5.6.2017 Ajoneuvot Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin viime viikkojen johtajistomuutokset tuovat tulevaisuuden hankkeet ja laatukysymykset tiiviiseen tarkasteluun. Toukokuun loppupuolella tapahtunut Fordin johtajistoruletin pyöräytys pistää autojätin kaikki tulevat hankkeet tarkasteltaviksi. Erityisesti keskiössä ovat edellisen pääjohtajan, Mark Fieldsin, aloittamat liikkuvuus- ja autonomiahankkeet, joilla perinteikäs autovalmistaja halusi profiloitua liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi. Kulutetut miljardit ovat tosin tuottaneet hitaasti tulosta, joten sijoittajien lisäksi yhtiön johtokunnalta loppui pinna Fieldsin toiminnan suhteen. Fieldsin vuonna 2014 alkaneella hallintakaudella Ford menetti lähes 40% osakkeidensa arvosta. Lisäksi hermoja kiristivät päätöksenteon verkkaisuus, josta pyritään nyt eroon uudella rakenteella.Vielä päiviä ennen potkujaan Fields yritti vierittää johtokunnan paineet Fordin Amerikan toiminnoista vastanneen Joe Hinrichsin niskaan. Hinrichsin ansioihin kuuluu muun muassa Fordille avainasemassa olevan F-avolavamalliston uudelleensuunnittelu. Uudistetussa organisaatiossa Hinrichsin asemapaikaksi valikoitui maailmanlaajuisesta toiminnasta vastaava Global Operations.Nyt iäkkään autoyhtiön pääjohtajan valtikkaa heiluttaa Jim Hackett, joka tunnetaan tekniikasta ymmärtävänä muutosjohtajana. Hackettin edellinen iso komennus oli lähes Fordin ikäisessä huonekaluyhtiö Steelcasessa, jossa hän luotsasi toimistokalusteita myyvän yhtiön ajattelemaan tavaran sijaan asiakkaiden käyttötarpeita, vaikka tie ei ollut helppo. Viime vuodet Hackett on ollut Fordilla vastaamassa juuri uusista liikkuvuushankkeista Smart Mobility -osastossa.Jim Hackett tunnetaan kyvykkäänä muutosjohtajana.– En ole koskaan luottanut näin paljoa tulevaisuuteemme. Hyvät uutiset ovat, että pääsemme aloittamaan Markin valmistelemalta vahvalta pohjalta, kommentoi Fordin hallituksen puheenjohtaja Bill Ford. Ford vertasi Hackettia myös Alan Mulallyyn, joka luotsasi yhtiön läpi 2000-luvun lopun lamakauden. – Alan kaappasi sydämemme ja sai työntekijämme uskomaan, että he eivät vain voisi voittaa, vaan he myös voittaisivat. Luulen, että näette Jimissä paljon samaa. Jim on kulttuurisen muutoksen lähde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkastelussa liikkuvuus ja laatuNyt Fordilla on käynnissä eräänlainen ideoiden kuherruskuukausi, jossa yhtiön jokaista toimialaa tarkastellaan selkeiden parannuskohteiden löytämiseksi.– Meiltä ei puutu pääomaa hyville ideoille, mutta ajan mittaan se pääoma täytyy ansaita niillä ideoilla, kommentoi tuore pääjohtaja Hackett.Eräs kritiikkiä kerännyt liikkuvuuspalvelu on yhteiskäyttöpyöriin perustuva Motivate.Tarkasteluun joutuvat siis ainakin Fieldsin aloittamat liikkuvuushankkeet, joihin kuuluu esimerkiksi kyytipalvelu Chariot ja San Fransciscossa toimiva yhteiskäyttöpolkupyöräohjelma Motivate. – Ehkä ei tarvitse pelaajana kaikilla liikkuvuuden osa-alueilla, pyörissä ja muissa, kommentoi LMC Automotiven ennustuspäällikkö Jeff Schuster.– Tuntuu, että Fields jätti valmistamisen ja päivittäiset tuotekehitysasiat vakionopeudensäätimen varaan, kommentoi puolestaan AutoPacificin analyytikko Dave Sullivan. Analyytikot ovat huomauttaneet, että Fordin kehittäessä tulevaisuuden tekniikoita yhtiö on unohtanut tuotekehityksen omalle tolalleen ja antanut samalla laadun laskea. – Laatu on jotain mitä tarkkailemme aina. Viime aikoina emme ole olleet erityisen tyytyväisiä joihinkin laatutuloksiimme. Kun puhumme operationaalisen erinomaisuutemme terävöittämisestä, tämä on hyvä esimerkki. Meillä on paljon tekemistä, ja osa siitä kohdistuu tälle alueelle, huomautti Bill Ford.Hallituksen puheenjohtaja Bill Ford ei ole täysin tyytyväinen yhtiön menestykseen laatumittareissa.Ford on luvannut tuoda markkinoille viisi uutta katumaasturia vielä vuosikymmenen loppuun mennessä ja vuoteen 2021 mennessä on luvassa 13 uutta sähköistettyä ajoneuvoa. – He yrittävät levittäytyä laajemmalle ja samalla muovata tuotteiden elinkaaria, mikä voi vaatia investointeja, Schuster jatkoi.Edes huonosti kannattavien Euroopan operaatioiden supistamista ei ole suljettu pois. Vaikka räväkimmät analyytikot ovat väläytelleet, että Ford saattaisi seurata General Motorsin jalanjäljissä ja poistua Euroopasta kokonaan, on todennäköisempää, että vahvasti Euroopassa toimiva autojätti kohdistaa jotain toimintojaan uudelleen.– Euroopan Ford on paremmassa jamssa kuin GM Europe. Arvelen myös, että Fordin perheellä on tunnesiteitä Eurooppaan. Ja vaikka he haluaisivatkin ulos, ainoa ostajaehdokas osti juuri GM Europen, kiteytti Bernsteinin analyytikko Max Warburton.Lähde: Automotive News Kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”