12.12.2017

Jaguarin päämuotoilija Ian Callum Moottorille: ”Suunnittelussa täytyy olla rehellinen itselleen!”

Ian Callum Jaguar

Ian Callum painottaa hyvän suunnittelun rehellisyyttä: auton ulkokuoren täytyy heijastaa sitä, mitä pinnan alta löytyy. Filosofia näkyy vahvasti uudessa I-Pace -sähköautossa.

Moottori tapasi Los Angelesin autonäyttelyn alla Jaguarin päämuotoilija Ian Callumin. Arvostetun muotoilijan ura alkoi Fordilla, jossa hän työskenteli esimerkiksi B-ryhmän ralliauton RS200:n ja Escort RS Cosworthin parissa. Vuonna 1990 Callum lähti Tom Walkinshaw Racingille, TWR:lle. Tuona aikana hän suunnitteli ehkä maineikkaimman autonsa, Aston Martin DB7:n. Jaguarin päämuotoilijaksi Ian Callum siirtyi vuonna 1999.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Suunnittelijan täytyy tuntea koko prosessi auton takana"

K: Viime vuosikymmenen aikana esimerkiksi valojen muotoilu on monimutkaistunut paljon. Onko tapahtunut myös sellaisia muutoksia, joita alan ulkopuolelta ei huomaa?

V: Suurin jatkuvasti etenevä muutos, johon emme voi puuttua, on lainsäädäntö, turvallisuus ja kolarivaatimukset. Muotoilijat tietävät ja ymmärtävät vaatimukset, sillä elämme päivittäin niiden sääntöjen keskellä. Suuri osa säädöksistä liittyy Euroopan jalankulkijaturvallisuuteen, ja vaatimukset leviävät vähitellen ympäri maailmaa.

Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace

Myös materiaalit ovat vaihtuneet ja kehittyneet. Jaguar ja Land Rover ovat johtavia merkkejä alumiinikoreissa. Uusi E-Pace on hybridikori (= alumiinin ja teräksen yhdistelmä), muun malliston korit ovat 80 prosenttisesti alumiinia.

Meistä on tullut todellisia asiantuntijoita [alumiinin parissa]. Materiaali on haaste design-mielessä, sillä alumiinilla ei saa samanlaista terävyyttä muotoihin kuin teräksellä. Alumiinin venytys on paljon vaikeampaa. Suuria pintoja suunnitellessamme, esimerkiksi F-Typeen, meidän täytyy keskustella tiiviisti tuotannon kanssa, jotta voimme venyttää mahdollisuuksien rajoja. Premium-luokan auton viimeistelyn täytyy nykyisin olla erittäin korkea, jo tavalliset suurtuotantoautot ovat todella korkeatasoisia. Silti autot tulee suunnitella tietyn hintaisiksi, muuten voisimme tehdä mitä tahansa.

Materiaalitasolla tutkimme paljon uusia asioita, joita ette ole vielä nähneet. Sisätiloissa tutkimme tietysti vaihtoehtoja nahalle, metalleille ja puulle. Materiaalit vaativat pitkiä testejä, jotta nähdään niiden toimivan oikeasti.

Kosketusnäytöt vaativat paljon testejä heijastusten takaamiseksi ja toimivuuden varmistamiseksi. Koko kosketusnäyttöpuoli on aivan oma tieteenalansa, joka suunnittelijoiden täytyy oppia. Meillä on yksi tiimi tekemässä pelkästään käyttöliittymiä. Ne voimistuvat ja muuttuvat koko ajan vahvemmiksi. Osa vanhemmista systeemeistämme eivät olleet erityisen hyviä, mutta järjestelmät paranevat koko ajan. Seuraava sukupolvi minkä näette tulee olemaan erittäin hyvä!

Monet näistä asioista ovat vain kehitystä [teemoista], jotka olivat viitisentoista vuotta sitten. Jo Jaguar S-Typessä oli kosketusnäyttö!

Lainsäädännöt, materiaalit… olen rohkaissut tiimiäni tietämään miten autot on tehty. Jokaisen hyvän teollisen suunnittelijan tulee tietää koko prosessi.

"Kiinassa halutaan kromia"

K: Jaguar myy autoja ympäri maailmaa. Miten eroavat maut vaikuttavat suunnitteluun?

V: Olen keskustellut aiheesta paljon etenkin kiinalaisen lehdistön kanssa. He ovat löytäneet auton viimeisen 15 vuoden aikana, ja heillä on suuri käsitys siitä, minkälainen auton pitäisi olla kiinalaisille markkinoille. Olen usein sanonut heille, että voisimme tehdä minkälaisen auton tahansa, mutta se ei olisi Jaguar. Asiakkaat ostavat brändiä, jos heille annetan minkälainen auto tahansa, se ei ole enää Jaguar. He ymmärtävät sen.

Kiinalaisissa autoissa on enemmän kromia, he tykkäävät kiiltävästä pinnasta. Se on nyt siirtymässä Eurooppaan, tavallisissa autoissamme alkaa taas olla kromia. Meillä on autoista kaksi versiota, Kiinaan viedään versiota missä on enemmän kromia. Nyt niitä halutaan tarjota Euroopassa, ihmiset haluavat kromia.

Kaikkea ei silti voi tehdä, brändille pitää olla uskollinen. Kaikki merkit eivät tee sitä, sen olen huomannut.

"Jos moottoria ei ole, pitkää konepeltiä ei tarvitse"

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pacen konseptiversio.

K: Tuleva täyssähköinen Jaguar I-Pace on mahdollisesti merkin vuosikymmenen tärkein malli. Miten sähköisyys vaikuttaa suunnitteluun?

V: Se vaikuttaa designiin, koska voit tehdä mitä haluat. I-Paceen olisi voitu tehdä pitkä konepelti, jonka alta löytyisi etutavaratila. Mutta pitkälle konepellille on historiallinen syy: se kätkee moottorin. Siksi E-Typessä oli todella pitkä konepelti, siinä oli todella pitkä moottori! Suunnittelussa täytyy olla rehellinen itselleen: jos moottoria ei ole, pitkää konepeltiä ei tarvitse. Hyvä design perustuu tinkimättömään perusrakenteen huomiointiin. Siksi siirsimme I-Pacessa matkustamoa eteenpäin, hyödynsimme mahdollisuutta cab-forward -suunnitteluun.

I-Pacessa pidimme takaistuimen normaalissa paikassaan ja siirsimme etuistuimia 60–70 millimetriä eteenpäin. Se tuo paljon polvitilaa ja tehostaa tilankäyttöä. Meidän täytyi kunnioittaa sitä vaatimusta, että autoon mahtuu viisi aikuista ja se täyttää tiukat turvamääräykset.

Jaguar CX75 Concept

Jos mietin autoharrastajana, se on lopulta erittäin pitkälle superautojuttu: lyhyt keula ja pitkä perä. Otimme [I-Paceen] paljon design-viittauksia CX75-mallistamme. Se oli konseptiauto, jonka teimme kuten halusimme, koska siinä ei ollut perinteistä moottoria, oli mahdollista suunnitella asioita paljon vapaammin alusta asti.

Jaguar XJ13
Jaguar XJ13: auto on tuhoutuneen yksittäiskappaleen pohjalta entisöity kaunotar.

Ilman polttomoottoria autossa on suurempi kokoonpainumavyöhyke. Sähkö siis antaa lisää vapautta. En ole lainkaan huolissani siitä, ettei I-Pace noudata perinteistä formaattia. Jaguar on noudattanut linjoja syystä: kun kilpa-auto XJ13 esiteltiin, siinä oli lyhyt konepelti, koska auto oli keskimoottorinen! Se oli kaunis auto, harmi että vain yksi tehtiin.

Uusia malleja tehdessäni vertailukohtani on aina se, mitä Sir William Lyons (mies Jaguarin takana) sanoisi. Hän ymmärtäisi I-Pacen. Itse asiassa, kun aloimme tekemään katumaastureita, mietin mitä hän sanoisi F-Pacesta? Hän todennäköisesti kysyisi, miksi kesti niin kauan?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Sir Lyons kysyisi F-Pacesta: mikä meillä kesti?"

K: Jaguaria taitaa yhä pyrkiä eroon vanhahtavasta imagosta, vaikka kultakaudella merkki oli hyvin edistyksellinen?

V: Kyllä. Lyons ei ollut nostalgikko. Hän etsi aina seuraavia tehtäviä. Hänen eläköityessään 1970-luvulla Jaguar jäi bisnesmaailman haltuun. Monet yritykset omistivat merkin ja he kaikki toistivat samat designit. Se oli isoin virhe, mitä he pystyivät tekemään!

Jaguar / Daimler Six X300
X300-sukupolven Jaguar XJ:n lippulaivamalli Daimler Six.

1990-luvulla esitelty XJ:n X300/308-sukupolvi oli kaunis auto. Se oli perinteisen näköinen, mutta se oli toinen aikakausi. Olen hyvin harmissani siitä, mitä sen jälkeen tapahtui: seuraavan XJ:n, täysalumiinisen X350:n suunnittelijat, ottivat kauniin edeltäjän, mutta he tekivät siitä korkeamman. He ottivat yhden asian miksi auto oli niin upea, ja muokkasivat sitä: mittasuhteita.

X350-sukupolven Jaguar XJ piti edeltäjänsä muodot, mutta hukkasi matalan korin elegantit mittasuhteet.

Millainen seuraavasta XJ:stä tulee?

K: Nykyinen Jaguar XJ tuli vuonna 2010. Jos ensimmäinen XF aloitti Jaguarin paluun moderniuteen, oli XJ vieläkin radikaalimpi ja esitteli monia vakiintuneita elementtejä. Millainen auton seuraajasta mahtaa olla tulossa?

Nykyinen X351-sukupolven Jaguar XJ.

V: Toki seuraaja on tulossa… En sano siitä vielä liian paljoa. Se ei ole vain uusittu edeltäjänsä, siitä tulee täysin uusi auto. Siitä tulee silti XJ. Haluan pitää maskin ja ilmanotot, mutta monet asiat muuttuvat vielä.

"Tekisin superauton ja pikkuauton"

K: Viimeinen kysymys. Jos saisit Jaguarin päämuotoilijana täyden vapauden taloudellisista ja laillisista rajoitteista, mutta sinun pitäisi suunnitella sarjatuotantoauto, minkälaisen auton tekisit?

V: Tekisin kaksi. Rakastan superautoja, ne ovat auton äärimmäinen ilmentymä. Ne ovat liioiteltuja.. Haluaisin tehdä superauton, kuten CX75, mutta sarjatuotantona. En tiedä, koska saamme seuraavan mahdollisuuden.

Haluaisin myös tehdä pienen auton. Tunnen urbaanien ihmisen haluavan pienempiä autoja. Haluaisin Jaguarin tekevän sellaisen. Meillä ei ole mitään suunnitelmia, E-Pace on pienin auto jota teemme. Meidän mittapuullamme se on pieni, mutta ei se ole pieni auto sinänsä. Taloudelliset seikat estävät pienen auton teon, niitä täytyy tehdä valtavia määriä [jotta ne ovat kannattavia]. Mitään sellaista ei ole tulossa, mutta haluaisin tehdä molemmat ääripäät. Ne ovat aina haasteellisimpia!

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jaguar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat