21.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: spagettiwestern – Fiat Fullback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avolava Fiat Fullback täydentää Fiatin mallistoa. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, varustelu, järeätekoisuus, viimeistely. Huonoa: jousitusmukavuus, suljettavan tavaratilan puute. Fiat Fullback on pikkuautoistaan tunnetulle valmistajalle uusi aluevaltaus. Pieniä etuvetoisia lava-autoja on tehty, mutta ei näin järeitä nelivetoja. Vaivaa tosin ei ole tarvinnut nähdä, sillä pick-up on meille jo ennestään tuttu Mitsubishi L200:na.Fiatin on tarvinnut vain suunnitella oma jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri. Takaluukkuun on vaihdettu mallimerkinnät ja moottorin suojamuovista raksittu Mitsun timantit pois. Chrysler-kauppojen jälkeen hölmömpi olisi luullut avolavaratkaisun löytyvän oman konsernin sisältä vaikkapa Dodge tai RAM -osastoilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ohjaamovaihtoehtoaKaikista autoluokista juuri pick-upit ovat eniten samasta muotista tehtyjä niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaankin. Niinpä Fiat Fullbackin korivaihtoehdotkin kuulostavat heti tutuilta, joko puolipitkä Extended Cab puolikkailla takakaappariovilla tai pitkä Double Cab neljällä ovella.Molemmat on rekisteröity kaksipaikkaisiksi pakettiautoiksi ilman takapenkkiä. Takapenkin tilalle on Suomessa rakennettu tavarakaukalo. Katseilta suojassa olevaa tilaa on vähän, tummennetut ikkunat auttavat asiaa. Pitkän ohjaamon kanssa lavan pituus on 1,5 metriä ja puolipitkällä 1,85 metriä.Laadukas vaikutelmaOhjaamo on ulkopuoltakin enemmän silkkaa Mitsubishiä. Vain ratin logo on vaihdettu. Mittarit, viikset, nappulat ja materiaalit ovat identtisiä sisaruksissa. Olisi luullut edes monitoiminäyttöjen ja niiden valikoiden olevan Fiatin räätälöimiä. Onneksi viimeistely on japanilaista laatua, vaikka valmistus tapahtuukin Thaimaassa.Koeajoautossa oli Premium Pack nahkaverhoiluineen, sähkösäätöisine penkkeineen ja isompine kosketusnäyttöineen. Paketin saa tonnin kampanjahinnalla nyt maahantuonnin alkaessa.Penkin säätövarat riittävät pitkällekin kuskille ja myös reisituen saa sopivaksi korkeussäädön avulla. Dieselin raksutus erottuu selkeästi tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee vauhdin kasvaessa.Kytkettävä nelivetoMukavaksi kyytiä ei voi kehua, muiden lehtijousitettujen avolavojen tapaan jousitus pompottaa ja tutisee erityisesti tyhjänä ajettaessa. Mutta eipä niitä maantielle tai kaupunkiin olekaan tarkoitettu, vaan auraamattomille metsäautoteille ja raskaisiin vetotehtäviin.Neliveto, alennusvaihde ja lukot kytketään kierrettävällä valitsimella keskikonsolissa. Maavaraa on parikymmentä senttiä ja putkiastinlaudat suojaavat kylkiä. Ensimmäisenä kontaktia ottaa vetokoukku pitkän peräylityksen takia. Fiat on kookkaampia kilpailijoitaan ketterämpi. Kantavuutta on kuitenkin tuhat kiloa ja vetokykyä 3 100 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuudikas dieselmoottoriFiat Fullbackin ainoa moottorivaihtoehto on nelisylinterinen 2,4-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel 180 hevosvoimaisena versiona kuusivaihteisella manuaalilla. Mitsubishillähän on omassa mallissaan myös säyseämpi moottori tarjolla. Fiatin moottori on aluksi Euro5-päästötasolla, kalliimpi Euro6-viilaus seuraa ensi vuoden alussa samoin kuin automaattivaihteisto.Moottori vääntää tuhdisti jo tyhjäkäynnin tuntumasta alkaen, vaikka huippuvääntö onkin epätavallisen korkeilla 2 500 kierroksella. Vetoa löytyy laajalla alueella, Fullbackia ei tarvitse olla koko ajan kepittämässä, eikä hidas vaihteensiirto siihen yllytäkään.Uutuuden kulutukseksi luvataan 6,4 l/100km, siihen pääsee vain takavedolla kevyessä käytössä. Kuorman, vauhdin ja nelivedon lisääminen nostaa kulutuksen helposti kymmeneenkin litraan. Hassusti liikennevaloissa kylmä nostaa moottorin tyhjäkäyntikierroksia lämmitäkseen ja samaan aikaan automaattisammutus kuitenkin sammuttaa moottorin.Uusia tulokkaitaFiatin lisäksi avolavaluokkaan on muitakin uusia yrittäjiä, ensi vuonna näemme Mercedeksen ja Renaultin versiot Nissan Navarasta. Euroopan näkökulmasta on aivan kummallista, että avolavaluokkaan on nyt tunkua. Markkinat kuitenkin kasvavat nopeasti alueilla, jossa pick-uppien osuus ylittää puolet myynnistä.Fullback katoaa helposti kasvavaan joukkoon, se ei erotu ominaisuuksillaan eikä edes hinnallaan. Ainoastaan takuu on luokan paras, viisi vuotta tai 200 000 km.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Fullback 2.4 Double Cab 4x4 Hinta alkaen 40 963 € Moottori Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 5285 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?