13.2.2023

RAM 1500 REV:in ensiesittely screenillä ja kolme muuta maailman kalleinta automainosta Super Bowl LVII:ssä

Historian ensimmäisen sähköisen RAM -pickupin ensiesittely oli suurinta mitä Super Bowlin automainoksissa on aikoihin, jos koskaan, nähty. Myös General Motors ja Kia esittelivät omaa kekseliäisyyttään.

Amerikkalaisen jalkapallon kuninkuussarjan finaaliottelu on maailman suurimpia yksittäisiä urheilutapahtumia, ja oheistapahtumat haastavat mittakaavassaan itse urheilullisen puolen. Pelin henkeen kuuluvat tunnetusti myös mainosvideot. Stadionin näytölle oli tänäkin vuonna myyty ehkäpä maailman kalleimmat mainospaikat, joista kolme suurta autonvalmistajaa oli ostanut itselleen yhteensä neljä mainosta. Puoli minuuttia maksoi 7 miljoonaa dollaria ja katsojia sille kymmeniä miljoonia, joten mainoksesta oli otettava totuttuun tapaan kirjaimellisesti kaikki irti.

Super Bowl LVII pelattiin Arizonan Glendalessa. Kansas City Chiefs otti voiton Philadelphia Eaglesista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotantomalli ensiesiteltiin Super Bowlissa

Stellantis North America oli ostanut kaksi mainospaikkaa, toisen RAM:ille ja toisen Jeepille, ja piti molempien 30-sekuntisten sisällön etukäteen pitkälti arvoituksena.

Suurimmasta yllätyksestä vastasikin RAM, jonka full-size pickupin odotettu täyssähkömalli sai Super Bowlissa virallisen epävirallisen ensiesittelynsä. RAM 1500 REV:in taustalla on RAM Revolution -konseptimalli, joka oli varsin räväkkä ja sisälsi aiemmin pickupeissa näkemättömiä ominaisuuksia, kuten kolmannen penkkirivin tilapäisistuimilla.

Revolutionin varjossa tuotantomallinen sähkö-RAM näyttää melko tavalliselta. Ulkonäöllisesti polttomoottoriseen RAM 1500:een on lisätty futuristisemmat keulailme sekä takavalot, mutta muutoin muotoilullisista irtiotoista on pidättäydytty. Toteutustapa mukailee jokseenkin paljon Ford F-150 Lightningia. Mainoksessa nähdään hieman myös sisätilaa, joka ei sekään näytä tuntuvasti poikkeavan muista RAM 1500:ista.

Kuoren alla eroavaisuuksia pitäisi olla bensiinivasaroihin nähden enemmän, mutta tekniset yksityiskohdat jäivät vielä tässä vaiheessa puuttumaan. RAM 1500 REV esiteltiin vuoden 2025 mallina, ja tuotannon on määrä alkaa vasta vuoden 2024 lopussa. RAM:in markkina-alueilla auton voi nyt varata ennakkoon 100 taalan maksulla.

Kuinka RAM 1500 REV tarkalleen esiteltiin Super Bowlissa, selviää täältä.

Jeep 4xe "Electric Boogie"

Jeep valjasti hurjasti eläinkunnan edustajia sekä 4xe -lataushybridiversiot Wranglerista ja Grand Cherokeesta tanssimaan 80-luvun Electric Boogie -hitin remix-version tahtiin. Sähköistetyt Jeepit esittelivät maasto-ominaisuuksiaan vaihtelevissa maisemissa, sillä 60 sekunnin videolla nähtiin lajeja kirahvista laiskiaiseen, delfiiniin, merileijonaan, aavikkokäärmeeseen ja afrikannorsuun. Kaikilla oli hyvä buugi, onhan kyseessä Jeep-malliston luontoystävällisimmät versiot.

Jeep Grand Cherokee

Jeep sai pidettyä lopullisen mainoksensa salassa peli-iltaan saakka. Lopputuloksen pääset katsomaan täältä.

GM:n sähköautot seikkailivat Netflix-sarjoissa

General Motors hoiti omansa varsin taloudellisesti, sillä paitsi että konserni jakoi screenin yhdessä suoratoistopalvelu Netflixin kanssa, laittoi se esille kolme huippubrändiään, ja niiltä kärkipään sähköautomallit. Tämäkin video oli minuutin mittainen.

Chevrolet Silverado EV

GM on tehnyt Netflixin kanssa sopimuksen, jonka mukaan suoratoistopalvelun sarjoissa ja elokuvissa nähdään usein sen eri brändien sähköautoja. Näin Super Bowl -mainoksessa autot ja TV löytävät toisensa, Will Ferrellin johdolla. GMC Sierra EV Denali on vasta tuloillaan, mutta nyt se pääsi jo mukaan zombielokuvaan Army of the Dead. Squid Gameen otettiin puolestaan mukaan Chevrolet Blazer EV. Stranger Things sijoittuu 80-luvulle, ja siksi Sierra EV:n sisarmalli Chevrolet Silverado EV ei sopisi siihen. Sähkösotalaiva GMC Hummer EV:n heiniä ovat Queer Eye sekä Love Is Blind. Jäljelle jää vielä Cadillac Lyriq, joka ei kuitenkaan sopinut mukaan Bridgertoniin. 

2022 GMC HUMMER EV

Tämä vauhdikas kimara on katsottavissa tämän linkin takaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kialla tutti hukassa

Huumorin voimaan luotti vahvasti Kia, joka myi viime vuonna jo 10. miljoonannen autonsa Yhdysvalloissa, ja joka esitti nyt 14. Super Bowl -mainoksensa.

Videolla sankariksi nousee katumaasturi Kia Telluride X-Pro, ja minkäpä muunkaan, kuin Rocky-teemamusiikin säestyksellä. Vauvan kanssa matkustava perhe on lähtenyt hotelliin irtiotolle arjesta, mutta respassa käykin ilmi, että vauvelin lempitutti on jäänyt kotiin, eikä hiljaisuutta ole luvassa ilman sitä. Urhea isä hyppää Tellurideensa, ja lopulta koko kansakunnan huomio herää, kun hän yrittää tehdä mahdottomasta mahdollisen.

Miten äijän käy? Se selviää vain täältä.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Motor1, Drive.com.au Kuvat: valmistajat

Luetuimmat