3.7.2016 Ajoneuvot Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda-miesten harmiksi edessä voi todellakin olla pitkä kuuma kesä: uusi Honda NSX piristää mannertamme vasta syksyllä. Honda halusi ystävällisesti muistuttaa NSX-superautonsa uudesta tulemisesta peräti 31-sivuisella lehdistöpaketilla. Perkasimme oleellisimmat pointit tiiviiksi koosteeksi siitä, miksi syksyäkin voi joskus odottaa.Vanha ja uusi Honda NSXJos Honda NSX kuulostaa tutulta, siihen on hyvä syy. Vuosina 1990–2005 valmistettu alkuperäinen NSX (New Sportscar eXperimental) oli Hondan pyrkimys rakentaa luotettava arkikäyttöinen superauto. Keskimoottorisen ajoneuvon voimanlähteenä toimi 3,0-litrainen V6, joka tuotti 294 hevosvoimaa kirkuvilla kierroksilla. Rakenteissa käytettiin runsaasti alumiinia ja muuan Ayrton Senna suostutteli Hondaa jäykistämään NSX:ää entisestään paremman alustavirityksen aikaansaamiseksi. NSX:n klassinen urheiluautomuoto heijasteli puolestaan F-16-suihkuhävittäjää, sillä täydellinen näkyvyys ympärille oli pääsuunnittelija Shigeru Ueharan mielestä tavoittelemisen arvoista. Pitkän elinkaarensa aikana NSX koki useita päivityksiä, löytäen aina lisää kyvykkyyttä perusrakenteestaan. Auto poistui tuotannosta lopulta 2005, valmistusmäärän ollessa yli 18 000 kappaletta.Aika on muovannut NSX:n mittasuhteet nykymuodin mukaisiksi.NSX:n poistumisesta asti Hondalta on kysytty toistuvasti uudesta mallista ja vuosikausien vihjailuiden ja konseptikiusoittelun jälkeen uusi NSX, tällä kertaa "New Sports eXperience", sai lopulta vihreää valoa. 2010-luvun tulkinta NSX:stä säilyttää esimerkiksi alkuperäisen keskimoottorisen rakenteen ja innokkuuden käyttää uusia materiaaleja auton rakenteessa, mutta moni asia pinnan alla on kokenut muutoksen.Alkuperäisen NSX:n vapaastihengittävä moottori on vaihtunut 3,5-litraiseen tuplaturbo V6:een, joten tehoa luvataan 507 hevosvoimaa. Lisäksi moottorin luonteesta johtuen huippuvääntö, 550 newtonmetriä, tarjoillaan heti 2 000 1/min tuntumasta, joten uuden NSX:n kanssa riittänee, valitettavasti, sivistyneempi ajotyyli.Polttomoottorin lisäksi uudessa NSX:ssä käytetään hybriditekniikkaa, sillä sähkömoottori avustaa polttomoottoria sen tehtävissä tasaisemman voimantuoton aikaansaamiseksi. Avustavan suoravetomoottorin ansiosta myös erillinen starttimoottori on voitu jättää pois kokonaan. 9-vaihteiselta kaksoiskytkinvaihteistolta veto lähetetään takapyörille. Neliveto saavutetaan siten, että auton etuakselilla on puolestaan vielä kaksi 37-hevosvoimaista sähkömoottoria, jotka voivat tarpeen tullen myös jarruttaa eturenkaita paremman kääntyvyyden saavuttamiseksi. Valmistajan mukaan paikoiltaan kiihdytettäessä sähkömoottorit vastaavat ensimmäisen 0,1 sekunnin kiihdytyksestä, polttomoottorin päästessä sen jälkeen juoneen mukaan. Hybridisaation ansiosta NSX:llä voi myös ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkön turvin.Hondan nimitys mielenkiintoisen monimutkaiselle voimalinjaratkaisulle on Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive, eli kavereiden kesken Sport Hybrid SH-AWD. Järjestelmän yhteisteho on 581 hevosvoimaa ja 646 newtonmetriä vääntöä.Tehon lisäksi Honda on keskittynyt myös NSX:n ajettavuuteen, sillä valmistaja kehuu saavuttaneensa elektronisen ohjaustehostuksen osalta kaiken hyvän ja kauniin: pehmeän ajettavuuden arkiajossa ja terävän, palautteellisen ohjaustuntuman todella ajettaessa. Alkuperäisen NSX:n tavoin runsaasti alumiiniin luottava jousitus puolestaan on suunniteltu uuden nelivetojärjestelmän ehdoilla ja säädettävän iskunvaimennuksen pitäisi kyetä muuttamaan auto miellyttävän kauppakassin ja rataohjuksen välillä. Jopa taotusta alumiinista valmistettujen vanteiden luvataan olevan luokkansa keveimmät turhan jousituskuorman vähentämiseksi.Uuden NSX:n ehkä suurin haaste on ollut aerodynamiikka, sillä erinomaisen ajettavuuden, pienen kulutuksen ja riittävän jäähdytyksen toteuttaminen ilman aktiivisia ilmanohjaimia on vaatinut Hondalta tuhansia tunteja tietokonesimulaatiota sekä lukuisia tuulitunnelivierailuita niin Japanissa kuin Yhdysvalloissa. "Total Airflow Management" -konsepti lupailee kuitenkin, että autossa olevat 10 jäähdytintä ja jarrut saavat tarpeeksi ilmaa lämpöongelmien välttämiseksi. Ilmanvastuksen minimointi ja tasapainoisen downforcen ovat määrittäneet lukuisia pieniä yksityiskohtia ajoneuvon muodossa. Lisäksi Hondalle uskollisesti ajoneuvon arkikäyttöä ei ole unohdettu: tuulilasinpyyhinten ja lasinpesimien luvataan tuulitunnelitestien perusteella toimivan moitteettomasti jopa 290 km/h nopeuksissa!Arkeen ja radalle suunniteltu auto tarvitsee selkeästi eroavat ajotilat moninaisten järjestelmien hallintaan. Hondan versiossa niitä on neljä: Quiet (polttomoottori pysyttelee sammuksissa tai käy hiljaisesti), Sport (enemmän ääntä ja voimaa), Sport+ (terävämpi kaasuvaste ja vaihteisto, parempi ohjaustuntuma, enemmän ääntä) ja ratakäyttöön suunniteltu Track (parempi jarrutuntuma, neliveto ja ajonvakautusjärjestelmät antavat enemmän liekaa, hybridijärjestelmä priorisoi suorituskykyä).Vanhan NSX:n hävittäjähenkinen ohjaamo on vaihtunut modernimpaan mukavuuteen.Hondan mukaan ajotilojen välillä ohjaamossa vallitsee 25 desibelin ero moottoriäänen määrässä, minkä lisäksi pakoputkistossa on nykymuodin mukainen avattava venttiili rouheampia ääniä varten. Järjestelmien luvataan myös muuttavan äänen luonnetta ajotilan mukaan. Ohjaamossa toimii myös erillinen aktiivinen äänijärjestelmä, joka pehmentää moottorilta tarkkailumikrofoneihin kantautuvaa ääntä tuottamalla joko samanvaiheista tai vastavaiheista ääntä äänentoistojärjestelmän kaiuttimista.Kattavasta, jokaista komponenttia koskevasta painonsäästöstä huolimatta kaikki uusi tekniikka painaa, sillä NSX:n painoksi ilmoitetaan noin 1 800 kilogrammaa, varusteista riippuen.Kuten todettua, NSX:n pitäisi saapua eurooppalaisten asiakkaiden pihoihin syksyllä. Saako ruskakyttäyksen aloittaa jo heinäkuussa?Lähde ja kuvat: HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 14.10.2024 Liikenneturvallisuus Suomi liikenteen turvallisuudessa Euroopan valiojoukkoa – Norja, Ruotsi ja Tanska edellä 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 - yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 11.10.2024 Ajoneuvot Å koda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Å koda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä