8.8.2020 Ajoneuvot Cadillac Lyriq sähkö-SUV – tähtäimessä paluu takaisin huipulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä General Motorsin uudelle sähköiselle perusrakenteelle pohjautuva Cadillac Lyriq haluaa nostaa merkin uuteen loistoon. Haaste on valtava, mutta ainakin konsepti yrittää. Täyssähköinen SUV Cadillac Lyriq on kauan odotettu ja kaivattu kurkotus merkin uuteen nousuun ja loistoon. Cadillac on vaipunut kauas vanhasta loistostaan ja tiedostaa tarvitsevansa täysin uuden sähköisen lähtölaukauksen. Sellaiseksi koetaan malliston sähköistäminen ja merkki haluaa nousta sähköautoilun huipulle edustamaan General Motorsin parasta osaamista – haaste on valtaisa.Aseena tarjotaan suuri ja ylellinen taka- tai lisähinnasta nelivetoinen SUV noin 500 kilometrin toimintamatkalla, 150 kilowatin latauksella, valtavalla 33-tuumaisella näyttöpinnalla sekä erittäin mielenkiintoisesti vastamelutoiminnolla. Nyt julkaistu auto on vain näyttelytarkoitukseen tehty konsepti, mutta se on tulossa tuotantoon.– Lyriqin johdolla Cadillac tulee määrittelemään amerikkalaisen loiston uudelleen seuraavan kymmenen vuoden aika esiteltävien mullistavien sähköautojen mallistolla, sanoo GM North American varatoimitusjohtaja ja hallituksen puhemies Steve Carlisle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCadillac LyriqKyseessä on merkille askel uuteen suuntaan, sillä Cadillac Lyriq pohjautuu General Motorsin uudelle sähköiselle perusrakenteelle, jota yhdessä akkupaketin ja voimalinjan kanssa kutsutaan nimellä Ultium. Valmistaja lupaa uutuudelle vähintään 300 mailia (480 km) toimintamatkaa Yhdysvalloissa käytettävän EPA -testaussyklin mukaisesti. Tämä on meille tuttua WLTP-sykliä haastavampi, joten Eurooppalaisittain vertailukelpoisen toimintamatkan pitäisi olla vielä hieman reilumpi.General Motorsin Ultium-akkupaketin kapasiteetti on noin 100 kilowattituntia ja se on sijoitettu auton pohjaan osaksi auton rakennetta matalan painopisteen ja tasaisen painojakauman saavuttamiseksi. Cadillacin ylpeys on NCMA-akkuteknologia, jossa käytetään alumiinia katodina pienentämään muun muassa harvinaisen koboltin tarvetta. Viimeksi mainittua tarvitaan 70-prosenttia vähemmän kuin aiemmissa General Motorsin sähköautojen akuissa.Myös latauksen puolella lupaillaan tällä hetkellä asiallisia arvoja, mutta Lyriq ei ole vielä vähään aikaan myynnissä. DC-lataus on mahdollista yli 150 kilowatin teholla ja AC-lataus korkeintaan 19 kilowatin teholla, mutta näistä emme tiedä vielä sen enempää. Tehosta tai suorituskyvystä emme tiedä vielä mitään, mutta tuo voimalinja pyörittää lähtökohtaisesti vain takapyöriä ja nelivetoista vaihtoehtoa tullaan tarjoamaan lisähintaan.– Lyriq kehitettiin tekemään jokaisesta matkasta innostava ja tätä varten kehitimme sähköautolle täysin oman perusrakenteen. Kyseessä ei ole vain erinomainen sähköauto, vaan ennen kaikkea Cadillac, kehuu Lyriqin pääsuunnittelija Jamie Brewer.Mielenkiintoisinta päätä annissa edustaa ensimmäistä kertaa Cadillacissa nähtävä vastamelutoiminto, joka hyödyntää sekä mikrofoneja että kiihtyvyysantureita. Tekniikka on toki nähty jo vuosia sitten esimerkiksi Ford Vignale -mallistossa, mutta siitä on hyvin toteutettuna iloa karkealla tiestöllämme. Varusteiden puolelta matkassa on muun muassa Super Cruise3, jolla tarkoitetaan aina automaattiseen kaistanvaihtoon asti osittain autonomista ajamista tarjoavaa avustinta.Tervehdys 33 tuumaaSisätilojen puolelle astuessa kuljettajaa tervehditään valoshowlla auton asetellessa matkustamon matkaa varten. Istuin, peilit ja ilmastointi säädetään tunnistetun kuljettajan mukaan automaattisesti sopivaksi. Lisäksi heijastusnäyttö on kahdessa tasossa ja sisältää uutta lisätyn todellisuuden AR-teknologiaa: kuljettajaa lähempänä oleva taso kertoo perustiedot kuten nopeuden ja kauemmaksi heijastetaan navigointiohjeet ja muut tärkeät varoitukset ikään kuin tien pintaan.Sisällä ei voi olla huomaamatta valtaavaa 33-tuumaista yhtenäistä näyttöpintaa, joka jatkuu mittaristosta keskikonsoliin. Sen tarkoituksena on yhdistää kuljettajan ja matkustajan tarpeet mittaristosta tietoviihdejärjestelmään ja eri pysäköintikameroiden näkymiin. Suuresta pinta-alasta huolimatta Cadillac lupaa kaiken lisäksi pikselitiheyden olevan tällä hetkellä koko autoteollisuuden korkein, joten 33-tuumaisella näytöllä lienee pikseli jos toinenkin.Tuolta pinnalta seurataan luonnollisesti myös akun, latauksen ja kulutuksen tietoja. Järjestelmän luvataan tarkkailevan polttoaineen kulutuksen historiaa ja ennustavan tulevaa tarjotakseen kuljettajalle sopivia ehdotuksia latauspaikoista. Tämän toiminnon onnistunut integrointi on varmasti monen sähköautoilijan toivelistalla.Cadillac Lyriq on toki tällä hetkellä vain konsepti, mutta hyvin valmiin oloinen sellainen. Automallia voinee odottaa myyntiin viimeistään vuoden 2023 aikana, mutta Suomessa saatavuus saattaa jäädä heikoksi.Lähde ja kuvat: Cadillac Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan