akkuyhteistyökumppani Total/Saft saanee tehtaansa Ranskassa ja Saksassa käyttöön vasta 2023.Hiljattain Fiat Chrysler Automobilesin kanssa yhteen lyöttäytynyt PSA aikoo tarjota pohjalevyään myös uuden konsernikumppanin käyttöön. Yhteiset perusrakenteet ovat osa Stellantis-yhteenliittymän tavoittelemia säästöjä.PSA-ryhmän pahimmat kilpakumppanit, saksalainen VW-ryhmä ja ranskalainen Renault, ovat tahoillaan panostaneet juuri sähköautoja varten suunniteltuihin pohjarakenteisiin. VW on puhunut useamman vuoden MEB-rakenteensa eduista ja se on myös lisensoimassa rakenteen mm. Fordille. Renault ja sen liittoumakumppani Nissan puolestaan esittelivät CMF-EV-rakenteen hiljattain Nissan Ariyassa, Renaultin liittyessä joukkoon kahdella mallilla 2022.Lähde: Automotive News Kuvat: PSAMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?