22.1.2019

Cadillacin viimeinen mahdollisuus?

Cadillac

Cadillac haluaa tämän päivän loistoautovalmistajaksi.

Sana Cadillac tuo mieleen kromin, koon ja menneiden vuosikymmenten loiston. Juuri siitä merkin omistaja General Motors haluaisi eroon, Cadillacin ei pitäisi olla menneiden aikojen loistomerkki, vaan se haluaa tehdä maailman parhaita autoja nyt ja huomenna.

Cadillacista on pitkään rakennettu teknologiajohtajaa. Sen johtoa on myllätty, ja pääkonttorikin siirrettiin Detroitin liepeiltä näyttävästi New Yorkiin. Mutta mikään ei tunnu auttavan.

Cadillacin suurin markkina-alue olikin viime vuonna Kiina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paluu Detroitiin

Automotive Newsin mukaan GM:n pääjohtaja Mark Reuss ja Cadillacin brändijohtaja Steve Carlisle lupaavat muutosta – ja painottavat sen olevan merkin viimeinen mahdollisuus. Muutos alkaa uusien sedanien ja maasturien hyökkäyksellä, mutta lopullisena tavoitteena on rakentaa Cadillacista GM-konsernin sähköautojen keihäänkärki.

Cadillac XT6
Cadillacin uusin malli, XT6-katumaasturi, on saanut kritiikkiä huipputeknologian puutteesta.

Ensimmäisiä askeleita on yhtiön pääkonttorin siirto takaisin Detroitiin, General Motorsin tuotekehitysyksikön viereen. Cadillacin muuntuminen perinteisten arvoautojen valmistajasta sähköautopioneeriksi (konseptimalli avauskuvassa) nähdään suurena haasteena, sillä sähköisen liikkumisen puolella kimppuun hyökkäävät perinteisten eurooppalaisten luksusmerkkien lisäksi Teslan kaltaiset vahvat brändit.

Teknologiaa ja sen puutetta

Cadillacin kiivastahtinen mallistopäivitys riittää Automotive Newsin mukaan joko siivittämään sen sähköautojen aikakaudelle, tai sitten matka upottaa merkin hautaan. Sivuston mukaan Cadillacin uutuudet ovat jättäneet ristiriitaisen vaikutelman, ja mediassa on kummasteltu miten teknologiajohtajaksi aikova merkki antaa etumatkaa kilpailijoilleen esimerkiksi jättämällä jo vuonna 2017 esitellyn katseeseen perustuvan Super Cruise -autonomisen ajamisen pois nyt esitellystä XT6-katumaasturista.

Cadillac XT6
Cadillac XT6

Konsernin pääjohtaja Mark Reuss on julkisesti ottanut vastuun teknologian puuttumisesta. Samalla Reuss perustelee yhtiön päänkonttorin palauttamista Detroitiin juuri poistaakseen kaikki selitykset merkin nykytilalle.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Cadillac Lähde: Automotive News

Luetuimmat