23.7.2021 Ajoneuvot Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa tehokkain farmarimalli kautta aikain. Melkoisena mittatikkuna tunnettu tasaisen harmaa Golf omaa myös toisenlaisen luonteen. Sen GTI on jo käsite ja nelivetoista suorituskykyä on tarjottu ärrämallilla. Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa kaikkien aikojen suorituskykyisin farmarimalli. Kahdeksannen sukupolven Golf on jo saanut GTD, GTE ja GTI-mallit, joista GTI on käynyt Moottorin koeajossakin. Eikä R ole sekään aivan uusi, mutta nyt sama voimalinjapaketti saadaan tarjolle myös farmarikoriin. Ainakin edeltävä R Variant miellytti Moottorin koeajossa erinomaisena kokonaisuutena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuorein Volkswagen Golf R Variant Tuorein Volkswagen Golf R Variant on 235 kilowatin (320 hv) tehollaan Volkswagenin kautta aikain suorituskykyisin ja tehokkain farmarimalli. Sen 2,0 TSI-bensiinimoottorissa on nyt 14 kilowattia (20 hv) enemmän tehoa kuin edeltäjämallissa ja uutuuden huippuvääntö on 420 newtonmetriä. Vakiovarusteinen 4MOTION-neliveto on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmään. Voima välitetään pyörille R-malleihin mukautetun 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Golf R Variant kiihtyy 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 250 km/h, mutta R Performance -paketin ostava pääsee vielä 20 km/h ripeämmin. Tuo paketti sisältää myös 19-tuumaiset Estoril-kevytmetallivanteet ja kaksi uutta suljettuja alueita varten suunnattua ajotilaa Special ja Drift. Valmistajan mukaan myös tuorein Volkswagen Golf R Variant on onnistunut kompromissi monikäyttöisyyttä, mukavuutta, tilaa ja jopa rata-ajoon soveltuvia ajo-ominaisuuksia. Maavarasta on tingitty sporttiseksi viritetyn alustan vuoksi 20 millimetriä. Tavaratila on tavallisemman Variantin kanssa sama 611 litraa, mutta tällä kertaa R Variantiin on saatavilla lisävarusteena myös jopa 1 700 kilogramman jarrullisen vetomassan salliva vetokoukku. Sportti-Golf Volkswagen Golf R Variant kertoo lisähinnastaan useilla yksityiskohdilla: R-muotoiltu etupuskuri, ilmanottoaukot ja etusäleikkö ovat tunnusmerkkinä auton etuosassa. Sivuprofiilissa tunnusmerkkinä toimivat korin väriset helmalevikkeet. Perän puolella uutta on R-muotoiltu takapuskuri yhdistettynä mustan sävyiseen diffuusoriin sekä kahdella kromipintaisella ulostulolla näyttäytyvä sporttiputkisto. Sen sijaan värivalikoima on kapea, joten moni ostaja saattaa päätyä teippaamaan autonsa persoonallisemmaksi. Tiedotteen mukaan valittavissa on vain kolme ulkoväriä: Lapiz Blue -metalliväri, Deep Black –helmiäisväri ja Pure White -normaaliväri. Uuteen 4MOTION-nelivetoon on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmä. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä. Järjestelmä auttaa uutta Golf R Variantia vastustamaan aliohjautumista entistä tehokkaammin. Ensimmäistä kertaa Golf R Variantin nelivetojärjestelmä on yhdistetty myös Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään, säätyvään iskunvaimennukseen (DCC) ja sähköisesen tasauspyörästön luistonrajoittimeen (XDS). Uusi Golf R Variant kerrotaan hiotun legendaarisella Nürburgringin Nordschleifen radalla. Kuten jo aiemmin todettua, mikäli autossa on lisävarusteinen R Performance -paketti, Golf R Variant saa kaksi uutta ajoprofiilia. Special-ajoprofiilissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. R Performance -paketin toinen uusi ajoprofiili Drift, on suunniteltu nimenomaan suljetuille teille tehden ajamisesta entistä luisuvampaa. Neljä muuta ajoprofiilia Comfort, Sport, Race ja Individual ovat vakiovarusteita. Kuljettaja voi vaihtaa ajonvakautusjärjestelmän (ESC) asetuksia nappia painamalla. Ajonvakautusjärjestelmä voidaan myös kytkeä kokonaan pois päältä, mutta automaattinen hätäjarrutus ja väistötoiminto aktivoivat ESC:n uudelleen päälle hätätilanteessa. R toistuu sisällä Vakiovarusteisesta lämmitettävästä nahkaverhoillusta monitoimiohjauspyörästä löytyy tavallista suuremmat vaihteenvalitsinlavat ja R-painike, jonka avulla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajotilaan. Vakiovarusteisista sporttijakkaroista löytyy niistäkin R-logo. Näiden istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu Nappa tuuletetuilla etuistuimilla. Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä ja R-malleja varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R Variantissa on myös uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö. Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R Variantit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2021. Hinnat ovat selvillä ja ne alkavat lukemasta 57 100 euroa. Kuvat ja lähde: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku