Eila Parviainen

Pääkirjoitus: Pohjakosketus paljasti tietoaukon

On aika sukeltaa ennakkoluulojen ja asenteiden syvään päätyyn. Käyttötestissämme olleelle täyssähköiselle Kia Nirolle sattui mitättömän tuntuinen pohjakosketus, jonka korjauskustannus on nousemassa käsittämättömän suureksi. Sattuma antoi meille siis mahdollisuuden tarttua todellisen esimerkin kautta asiaan, mikä herättää aivan varmasti tunteita.

Kysyimme sähköautojen maahantuojilta korjauskäytännöistä ja kustannuksista pohjakosketusvaurioihin liittyen. Vastauksista paljastui tyly todellisuus: kallista on. Useista vastauksista kävi myös ilmi, että vakiintuneita korjauskäytäntöjä ei vielä ole, mutta niitä valmistellaan ja kehitetään kuumeisesti.

Kehitystä tosiaan tarvitaan. Ei ole kohtuullista, että pelkkä jäisen aurausvallin ylitys saattaa aiheuttaa uuteen autoon 15 000 euron korjauslaskun. Joillain merkeillä lasku voi olla paljon isompikin. Pahimmillaan näin kallis vaurio voi syntyä jopa huomaamatta, kuten käyttötestiautolle kävi.

Kun Moottori testaa autoja, tavoitteena on aina nostaa esiin kuluttajan kannalta merkityksellisiä asioita. Tässä tapauksessa esiin nousi sattumalta asia, joka vaikuttaa paljon laajemmin kuin vain yksittäisen automallin omistajaan.

Autokannan sähköistyminen on vielä aivan alkutaipaleellaan, ja sähköautossa sekä sen korjaamisessa on paljon kehitettävää. Vaikka kehitys kulkeekin eteenpäin nopeaa vauhtia, edessä on vielä monta ratkaisua vaativaa haastetta. Se ei tee sähköautosta epäonnistunutta tuotetta, mutta paljastaa kyllä kiireen, jolla uudenlaiset autot on tuotu liikenteeseen. Ajan myötä haasteet ratkaistaan – siitä pitää huolen kilpailutilanne ja tuotekehitys – mutta toistaiseksi sähköautoilevan kuluttajan on edelleen varauduttava keskeneräisyyteen.

Pohjakosketuksen riskiin voi varautua vakuutuksella ja valppaudella. Varovaiselle kuljettajalle kallista vahinkoa ei välttämättä tapahdu koskaan. Käytettyä sähköautoa ostava puolestaan voi minimoida pohjavaurioiden riskin teettämällä autolle kuntotarkastuksen ennen ostopäätöstä.

Turhaan mielipidemyrskyyn ei ole aihetta, mutta tietoa ja toimintaohjeita tarvitaan vielä paljon lisää.

Erityisesti katse kohdistuu nyt automaahantuojiin. Maahantuoja voi toimittaa Traficomin tietopankkiin merkki- ja mallikohtaiset ohjeet, millaiset vauriot akkukoteloissa voidaan hyväksyä katsastuksessa. Valitettavasti läheskään kaikki maahantuojat eivät ohjeita ole toimittaneet. Tilanne on kuluttajan näkökulmasta anteeksiantamaton, sillä ohjeiden puuttuessa katsastajalla ei ole muuta keinoa kuin hylätä ajoneuvo katsastuksessa. Tässä tilanteessa asiakas joutuu hakemaan merkkiliikkeestä lausunnon akkukotelon hyväksyttävyydestä. On täysin kohtuutonta, että kuluttaja joutuu maksamaan merkkiliikkeelle lausunnosta, jota ei olisi tarvittu, jos maahantuoja olisi toimittanut ohjeet Traficomin tietokantaan. Korjauksesta voidaan laskuttaa, mutta lausunto siitä, että akkukotelo on hyväksyttävässä kunnossa, on jo asiakkaan rahastusta, jos ohjeita ei ole toimitettu Traficomille.

31.1.2024 Eila Parviainen