6.10.2018

Yksinkertaista matkaluksusta: BMW 8-sarja

BMW 8-sarja

BMW 8-sarjan paluu tuo ison grand tourerin takaisin saksalaisvalmistajan mallistoon.

BMW:nsä tuntevat muistavat, että mallinumeroilla on merkitystä. Paitsi että isompi numeroa tarkoittaa isompaa autoa, on parillisuudella ja parittomuudellakin oma tarinansa. Esimerkiksi 6-sarja edustaa 5-sarjan coupeta ja toisaalta X3 ja X4 jakavat huomattavan paljon komponentteja keskenään. Vuosien varrella kaavasta on toki poikettukin lukuisia kertoja, mutta mallistoon palaavan 8-sarjan kohdalla asema on selvä: tarjota jotain vielä 7-sarjaa enemmän.

BMW 8-sarja

Muhkea 4,85 metriä pitkä coupe onkin jälleen baijerilaisten käsitys kahden hengen matka-autosta hiukan Mercedeksen S-sarjan coupen tapaan. BMW tietysti kiittelee uutta 8-sarjaa upeaksi ajettavaksi kiitos uusien alustatekniikoiden ja M-osaston ammattitaidon, mutta kahta tonnia hipova omamassa pitää terveen epäluulon elossa kunnes toisin todistetaan.

BMW 8-sarja

Niinpä varsinaiset käyttökohteet lienevätkin pikaiset pyrähdykset manner-Euroopan moottoritieverkkoa pitkin ja toimitusjohtajasegmentin viikonloppulomat naapurimaissa. M850i:n uusi 4,4-litrainen V8 piti kykynsä luonnollisesti piilossa messuolosuhteissa, mutta BMW:n mukaan uudesta turboahdetusta voimanpesästä saadaan 530 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä. Rinnalla nähdään alkuvaiheessa 840d, jossa menoa vauhdittaa 3,0-litrainen rivikutosdieseli 320 hevosvoiman verran.

BMW 8-sarja
BMW on siirtymässä malleissaan uuteen Cockpit-digimittaristoon. Kuvassa X5:n tyylinäyte, mutta perusmittaristo on sama 8-sarjaa myöten.

Matkustamon suhteen BMW 8-sarja on tuttu tapaus. Valmistajan uusi digimittaristo vaikuttaa tervetulleelta loikalta edeltäjiinsä verrattuna, vaikka näyttöpohjaisesta ruudusta ei ilmeisesti vieläkään oteta kaikkea irti perinteisiin mittareihin verrattuna. Kojelaudassa odottaa minimaaliseksi nipistetty ilmastointipaneeli, joten onneksi iDrive-järjestelmä on säästetty muihin tehtäviin.

BMW 8-sarja

Alempaa löytyvä säilytyslokero on taatusti hyödyllinen, mutta tuntuu hiukan vanhanaikaiselta Audin uuden sukupolven moninäyttöisen MMI-järjestelmän aikakaudella. Toisaalta matkustamon viimeistely ei yllä Mercedeksen luksuspainotteiseen mukavuuteen.

BMW 8-sarja

Olisikohan BMW:n perinteisyys tässä tapauksessa jopa myyntiargumentti isojen edustusautojen luokassa? 8-sarjasta nimittäin välittyy tunne, että autoon on helppo nousta ja lähteä vain ajamaan ilman liiallisuuteen meneviä elektronisia vouhotuksia. Seuraava pysähdys Berliini?

BMW 8-sarja

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat