9.2.2023

Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö

Pick-up-ruhtinas Ford F150 kääntyy sähköiseksi, ja osuu kerralla kultasuoneen. Hyvää: suorituskyky, ajomukavuus, sisätilat, fiilis Huonoa: saatavuus Euroopaan

Yhdysvaltain takamailla lienevät Budweiserit menneet väärään kurkkuun, kun Ford kertoi julkaisevansa F-150:n sähköversio Lightningin. Rapakon takana F-150 on ollut yksityisautoilun ylistyslaulu, ja konepellin alla on majaillut jykevän kokoinen polttomoottori. Maailma on kuitenkin muuttumassa, ja niin käy myös ikoniselle Ford-mallille.

Amerikkalaisittain F-150 on ollut keskiluokan pick-up, mutta Eurooppaan näin järeitä malleja ei ole juuri edes tuotu. Synnyinmaassaan Ford on valtaisan suuri ilmiö, ja F-150 on ollut jo vuosikymmeniä Jenkkien myydyin automalli. Pick-up edustaa amerikkalaisuutta puhtaimmillaan, sillä lava-auto on monikäyttöinen peli. Sen lavalle voi heittää omaisuutensa ja kabiinissa kulkee keskikokoinen perhe lemmikkeineen. Lisäksi auto on Texasin kokoinen.

Ford on nimennyt uuden sähkömallinsa varsin maskuliinisesti. Nimi Lightning viittaa tietenkin siihen, että sähköä ja voimaa piisaa. Nimelle on myös katetta, sillä sähköversio on kaikkein aikojen suorituskykyisin F-150. Kiihdytyksessä sille ei pärjää edes Shelbyn virittämä F-150-versio. Sähköä kritisoivat vääräleuat siis hiljennetään heti kättelyssä.

Numerot kertovat millaisesta autosta on kyse. Tehoa irtoaa 580 hevosvoimaa ja vääntöä 1050 Nm. Oli sitten kyseessä minkä kokoluokan auto tahansa, herättävät luvut kunnioitusta. Järeä tehoreservi linkoaa mörssärin nollasta sataan 4,5 sekunnissa, mikä alkaa väkisin naurattamaan ohjaamossa. Kyseessä on kuitenkin kuorma-auto-luokkaa hipova lava-auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki on isoa ja voimakasta

Myös akulla on kokoa, sillä massa ja voima vaativat veronsa. Suurempiakkuisen Lightningin sisuksissa on massiivinen 131 kWh energiavaranto. Se tulee tarpeeseen, sillä lähes kolme tonnia painava auto imaisee pienemmän akun tyhjäksi hetkessä.

Suuremmalla akulla WLTP-toimintamatka asettuu 550 kilometrin paremmalle puolelle. Latausnopeuskin on kohdallaan, ja maksimiteho on 150 kW. 15–80 % lataus suoritetaan Fordin ilmoituksen mukaan 41 minuutissa, mikä on akun energiasisältö huomioiden ripeä.

F150 Lightning on kaikkinensa täynnä superlatiiveja. Pituutta on lähes kuusi metriä ja korkeutta kaksi. Vetopaino on sähköautolle hämmentävät 4500 kiloa, sillä pitäähän autolla voida kiskoa pientä omakotitaloa perässä.

Vaikka kyseessä on kookas ja paivana auto, on ajettavuus lähes henkilöautomainen. Siitä on kiittäminen hienosti rakennettua alustaa ja erillisjousitusta. Kuorma-automainen fiilis loistaa poissaolollaan, ja ratissa ei tule ajatelleeksi, että alla on liki kolme tonnia kellottava pick-up.

Vaikka konepellin alla ei ole muhkeaa V8-moottoria, ei tunnelma ole lainkaan lattea. Mikäli muhkeaa polttomoottoria tulee liiaksi ikävä, saa murinaa hoidettua ohjaamoon kaiuttimien kautta. Se tuntuu kuitenkin hieman tarpeettomalta, sillä voima puhuu puolestaan.

F-150:n penkit ovat jenkkityyliin tilavat ja sohvamaiset. Niissä on hierontatoiminto, mikä on hauskaa pientä kikkailua, mutta urheiluhierojan möyhennystä ne eivät toki korvaa. Ohjaamo on hiljainen ja Lightningilla voisi hyvin kuvitella painavansa pitkää siivua Route 66:lla kuunnellen Lynyrd Skynyrdiä ja syöden rasvaista burgeria.

Keulassa takakontin verran säilytystilaa

Yksi hienoimmista uuden voimalinjan eduista on frunk, eli etukontti, joka Fordin tapauksessa on hävyttömän kookas. Se vetää sisäänsä 400 litraa tavaraa ja toimii siis "takakonttina". Pick-upeissa ennen sähköversiota ollut kuljetusongelma on siis ratkaistu.

Vaikka ohjaamossa on molemmilla riveillä reippaasti tilaa, on ostokset mukava saada pois jaloista pyörimästä. Ennen ratkaisu oli lavan kuljetuslaatikko, mutta sen käyttäminen ei ole kaikkein kätevintä. Nyt moista ei tarvitse miettiä, sillä keulaportti nielee reilusti tavaraa.

Monet varmasti epäilivät F-150:n konversion sähköiseksi olevan floppi. Lightningin kohdalla on kuitenkin todettava, että Ford on onnistunut tehtävässään erinomaisesti. Lightning on aitoa Amerikkaa myös sähköisenä versiona. Ainoa ongelma auton kohdalla taitaa olla saatavuus. Sähköversion tilauskirjat kun ovat niin täynnä pelkästään amerikkalaisista asiakkaista, että Eurooppa saanee nuolla näppejään pitkään.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Video: Jari Saarentaus

Ford F-150 Lightning

Moottori

Sähkömoottori, neliveto

Teho

433 kW (580 hv)

Vääntö

1050 Nm

Vääntö

1050 Nm

Akku

Akuston energiasisältö (netto) 131 kWh. Lataus: CCS 150 kW.

Toimintamatka

515 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,5 s

Huippunopeus

180 km/h

Mitat

pituus 5910 mm, leveys 2440 mm, korkeus 1990 mm,
Tavaratila: 400 (keulassa) l
Omamassa: 2730 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

4500 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Luetuimmat