3.8.2020

PSA-ryhmä uuden sähköpohjalevyn parissa – tavoitteena jopa 650 kilometrin toimintamatka

PSA eVMP sähköpohjalevy

2023 esiteltävä Electric Vehicle Modular Platform jatkaa PSA-ryhmän CMP- ja EMP2-perusrakenteiden viitoittamalla tiellä.

PSA-ryhmä, kavereiden kesken Peugeot, Citroën, DS ja Opel, suunnittelee esittelevänsä uuden pelkästään sähköautoille suunnitellun pohjarakenteen 2023. Electric Vehicle Modular Platform, lyhenteenä hiukan epäonnisesti eVMP, on ranskalaiskonsernin ratkaisu keskikokoisten sähköautojen tulevaisuuteen.

Uudella pohjalevyllä PSA tavoittelee mahdollisuutta 60–100 kWh akkukoolle, jopa 250 kW (340 hv) teholle ja 400–650 kilometrin toimintamatkalle. Vetotapana on joko etuveto tai neliveto ja konsernin johtajat kertoivat, että eVMP:stä nähdään myös hybridiversioita tietyille markkina-alueille. Luonnollisesti nykyaikaisen pohjalevyn tärkein piirre on kuitenkin olla kustannustehokas ja helposti valmistettava.

– Valmistelemme pohjarakennestrategiaa ajalle, jolloin myydään enimmäkseen sähköistettyjä autoja, linjasi toimitusjohtaja Carlos Tavares.

2025 alkaen eVMP:n parina on myös pienempiin autoihin (mm. B-segmentti) suunniteltu uusi eCMP-pohjarakenne, joka on jatkojalostettu versio nykyisestä CMP-pohjalevystä. CMP taipuu bensiinin ja dieselin lisäksi sähkökäyttöön esimerkiksi e-208:n muodossa. Isompien autojen nykyinen EMP2-pohjarakenne puolestaan soveltuu lataushybrideille, mutta ei ole parhaimmillaan täyssähköisenä.

PSA eVMP sähköpohjalevy

Ensimmäinen uusi automalli uudelle pohjalevylle lienee seuraavan polven Peugeot 3008, josta Ranskan presidentti Emmanuel Macron ilmoitti toukokuussa, että se rakennetaan Ranskassa Sochauxin uudistetulla tehtaalla.

Tarkoituksena on päästä kahdesta monen energian pohjalevystä (EMP2 ja CMP) kohti kahta sähköistettyä pohjalevyä (eVMP ja eCMP). 2025 on myös määrävuosi sille, jolloin viimeistään kaikista PSA-ryhmän autoista on sähköistetyt versiot markkinoilla. Siirtymäajasta ei kuitenkaan tule jyrkkä, vaan asteittainen. Siirtymä näkyy myös eVMP-rakenteen suunnittelussa, sillä se perustuu voimakkaasti EMP2-pohjarakenteeseen PSA:n pitäessä sekä kehityskulut että tehtaiden työkalukulut minimissä.

Säästöjä haetaan myös käyttämällä akustojen kaltaisia standardiosia, vaikka PSA:n tärkein akkuyhteistyökumppani Total/Saft saanee tehtaansa Ranskassa ja Saksassa käyttöön vasta 2023.

Hiljattain Fiat Chrysler Automobilesin kanssa yhteen lyöttäytynyt PSA aikoo tarjota pohjalevyään myös uuden konsernikumppanin käyttöön. Yhteiset perusrakenteet ovat osa Stellantis-yhteenliittymän tavoittelemia säästöjä.

PSA-ryhmän pahimmat kilpakumppanit, saksalainen VW-ryhmä ja ranskalainen Renault, ovat tahoillaan panostaneet juuri sähköautoja varten suunniteltuihin pohjarakenteisiin. VW on puhunut useamman vuoden MEB-rakenteensa eduista ja se on myös lisensoimassa rakenteen mm. Fordille. Renault ja sen liittoumakumppani Nissan puolestaan esittelivät CMF-EV-rakenteen hiljattain Nissan Ariyassa, Renaultin liittyessä joukkoon kahdella mallilla 2022.

Lähde: Automotive News Kuvat: PSA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat