22.1.2019 Ajoneuvot Cadillacin viimeinen mahdollisuus? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Cadillac haluaa tämän päivän loistoautovalmistajaksi. Sana Cadillac tuo mieleen kromin, koon ja menneiden vuosikymmenten loiston. Juuri siitä merkin omistaja General Motors haluaisi eroon, Cadillacin ei pitäisi olla menneiden aikojen loistomerkki, vaan se haluaa tehdä maailman parhaita autoja nyt ja huomenna. Cadillacista on pitkään rakennettu teknologiajohtajaa. Sen johtoa on myllätty, ja pääkonttorikin siirrettiin Detroitin liepeiltä näyttävästi New Yorkiin. Mutta mikään ei tunnu auttavan. Cadillacin suurin markkina-alue olikin viime vuonna Kiina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paluu Detroitiin Automotive Newsin mukaan GM:n pääjohtaja Mark Reuss ja Cadillacin brändijohtaja Steve Carlisle lupaavat muutosta – ja painottavat sen olevan merkin viimeinen mahdollisuus. Muutos alkaa uusien sedanien ja maasturien hyökkäyksellä, mutta lopullisena tavoitteena on rakentaa Cadillacista GM-konsernin sähköautojen keihäänkärki. Cadillacin uusin malli, XT6-katumaasturi, on saanut kritiikkiä huipputeknologian puutteesta. Ensimmäisiä askeleita on yhtiön pääkonttorin siirto takaisin Detroitiin, General Motorsin tuotekehitysyksikön viereen. Cadillacin muuntuminen perinteisten arvoautojen valmistajasta sähköautopioneeriksi (konseptimalli avauskuvassa) nähdään suurena haasteena, sillä sähköisen liikkumisen puolella kimppuun hyökkäävät perinteisten eurooppalaisten luksusmerkkien lisäksi Teslan kaltaiset vahvat brändit. Teknologiaa ja sen puutetta Cadillacin kiivastahtinen mallistopäivitys riittää Automotive Newsin mukaan joko siivittämään sen sähköautojen aikakaudelle, tai sitten matka upottaa merkin hautaan. Sivuston mukaan Cadillacin uutuudet ovat jättäneet ristiriitaisen vaikutelman, ja mediassa on kummasteltu miten teknologiajohtajaksi aikova merkki antaa etumatkaa kilpailijoilleen esimerkiksi jättämällä jo vuonna 2017 esitellyn katseeseen perustuvan Super Cruise -autonomisen ajamisen pois nyt esitellystä XT6-katumaasturista. Cadillac XT6 Konsernin pääjohtaja Mark Reuss on julkisesti ottanut vastuun teknologian puuttumisesta. Samalla Reuss perustelee yhtiön päänkonttorin palauttamista Detroitiin juuri poistaakseen kaikki selitykset merkin nykytilalle. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Cadillac Lähde: Automotive News Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan