23.7.2021 Ajoneuvot Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa tehokkain farmarimalli kautta aikain. Melkoisena mittatikkuna tunnettu tasaisen harmaa Golf omaa myös toisenlaisen luonteen. Sen GTI on jo käsite ja nelivetoista suorituskykyä on tarjottu ärrämallilla. Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa kaikkien aikojen suorituskykyisin farmarimalli. Kahdeksannen sukupolven Golf on jo saanut GTD, GTE ja GTI-mallit, joista GTI on käynyt Moottorin koeajossakin. Eikä R ole sekään aivan uusi, mutta nyt sama voimalinjapaketti saadaan tarjolle myös farmarikoriin. Ainakin edeltävä R Variant miellytti Moottorin koeajossa erinomaisena kokonaisuutena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuorein Volkswagen Golf R Variant Tuorein Volkswagen Golf R Variant on 235 kilowatin (320 hv) tehollaan Volkswagenin kautta aikain suorituskykyisin ja tehokkain farmarimalli. Sen 2,0 TSI-bensiinimoottorissa on nyt 14 kilowattia (20 hv) enemmän tehoa kuin edeltäjämallissa ja uutuuden huippuvääntö on 420 newtonmetriä. Vakiovarusteinen 4MOTION-neliveto on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmään. Voima välitetään pyörille R-malleihin mukautetun 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Golf R Variant kiihtyy 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 250 km/h, mutta R Performance -paketin ostava pääsee vielä 20 km/h ripeämmin. Tuo paketti sisältää myös 19-tuumaiset Estoril-kevytmetallivanteet ja kaksi uutta suljettuja alueita varten suunnattua ajotilaa Special ja Drift. Valmistajan mukaan myös tuorein Volkswagen Golf R Variant on onnistunut kompromissi monikäyttöisyyttä, mukavuutta, tilaa ja jopa rata-ajoon soveltuvia ajo-ominaisuuksia. Maavarasta on tingitty sporttiseksi viritetyn alustan vuoksi 20 millimetriä. Tavaratila on tavallisemman Variantin kanssa sama 611 litraa, mutta tällä kertaa R Variantiin on saatavilla lisävarusteena myös jopa 1 700 kilogramman jarrullisen vetomassan salliva vetokoukku. Sportti-Golf Volkswagen Golf R Variant kertoo lisähinnastaan useilla yksityiskohdilla: R-muotoiltu etupuskuri, ilmanottoaukot ja etusäleikkö ovat tunnusmerkkinä auton etuosassa. Sivuprofiilissa tunnusmerkkinä toimivat korin väriset helmalevikkeet. Perän puolella uutta on R-muotoiltu takapuskuri yhdistettynä mustan sävyiseen diffuusoriin sekä kahdella kromipintaisella ulostulolla näyttäytyvä sporttiputkisto. Sen sijaan värivalikoima on kapea, joten moni ostaja saattaa päätyä teippaamaan autonsa persoonallisemmaksi. Tiedotteen mukaan valittavissa on vain kolme ulkoväriä: Lapiz Blue -metalliväri, Deep Black –helmiäisväri ja Pure White -normaaliväri. Uuteen 4MOTION-nelivetoon on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmä. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä. Järjestelmä auttaa uutta Golf R Variantia vastustamaan aliohjautumista entistä tehokkaammin. Ensimmäistä kertaa Golf R Variantin nelivetojärjestelmä on yhdistetty myös Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään, säätyvään iskunvaimennukseen (DCC) ja sähköisesen tasauspyörästön luistonrajoittimeen (XDS). Uusi Golf R Variant kerrotaan hiotun legendaarisella Nürburgringin Nordschleifen radalla. Kuten jo aiemmin todettua, mikäli autossa on lisävarusteinen R Performance -paketti, Golf R Variant saa kaksi uutta ajoprofiilia. Special-ajoprofiilissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. R Performance -paketin toinen uusi ajoprofiili Drift, on suunniteltu nimenomaan suljetuille teille tehden ajamisesta entistä luisuvampaa. Neljä muuta ajoprofiilia Comfort, Sport, Race ja Individual ovat vakiovarusteita. Kuljettaja voi vaihtaa ajonvakautusjärjestelmän (ESC) asetuksia nappia painamalla. Ajonvakautusjärjestelmä voidaan myös kytkeä kokonaan pois päältä, mutta automaattinen hätäjarrutus ja väistötoiminto aktivoivat ESC:n uudelleen päälle hätätilanteessa. R toistuu sisällä Vakiovarusteisesta lämmitettävästä nahkaverhoillusta monitoimiohjauspyörästä löytyy tavallista suuremmat vaihteenvalitsinlavat ja R-painike, jonka avulla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajotilaan. Vakiovarusteisista sporttijakkaroista löytyy niistäkin R-logo. Näiden istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu Nappa tuuletetuilla etuistuimilla. Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä ja R-malleja varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R Variantissa on myös uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö. Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R Variantit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2021. Hinnat ovat selvillä ja ne alkavat lukemasta 57 100 euroa. Kuvat ja lähde: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan