17.4.2020 Ajoneuvot FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korona on keskeyttänyt muun urheilun tapaan myös rallin MM-sarjan. Kansainvälisen autoliiton rallipomo Yves Matton uskoo kuitenkin rallin nousevan koronan jälkeen vahvempana kuin koskaan, ja tarjoavan lähitulevaisuudessa nykyiseen määrään nähden jopa kaksinkertaisesti tehtaan tukemia ralliautoja. Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallipomo ja entinen Citroënin rallipuolen tallipäällikkö Yves Matton kertoi rallisivusto Dirtfishille kovista odotuksistaan koskien rallin MM-sarjan tulevaisuutta koronavirusepidemian jälkeen.Koronavirus on siirtänyt ainakin kolmea seuraavaa MM-rallia, ja Dirtfishin mukaan odotettavasti listan jatkoksi liittyy myös vuosien tauon jälkeen takaisin MM-sarjaan palaamassa ollut Kenian Safariralli. Näin ollen aikaisintaan rallia ajettaneen seuraavan kerran Suomen Neste-rallissa elokuussa.Matton myöntää koronaviruksen aiheuttaman kriisin vaikuttavan suuresti moottoriurheiluun ja rallin MM-sarjaan. Rallipomo kuitenkin kertoo, että hänellä on tunne, että FIA pyrkii olemaan kriisin jälkeen vahvempi kuin koskaan ennen.Lisäksi Matton kertoi Dirtfishille kaikkien osapuolten keskustelevan rallin tulevaisuudesta huomattavasti aiempaa avoimemmin, ja muutama viikko aiemmin torpatut ideatkaan eivät herätä enää yhtä voimakasta vastarintaa.Eroksi F1-sarjaan Matton kertoo valmistajien haluavan yhä pysyä aiemmassa aikataulussa tulevien tekniikkasääntömuutosten suhteen, joiden on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2022. Formulamaailmassa suurten tekniikkamuutosten voimaantuloa lykättiin jo aiemmin vuodella.– Yksi erittäin tärkeä asia on, jonka kanssa olemme ehkä erilaisessa asemassa kuin Formula 1, että kaikki rallin MM-sarjassa mukana olevat valmistajat viestivät vahvasti haluavansa yhä sitoutua vuoteen 2022, Matton toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksinkertainen määrä autojaRallipomo myös puhuu hurjista luvuista koskien lähivuosia, joita nykytilanteessa voi olla vaikea uskoa.– Ehkä meidän täytyy muuttaa vielä jotain, mutta kaikki valmistajat ovat kertoneet haluavansa sitoutua vuoteen 2022 ja se on tulevaisuuden kannalta tärkeintä. Ja ehkä enemmän kuin koskaan he ovat melko vakuuttuneita rallin tulevaisuuden lisäksi lajin jatkuvuudesta ja ideasta saada 20 tehdastiimin tukemaa autoa jokaiseen kilpailuun, Matton sanoo.Kuluvalla kaudella eniten tehtaan tukemia WRC-autoja on ollut lähtöviivalla eniten Monte Carlossa, jossa kuninkuusluokan autoja nähtiin 11 kappaletta jos mukaan lasketaan M-Sportin kalustoa omakustanteisesti vuokrannut Jocius Deividas.Lähde: Dirtfish Kuvituskuva: Citroën Racing Lue lisää: FIA ja tiimit päättivät: Formula 1:n uudet säännöt voimaan vasta 2022 Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Rallivuosi 2019 oli suomalaisittain huono, mutta ei ainutlaatuinen – vuoden 1995 ainoa suomalaisvoitto luovutettiin Ruotsiin tallimääräyksellä Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Neste Ralli: mukana klassikoita menneiltä vuosikymmeniltä – Ouninpohjan osalta tyydyttiin kompromissiin Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella