21.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: spagettiwestern – Fiat Fullback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Avolava Fiat Fullback täydentää Fiatin mallistoa. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, varustelu, järeätekoisuus, viimeistely. Huonoa: jousitusmukavuus, suljettavan tavaratilan puute. Fiat Fullback on pikkuautoistaan tunnetulle valmistajalle uusi aluevaltaus. Pieniä etuvetoisia lava-autoja on tehty, mutta ei näin järeitä nelivetoja. Vaivaa tosin ei ole tarvinnut nähdä, sillä pick-up on meille jo ennestään tuttu Mitsubishi L200:na.Fiatin on tarvinnut vain suunnitella oma jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri. Takaluukkuun on vaihdettu mallimerkinnät ja moottorin suojamuovista raksittu Mitsun timantit pois. Chrysler-kauppojen jälkeen hölmömpi olisi luullut avolavaratkaisun löytyvän oman konsernin sisältä vaikkapa Dodge tai RAM -osastoilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ohjaamovaihtoehtoaKaikista autoluokista juuri pick-upit ovat eniten samasta muotista tehtyjä niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaankin. Niinpä Fiat Fullbackin korivaihtoehdotkin kuulostavat heti tutuilta, joko puolipitkä Extended Cab puolikkailla takakaappariovilla tai pitkä Double Cab neljällä ovella.Molemmat on rekisteröity kaksipaikkaisiksi pakettiautoiksi ilman takapenkkiä. Takapenkin tilalle on Suomessa rakennettu tavarakaukalo. Katseilta suojassa olevaa tilaa on vähän, tummennetut ikkunat auttavat asiaa. Pitkän ohjaamon kanssa lavan pituus on 1,5 metriä ja puolipitkällä 1,85 metriä.Laadukas vaikutelmaOhjaamo on ulkopuoltakin enemmän silkkaa Mitsubishiä. Vain ratin logo on vaihdettu. Mittarit, viikset, nappulat ja materiaalit ovat identtisiä sisaruksissa. Olisi luullut edes monitoiminäyttöjen ja niiden valikoiden olevan Fiatin räätälöimiä. Onneksi viimeistely on japanilaista laatua, vaikka valmistus tapahtuukin Thaimaassa.Koeajoautossa oli Premium Pack nahkaverhoiluineen, sähkösäätöisine penkkeineen ja isompine kosketusnäyttöineen. Paketin saa tonnin kampanjahinnalla nyt maahantuonnin alkaessa.Penkin säätövarat riittävät pitkällekin kuskille ja myös reisituen saa sopivaksi korkeussäädön avulla. Dieselin raksutus erottuu selkeästi tyhjäkäynnillä, mutta vaimenee vauhdin kasvaessa.Kytkettävä nelivetoMukavaksi kyytiä ei voi kehua, muiden lehtijousitettujen avolavojen tapaan jousitus pompottaa ja tutisee erityisesti tyhjänä ajettaessa. Mutta eipä niitä maantielle tai kaupunkiin olekaan tarkoitettu, vaan auraamattomille metsäautoteille ja raskaisiin vetotehtäviin.Neliveto, alennusvaihde ja lukot kytketään kierrettävällä valitsimella keskikonsolissa. Maavaraa on parikymmentä senttiä ja putkiastinlaudat suojaavat kylkiä. Ensimmäisenä kontaktia ottaa vetokoukku pitkän peräylityksen takia. Fiat on kookkaampia kilpailijoitaan ketterämpi. Kantavuutta on kuitenkin tuhat kiloa ja vetokykyä 3 100 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuudikas dieselmoottoriFiat Fullbackin ainoa moottorivaihtoehto on nelisylinterinen 2,4-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel 180 hevosvoimaisena versiona kuusivaihteisella manuaalilla. Mitsubishillähän on omassa mallissaan myös säyseämpi moottori tarjolla. Fiatin moottori on aluksi Euro5-päästötasolla, kalliimpi Euro6-viilaus seuraa ensi vuoden alussa samoin kuin automaattivaihteisto.Moottori vääntää tuhdisti jo tyhjäkäynnin tuntumasta alkaen, vaikka huippuvääntö onkin epätavallisen korkeilla 2 500 kierroksella. Vetoa löytyy laajalla alueella, Fullbackia ei tarvitse olla koko ajan kepittämässä, eikä hidas vaihteensiirto siihen yllytäkään.Uutuuden kulutukseksi luvataan 6,4 l/100km, siihen pääsee vain takavedolla kevyessä käytössä. Kuorman, vauhdin ja nelivedon lisääminen nostaa kulutuksen helposti kymmeneenkin litraan. Hassusti liikennevaloissa kylmä nostaa moottorin tyhjäkäyntikierroksia lämmitäkseen ja samaan aikaan automaattisammutus kuitenkin sammuttaa moottorin.Uusia tulokkaitaFiatin lisäksi avolavaluokkaan on muitakin uusia yrittäjiä, ensi vuonna näemme Mercedeksen ja Renaultin versiot Nissan Navarasta. Euroopan näkökulmasta on aivan kummallista, että avolavaluokkaan on nyt tunkua. Markkinat kuitenkin kasvavat nopeasti alueilla, jossa pick-uppien osuus ylittää puolet myynnistä.Fullback katoaa helposti kasvavaan joukkoon, se ei erotu ominaisuuksillaan eikä edes hinnallaan. Ainoastaan takuu on luokan paras, viisi vuotta tai 200 000 km.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Fullback 2.4 Double Cab 4x4 Hinta alkaen 40 963 € Moottori Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 5285 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen