3.8.2020 Ajoneuvot PSA-ryhmä uuden sähköpohjalevyn parissa – tavoitteena jopa 650 kilometrin toimintamatka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2023 esiteltävä Electric Vehicle Modular Platform jatkaa PSA-ryhmän CMP- ja EMP2-perusrakenteiden viitoittamalla tiellä. PSA-ryhmä, kavereiden kesken Peugeot, Citroën, DS ja Opel, suunnittelee esittelevänsä uuden pelkästään sähköautoille suunnitellun pohjarakenteen 2023. Electric Vehicle Modular Platform, lyhenteenä hiukan epäonnisesti eVMP, on ranskalaiskonsernin ratkaisu keskikokoisten sähköautojen tulevaisuuteen.Uudella pohjalevyllä PSA tavoittelee mahdollisuutta 60–100 kWh akkukoolle, jopa 250 kW (340 hv) teholle ja 400–650 kilometrin toimintamatkalle. Vetotapana on joko etuveto tai neliveto ja konsernin johtajat kertoivat, että eVMP:stä nähdään myös hybridiversioita tietyille markkina-alueille. Luonnollisesti nykyaikaisen pohjalevyn tärkein piirre on kuitenkin olla kustannustehokas ja helposti valmistettava.– Valmistelemme pohjarakennestrategiaa ajalle, jolloin myydään enimmäkseen sähköistettyjä autoja, linjasi toimitusjohtaja Carlos Tavares.2025 alkaen eVMP:n parina on myös pienempiin autoihin (mm. B-segmentti) suunniteltu uusi eCMP-pohjarakenne, joka on jatkojalostettu versio nykyisestä CMP-pohjalevystä. CMP taipuu bensiinin ja dieselin lisäksi sähkökäyttöön esimerkiksi e-208:n muodossa. Isompien autojen nykyinen EMP2-pohjarakenne puolestaan soveltuu lataushybrideille, mutta ei ole parhaimmillaan täyssähköisenä.Ensimmäinen uusi automalli uudelle pohjalevylle lienee seuraavan polven Peugeot 3008, josta Ranskan presidentti Emmanuel Macron ilmoitti toukokuussa, että se rakennetaan Ranskassa Sochauxin uudistetulla tehtaalla.Tarkoituksena on päästä kahdesta monen energian pohjalevystä (EMP2 ja CMP) kohti kahta sähköistettyä pohjalevyä (eVMP ja eCMP). 2025 on myös määrävuosi sille, jolloin viimeistään kaikista PSA-ryhmän autoista on sähköistetyt versiot markkinoilla. Siirtymäajasta ei kuitenkaan tule jyrkkä, vaan asteittainen. Siirtymä näkyy myös eVMP-rakenteen suunnittelussa, sillä se perustuu voimakkaasti EMP2-pohjarakenteeseen PSA:n pitäessä sekä kehityskulut että tehtaiden työkalukulut minimissä.Säästöjä haetaan myös käyttämällä akustojen kaltaisia standardiosia, vaikka PSA:n tärkein akkuyhteistyökumppani Total/Saft saanee tehtaansa Ranskassa ja Saksassa käyttöön vasta 2023.Hiljattain Fiat Chrysler Automobilesin kanssa yhteen lyöttäytynyt PSA aikoo tarjota pohjalevyään myös uuden konsernikumppanin käyttöön. Yhteiset perusrakenteet ovat osa Stellantis-yhteenliittymän tavoittelemia säästöjä.PSA-ryhmän pahimmat kilpakumppanit, saksalainen VW-ryhmä ja ranskalainen Renault, ovat tahoillaan panostaneet juuri sähköautoja varten suunniteltuihin pohjarakenteisiin. VW on puhunut useamman vuoden MEB-rakenteensa eduista ja se on myös lisensoimassa rakenteen mm. Fordille. Renault ja sen liittoumakumppani Nissan puolestaan esittelivät CMF-EV-rakenteen hiljattain Nissan Ariyassa, Renaultin liittyessä joukkoon kahdella mallilla 2022.Lähde: Automotive News Kuvat: PSAMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen