17.4.2020 Ajoneuvot FIA:n rallipomo lupailee kovia – tulevaisuudessa jokaisessa rallissa jopa 20 tehdastiimin tukemaa autoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korona on keskeyttänyt muun urheilun tapaan myös rallin MM-sarjan. Kansainvälisen autoliiton rallipomo Yves Matton uskoo kuitenkin rallin nousevan koronan jälkeen vahvempana kuin koskaan, ja tarjoavan lähitulevaisuudessa nykyiseen määrään nähden jopa kaksinkertaisesti tehtaan tukemia ralliautoja. Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallipomo ja entinen Citroënin rallipuolen tallipäällikkö Yves Matton kertoi rallisivusto Dirtfishille kovista odotuksistaan koskien rallin MM-sarjan tulevaisuutta koronavirusepidemian jälkeen.Koronavirus on siirtänyt ainakin kolmea seuraavaa MM-rallia, ja Dirtfishin mukaan odotettavasti listan jatkoksi liittyy myös vuosien tauon jälkeen takaisin MM-sarjaan palaamassa ollut Kenian Safariralli. Näin ollen aikaisintaan rallia ajettaneen seuraavan kerran Suomen Neste-rallissa elokuussa.Matton myöntää koronaviruksen aiheuttaman kriisin vaikuttavan suuresti moottoriurheiluun ja rallin MM-sarjaan. Rallipomo kuitenkin kertoo, että hänellä on tunne, että FIA pyrkii olemaan kriisin jälkeen vahvempi kuin koskaan ennen.Lisäksi Matton kertoi Dirtfishille kaikkien osapuolten keskustelevan rallin tulevaisuudesta huomattavasti aiempaa avoimemmin, ja muutama viikko aiemmin torpatut ideatkaan eivät herätä enää yhtä voimakasta vastarintaa.Eroksi F1-sarjaan Matton kertoo valmistajien haluavan yhä pysyä aiemmassa aikataulussa tulevien tekniikkasääntömuutosten suhteen, joiden on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2022. Formulamaailmassa suurten tekniikkamuutosten voimaantuloa lykättiin jo aiemmin vuodella.– Yksi erittäin tärkeä asia on, jonka kanssa olemme ehkä erilaisessa asemassa kuin Formula 1, että kaikki rallin MM-sarjassa mukana olevat valmistajat viestivät vahvasti haluavansa yhä sitoutua vuoteen 2022, Matton toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksinkertainen määrä autojaRallipomo myös puhuu hurjista luvuista koskien lähivuosia, joita nykytilanteessa voi olla vaikea uskoa.– Ehkä meidän täytyy muuttaa vielä jotain, mutta kaikki valmistajat ovat kertoneet haluavansa sitoutua vuoteen 2022 ja se on tulevaisuuden kannalta tärkeintä. Ja ehkä enemmän kuin koskaan he ovat melko vakuuttuneita rallin tulevaisuuden lisäksi lajin jatkuvuudesta ja ideasta saada 20 tehdastiimin tukemaa autoa jokaiseen kilpailuun, Matton sanoo.Kuluvalla kaudella eniten tehtaan tukemia WRC-autoja on ollut lähtöviivalla eniten Monte Carlossa, jossa kuninkuusluokan autoja nähtiin 11 kappaletta jos mukaan lasketaan M-Sportin kalustoa omakustanteisesti vuokrannut Jocius Deividas.Lähde: Dirtfish Kuvituskuva: Citroën Racing Lue lisää: FIA ja tiimit päättivät: Formula 1:n uudet säännöt voimaan vasta 2022 Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Rallivuosi 2019 oli suomalaisittain huono, mutta ei ainutlaatuinen – vuoden 1995 ainoa suomalaisvoitto luovutettiin Ruotsiin tallimääräyksellä Vuosi 2021 jää WRC-luokan viimeiseksi – katso tulevaisuuden rallipyramidi Neste Ralli: mukana klassikoita menneiltä vuosikymmeniltä – Ouninpohjan osalta tyydyttiin kompromissiin Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi