27.7.2017

Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022

Toyota kiinteä elektrolyytti

Hybrideihin ja vetyautoihin pitkään nojannut Toyota on kehittämässä sähköautojen akkutekniikan kehitysaskelta vuodelle 2022.

Viime vuonna sähköautosuunnitelmiaan tarkistanut Toyota on tuomassa lähivuosina markkinoille uuden akkutyypin, joka ratkaisisi monia nykyisen akkutekniikkan ongelmia. Nestemäisen elektrolyytin sijaan uudet akut luottavat kiinteisiin elektrolyytteihin, mikä toisi lukuisia etuja muun muassa sähköautokäytössä.

Akkujen energiatiheys on suurempi, joidenkin arvioiden mukaan jopa kolminkertainen, joten tekniikka antaisi enemmän mahdollisuuksia toimintamatkan tai akuston sijoittamisen suhteen. Lisäksi akkutyyppi mahdollistaisi todellisen pikalataamisen vain muutamissa minuuteissa. Kiinteiden elektrolyyttien ansiosta akku kestäisi myös kylmää huomattavasti nykyistä litiumionitekniikkaa paremmin, ja nesteetön rakenne toisi etuja myös akkujen turvallisuudessa.

Kehitystyön lisäksi Toyotalle haasteita asettaa sarjatuotanto, sillä uusi akkutekniikkaa vaatii aiempaa tiukempaa laadunvalvontaa ja tuotannon tasalaatuisuutta. Toyotan edustaja ei suoraan vahvistanut japanilaislehti Chunichi Shimbunin tietoja, mutta yhtiön edustaja kertoi, että täysin kiinteät akut ovat yhtiön tuotekehitysohjelmassa 2020-luvun alkupuolelle. Täysin uuteen pohjalevyyn perustuva automalli nähtäisiin sisäpiiritietojen mukaan Japanin kotimarkkinoilla 2022.

Merkittävällä kehitysaskeleella Toyota voisi kuroa kiinni kilpakumppaneidensa Nissanin ja Teslan etumatkaa ladattavissa sähköautoissa. Toyotan sähköautostrategia perustui pitkään pelkkiin hybreidihin ja vetypolttokennoautoihin, mutta japanilaisjätti on sittemmin tullut toisiin ajatuksiin ladattavien sähköautojen käyttökelpoisuudesta.

Kiinteisiin elektrolyytteihin perustuvat akut ovat myös muiden autovalmistajien kehityskohteina, ainakin Hyundain ja BMW:n ilmaistessa kiinnostusta akkutekniikkaa kohtaan. Alkuvuodesta litiumioniakkujen keksijöihin kuuluva veteraanikemisti John B. Goodenough ilmoitti olevansa mukana niin sanotun lasiakun kehitystyössä, jossa lasielektrolyytin parina olisivat litiumista tai natriumista valmistetut elektrodit.

Lähde: Automotive News, Autoblog Kuvituskuva: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat