24.9.2022 Laivat Jälleen yhden aikakauden loppu – M/S Amorella jätti Punaisen laivaston 34 vuoden jälkeen Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Amorellaa odottavat Välimeren tuulet Corsica Sardinia Ferriesin laivastossa. Splitin sisaruksista ensimmäinen oli poikkeuksellisen reittiuskollinen, vaikka matkalle sattui myös kommelluksia. Useat mediat välittivät elokuussa Viking Linen tiedotteen, jonka mukaan yhtiö oli myynyt M/S Amorella -aluksensa. Ostaja oli italialainen Corsica Sardinia Ferries - sama, joka vuonna 2021 hankki väreihinsä Amorellan entisen laivastokumppanin, M/S Mariellan. Näin entisistä Amorellasta ja Mariellasta tulee jälleen laivastokumppaneita, nyt vastaavasti nimillä M/S Mega Victoria ja M/S Mega Regina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähin äänin kohti VälimertaAmorella lähdössä historialliselle viimeiselle edestakaiselle reittimatkalleen punakylkisenä perjantaina 16. syyskuuta.Viimeisen edestakaisen matkansa Viking Linen väreissä Amorella aloitti Helsingistä 16. syyskuuta. Palattuaan Tukholmasta takaisin, vietti alus muutaman päivän Katajanokan laiturissa, jossa Viking Line todennäköisesti tyhjensi sen luovutuskuntoon. Amorella jätti Punaisen laivaston taakseen lopullisesti keskiviikkona 21. syyskuuta. Alus lähti purjehtimaan Katajanokalta suuntanaan Italian Genova, jossa uusi omistaja tekee siihen tarvittavat muutostyöt, näkyvimpänä aurinkoisen keltaiset tunnusmaalauksensa, sekä myös kastaa aluksen oletettavasti Italian lipun alle M/S Mega Victoriaksi.Sisarusten kohtaaminen. Amorella (vas.) ja Gabriella nähtiin hyvin harvoin yhtä aika missään, mutta Amorellan odottaessa lähtöään Genovaan Katajanokan laiturissa syyskuussa, tapahtui näitä harvinaisia kohtaamisia joitakin kertoja. Nyt niitä ei tässä muodossa varmasti enää tapahdu, ja Gabriella jää yksin Helsinki-Tukholma -välille.Splitin sisaruksista ensimmäinenEpävirallisesti Amorellaa ja sen kolmea sisaralusta voisi kutsua "Splitin sisaruksiksi" erotuksena lähinnä 70- ja 80-luvuilla muun muassa Viking Linella vaikuttaneista kuuluisista "Papenburgin sisarista". Amorella rakennettiin silloisen Jugoslavian Splitissä vuosina 1986 - 1988. Rakennustöitä haittasivat välillä materiaalipuutokset, mutta lopulta alus päästiin luovuttamaan tilaajalleen, SF-Linelle, Viking Linen edeltäjälle. Aluksi Amorella sai liikanimen "Eventuella", sillä se saapui tehtäviinsä "vihdoinkin" venyneen odotuksen jälkeen.Amorella on 169 metriä pitkä ja 27,6 metriä leveä. 34 384 rekisteritonnin bruttovetoisuudellaan Amorella on hieman pienempi kuin sisarensa, mikä selittyy pienillä rakenteellisilla eroilla eri puolilla alusta. Amorellaa liikuttaa neljä Wärtsilä Pielstickin dieselkonetta, yhteisteholtaan 24 000 kilowattia.Amorella lähti telakalta 1. lokakuuta 1988 - päivälleen 34 vuotta ennen kuin se saapuu nyt uudelle omistajalleen Genovaan. Virallinen luovutus SF-Linelle puolestaan tapahtui 28. syyskuuta, tasan kuusi vuotta ennen Estlinen M/S Estonian tuhoisaa onnettomuutta.Amorella sai heti seuraavana vuonna sisaraluksen, M/S Isabellan, joka siirtyi vuonna 2013 Viking Gracen tieltä Tallinkin laivastoon nimelle Isabelle. Seuraavina vuosina samoille piirustuksille rakennettiin samalla telakalla Kroatiaksi muuttuneessa maassa vielä kaksi alusta, toinen niistä meni Tanskaan DFDS Seawaysille (nyk. M/S Crown Seaways), toinen puolestaan on tunnettu vuodesta 1997 lähtien Viking Linen M/S Gabriellana, joka jää siis enää ainoana sisarusnelikosta Viking Linen väreihin.Turun laivaAmorellan voisi sanoa olevan keskimäärin hyvin reittiuskollinen laiva. Käytännössä alus palveli luotettavasti koko tähänastisen uransa Turku - Tukholma -reitillä. Vuosien 1988 ja 2022 välillä Amorella vieraili muualla vain hyvin lyhyitä tuurauspätkiä. Huhti-syyskuuksi 2022 Amorella siirtyi sen korvanneen uutuuslaiva Viking Gloryn tieltä tilapäisesti Gabriellan pariksi Helsingin reitille.Amorella ehti ajaa Viking Linen väreissä Turun ja Tukholman välin karkeasti arvioituna yhteen suuntaan noin 12 000 kertaa.Amorellan linjaparina Turun reitillä nähtiin pisimpään sen sisaralus Isabella sekä viimeiset yhdeksän vuotta Viking Grace. Ensimmäisen vajaan vuoden aikana Amorellan linjaparina toimi M/S Viking Sally, joka tultiin muutamaa vuotta myöhemmin muistamaan M/S Estoniana.Toisaalta M/S Amorella voidaan muistaa myös kommelluksistaan, joita sen väylälle sattui vuosien aikana karikoiden muodossa. Amorella ajoi ensimmäisen kerran karille vuonna 1993 Tukholman saaristossa. Kevättalvella 2010 merijäät painoivat Amorellan kylkitörmäykseen Finnlinesin M/S Finnfellow'n kanssa Tukholman ulkosaaristossa. Toukokuussa 2013 alus rysäytti vauhdilla Turun sataman autoramppiin. Saman vuoden joulukuussa Amorella päätyi Ahvenanmaalla Hjulgrundin karille blackoutin seurauksena. Tammikuussa 2016 Amorellan lähtö Tukholmasta peruuntui erikoisesta syystä: 20 asteen pakkanen halkaisi sen helikopterikannen. Viimeisimpänä, syyskuussa 2020, Amorella päätyi jo toistamiseen Hjulgrundin karikkoon, ja vajosi pohjakosketuksille asti, niin, että matkustajat evakuoitiin lähisaarelle, ja alus hinattiin päivien päästä Naantalin korjaustelakalle. Tässäkin tapauksessa säästyttiin onneksi henkilövahingoilta.Ei tässä voi muuta todeta, kuin että kiitos Amorellalle kuluneista merimaileista, ja onnea Mega Victorian tuleville!Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fakta om Fartyg, Viking Line, FindShip, Yle Kuvat: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMuistatko nämä laivat? – Suomalaisille tuttuja risteilijöitä myydään netissä Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisas Viking Amorellan keittiö herää jo aamuyöllä Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”