27.9.2017

Sähkömoottoritie on kuuma – Dyson mukaan sähköautokisaan 2020

Dyson mukaan sähköautokisaan

Imureista, tuulettimista ja muista kodinlaitteista tunnettu Dyson aikoo nyt soveltaa sähkömoottoriosaamistaan myös sähköautoihin.

Brittiläinen kodintekniikkavalmistaja Dyson on ilmoittanut lähtevänsä mukaan sähköautovallankumoukseen vuonna 2020. Asiasta kertoi yhtiön perustaja James Dyson, joka kertoi panostavansa 2 miljardia puntaa (2,24 miljardia euroa) auton ja kiinteän akkutekniikan tuotekehitykseen.

– Akkutekniikka on hyvin tärkeää Dysonille, sähkömoottorit ovat hyvin tärkeitä Dysonille ja ympäristöystävällisyys on hyvin tärkeää meille. Olen kehittänyt näitä teknologioita johdonmukaisesti, koska näin, että eräänä päivänä voimme tehdä auton, 71-vuotias Dyson kommentoi yhtiönsä lippulaivamyymässä Lontoossa.

– Kilpailu autoalan uusissa teknologioissa on hurjaa ja meidän täytyy tehdä kaikkemme salataksemme automme yksityiskohdat, Dyson ohjeisti yhtiölleen lähettämässä muistiossa.

Dyson mukaan sähköautokisaan
Keksijänä tunnettu James Dyson on tähdännyt autoteollisuuteen kehittämällä Dysonin akku- ja sähkömoottoritekniikkaa vuosikymmenet.

Yhtiö on ilmoituksensa mukana käyttänyt jo 2,5 vuotta salaisen autoprojektin kehittelyyn ja sillä on tällä hetkellä kasassa 400 hengen työryhmän. Dyson on palkannut viime aikoina autoalan ammattilaisia muun muassa Teslalta, Jaguar Land Roverilta ja Aston Martinilta.

Yhtiön tavoitteena on myöhemmin laajentaa automallistoaan ja päästä jo muutamassa vuodessa tilanteeseen, jossa sähköautot tuovat yhtiön muita toimialoja enemmän liikevaihtoa. Dyson ei ole päättänyt missä sen autot rakennetaan, mutta yhteistyökumppani ei löydy autoteollisuuden parista. BMW:n eläköityvä myyntijohtaja Ian Robertson on Dysonin hallituksen ulkoisena jäsenenä, mutta yhtiö toivoo, että autoalan veteraani toisi asiantuntemustaan Dysonille voimakkaamminkin BMW-pestin päättyessä ensi kesänä.

Dyson kertoi brittiläiselle AutoExpress-lehdelle, että kiinteiden elektrolyyttien akkutekniikka on ehdoton sen suunnittelemien autojen kannalta ja "isojen, painavien" akkujen valmistuspaikka tulee olemaan myös autojen valmistuspaikka.

Ensimmäisenä Dysonilta on luvassa auto, joka poikkeaa kilpailijoiden tarjonnasta merkittävästi.
– Ei ole järkeä tehdä jotain sellaista, joka on kuin kaikkien muiden. Kyseessä ei ole urheiluauto eikä se ole kovin halpa auto. Kyse on teknologiasta ja sen käyttämisestä mielenkiintoisella tavalla. Emme tähtää [Nissan] Leafin osaan markkinoista, Dyson kertoi AutoExpressille.

Viime vuosina voimakkaasti Aasiaan laajentanut Dyson uskoo myös sähköauton suurimpien markkinoiden löytyvän idästä.

James Dyson kertoi sähköautovisioistaan yhtiölleen lähettämässä sisäisessä kirjeessä, jossa hän muisteli autoinspiraationsa alkaneen jo 1990-luvulla, jolloin yhtiö olisi halunnut soveltaa imureistaan tuttua syklonitekniikkaa myös dieseleiden hiukkaspäästöihin. Nyt aika on keksijän mukaan kypsä "ongelman ratkaisemiseen sen lähteellä". Hiukan sähköautojulkistuksen jälkeen Dyson lisäsi YouTube-kanavalleen videon alkuperäisen dieselsuodattimen televisioesittelystä vuonna 1993.

https://youtube.com/watch?v=2Haj5VlwuNo

James Dysonin yhtiölleen lähettämä työntekijäkirje on luettavissa kokonaisuudessaan muun muassa Dysonin virallisella Twitter-tilillä.

James Dyson just announced to @Dyson employees that we’ve begun work on a battery electric vehicle, due to launch in 2020. pic.twitter.com/yUZNvIsYIi

— Dyson (@Dyson) September 26, 2017

Lähteet: Automotive News, Dyson, AutoExpress Kuvankaappaukset: Dyson/YouTube

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat