8.11.2019

Harley-Davidson Pan America – prototyyppi paljastaa amerikkalaisten olevan tosissaan

Harley-Davidson Pan America

Harley-Davidson hyökkää yhä laajemmalla mallistolla moottoripyörämarkkinoille. Yksi tulevista uutuuksista on täysverinen adventuremalli Pan America.

Harley-Davidsonin ensimmäinen sähkömoottoripyörä LiveWire on jo tuotannossa ja sen lisäksi prototyyppivaiheessa ovat streetfighter-tyyppinen Bronx ja adventuremalli Pan America. Milwaukeelaismerkin malliston laajentaminen useisiin uusiin segmentteihin vaikuttaa jopa paniikkiratkaisulta.

Laajentamistarpeeseen on selkeä syy, sillä esimerkiksi Suomessa Harrikan markkinaosuus on viimeisen vuoden aikana tipahtanut 8,7 prosentista 5,9 prosenttiin. Muualla suuntaus on sama. Rauhallisesti hörisevät isot mutta painavat customhenkiset V2-pyörät eivät yksinään riitä pitämään yrityksen taloudellista tulosta positiivisena. Maailma muuttuu. Se on Harly-Davidsoninkin myönnettävä ja lopulta muututtava mukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mallia kilpailijoilta

Pan American suunnittelussa on selvästi otettu mallia kovimmista kilpailijoista. Yhdessä Michelinin kanssa kehitetyt karkeakuvioiset renkaat on kääräisty 19- ja 17-tuumaisille pinnavanteille. Vauhdin hidastuvuudesta huolehtivat Brembon nelimäntäiset radiaalisatulat. Runko on teräsputkirakenteinen ja takarunko pultattavaa mallia, eli sen voi tarvittaessa vaihtaa erikseen. Väärinpäin kallistetussa etukatteessa on vaikutteita Road Glidesta. Isokokoisen tuulilasin korkeussäätöä varten on BMW-tyyppinen iso säätöpyörä, joten säätö onnistunee vauhdissakin. Käsisuojat ja kahvanlämmittimet parantavat kuljettajan mukavuutta. Vasemmalle kädelle on KTM-tyyppinen neljän napin hallintajärjestelmä mittariston ja ajotietokoneen käytölle.

Revolution Max - täysin uusi moottori

Moottoriksi uutuuteen tulee täysin uusi Revolution Max, joka tulee olemaan 60-asteen sylinterikulmalla varustettu nestejäähdytteinen V2. 1250-kuutioiselle moottorille luvataan huipputehoksi 145 hevosvoimaa ja väännön kerrotaan olevan ”yli 122 newtonmetriä”. Toisiovedossa Harrikka on päätynyt ketjuvetoon. Tuotantoon Pan American kerrotaan tulevan vuoden 2020 loppupuoliskolla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-Davidson

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat