3.8.2020 Ajoneuvot PSA-ryhmä uuden sähköpohjalevyn parissa – tavoitteena jopa 650 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2023 esiteltävä Electric Vehicle Modular Platform jatkaa PSA-ryhmän CMP- ja EMP2-perusrakenteiden viitoittamalla tiellä. PSA-ryhmä, kavereiden kesken Peugeot, Citroën, DS ja Opel, suunnittelee esittelevänsä uuden pelkästään sähköautoille suunnitellun pohjarakenteen 2023. Electric Vehicle Modular Platform, lyhenteenä hiukan epäonnisesti eVMP, on ranskalaiskonsernin ratkaisu keskikokoisten sähköautojen tulevaisuuteen.Uudella pohjalevyllä PSA tavoittelee mahdollisuutta 60–100 kWh akkukoolle, jopa 250 kW (340 hv) teholle ja 400–650 kilometrin toimintamatkalle. Vetotapana on joko etuveto tai neliveto ja konsernin johtajat kertoivat, että eVMP:stä nähdään myös hybridiversioita tietyille markkina-alueille. Luonnollisesti nykyaikaisen pohjalevyn tärkein piirre on kuitenkin olla kustannustehokas ja helposti valmistettava.– Valmistelemme pohjarakennestrategiaa ajalle, jolloin myydään enimmäkseen sähköistettyjä autoja, linjasi toimitusjohtaja Carlos Tavares.2025 alkaen eVMP:n parina on myös pienempiin autoihin (mm. B-segmentti) suunniteltu uusi eCMP-pohjarakenne, joka on jatkojalostettu versio nykyisestä CMP-pohjalevystä. CMP taipuu bensiinin ja dieselin lisäksi sähkökäyttöön esimerkiksi e-208:n muodossa. Isompien autojen nykyinen EMP2-pohjarakenne puolestaan soveltuu lataushybrideille, mutta ei ole parhaimmillaan täyssähköisenä.Ensimmäinen uusi automalli uudelle pohjalevylle lienee seuraavan polven Peugeot 3008, josta Ranskan presidentti Emmanuel Macron ilmoitti toukokuussa, että se rakennetaan Ranskassa Sochauxin uudistetulla tehtaalla.Tarkoituksena on päästä kahdesta monen energian pohjalevystä (EMP2 ja CMP) kohti kahta sähköistettyä pohjalevyä (eVMP ja eCMP). 2025 on myös määrävuosi sille, jolloin viimeistään kaikista PSA-ryhmän autoista on sähköistetyt versiot markkinoilla. Siirtymäajasta ei kuitenkaan tule jyrkkä, vaan asteittainen. Siirtymä näkyy myös eVMP-rakenteen suunnittelussa, sillä se perustuu voimakkaasti EMP2-pohjarakenteeseen PSA:n pitäessä sekä kehityskulut että tehtaiden työkalukulut minimissä.Säästöjä haetaan myös käyttämällä akustojen kaltaisia standardiosia, vaikka PSA:n tärkein akkuyhteistyökumppani Total/Saft saanee tehtaansa Ranskassa ja Saksassa käyttöön vasta 2023.Hiljattain Fiat Chrysler Automobilesin kanssa yhteen lyöttäytynyt PSA aikoo tarjota pohjalevyään myös uuden konsernikumppanin käyttöön. Yhteiset perusrakenteet ovat osa Stellantis-yhteenliittymän tavoittelemia säästöjä.PSA-ryhmän pahimmat kilpakumppanit, saksalainen VW-ryhmä ja ranskalainen Renault, ovat tahoillaan panostaneet juuri sähköautoja varten suunniteltuihin pohjarakenteisiin. VW on puhunut useamman vuoden MEB-rakenteensa eduista ja se on myös lisensoimassa rakenteen mm. Fordille. Renault ja sen liittoumakumppani Nissan puolestaan esittelivät CMF-EV-rakenteen hiljattain Nissan Ariyassa, Renaultin liittyessä joukkoon kahdella mallilla 2022.Lähde: Automotive News Kuvat: PSAMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa