24.11.2021 Ajoneuvot Genesis Electrified GV70 laajentaa luksusmerkin täyssähkömallistoa jälleen pykälää ylöspäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä hetki sitten Genesis ei näyttänyt olevan kiinnostunut edes hybrideistä. Nyt se on kertonut aikeistaan esitellä vuodesta 2025 alkaen vain sähkömalleja ja viimeisten mäntämoottorimallien poistumisesta vuoteen 2030 mennessä. Hyundai-konsernin premiumsiipi Genesis rantautui vastikään Euroopan markkinoille, ja on pitänyt mukavaa uutuustahtia yllä. Kaikista viimeisin lisäys mallistoon on Moottorissakin jo taannoin esitellyn, rohkeahkosti muotoillun D-segmentin kaupunkimaasturin, GV70:n, täyssähköistäminen.Vastikään Auto Guangzhoussa Kiinassa ensi-iltansa saanut Electrified GV70 on toteutettu samalla tavalla kuin jo hetken matkaa markkinoilla porskuttanut merkin ensimmäinen sähköauto, Electrified G80. Se tarkoittaa, että juuri mikään asia ulkomuodossa ei kerro konepellin alla tapahtuneesta vallankumouksesta. Ainoastaan aerodynamiikan nimissä suljettu maski erottaa sähköversion polttomoottorilla kulkevista GV70:stä, kuten myös pakoputkien puuttuminen. Ja niin kuin G80:ssakin, myös tässä latauspistokkeen luukku on taidokkaasti piilotettu maskiin. Sitä sopiikin koittaa etsiä:Electrified GV70 on tarjolla pelkästään nelivetoisena, ja siten kahdella moottorilla varustettuna. Etu- ja taka-akseleille sijoitettujen sähkömoottoreiden yhteisteho on 360 kilowattia (482 hevosvoimaa), ja maksimivääntö 700 newtonmetriä. Näin autolla ehtii nollasta sataan 4,5 sekunnissa, mikä on varsin kiitettävä tulos. Valmistajan mukaan yhdellä latauksella pääsee 400 kilometriä. Akun saa 350 kilowatin pikalaturilla 10 prosentista 80 prosentin varaukseen 18 minuutissa.Electrified GV70:n akkua voi säästää Disconnector Actuator Systemillä. Tämä monimutkaisen nimen saanut järjestelmä kytkee kaikessa yksinkertaisuudessaan pois toisen kahdesta moottorista energian säästämiseksi silloin, kun tehontarve on vähäisempi.Sisälläkään voimalinjan myllerrys ei muutamaa aivan pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta näy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköisyysastetta kasvattaenElectrified GV70 on jo korealaismerkin toinen täyssähköinen crossover. Hiljattain esitelty pienempi GV60 eroaa GV70:stä kategorisesti siten, että se tehtiin varta vasten sähköautoksi. Erikoisen näköinen GV60 enteilee vahvasti Hyundain sähköautoille pyhittämän alabrändin, Ioniqin, väistämättä piakkoin tulevaa crossover-mallia, kenties myös ulkonäöllisesti.GV60Hyundai-konsernin ilmoituksen mukaan kaikki vuodesta 2025 eteenpäin esiteltävät uudet Genesikset tulevat olemaan sähköistettyjä, ja viimeiset polttomoottoriset autot rullaavat ulos Ulsanin tehtaalta vuoteen 2030 mennessä. Emomerkkinsä tavoin Genesis on myös sitoutunut vetyautojen kehittämiseen.Lähteet: Autoweek, Genesis Kuvat: Genesis Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoreampi Hyundai: Genesis valloittaa Yhdysvalloissa Korealaisluksusta amerikkalaiseen aikaan – 2021 Genesis G80 & GV80 Hitin ainekset: Hyundai Ioniq 5 keräsi ennätyskysynnän Hyundai Ioniq 5 -täyssähköauto kuvissa – konseptiauto 45 tulee sittenkin Hyundai Ioniq 5 alkaen 49 990 euroa – ehkä vuoden odotetuin sähköauto sai hinnat Hyundai uskoo uuteen sähköautobrändiin – luvassa kolme uutta Ioniq-täyssähköautoa Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä