29.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Vain 6000 kilometriä ajettu Saab 9-5 Aero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka autovalmistaja Saab on ollut poissa kuvioista jo vuosikymmenen, vieläkin on mahdollista törmätä lähes ajamattomiin Saabeihin. Poikkeukselliset mittarilukemat ovat olleet tunnetusti hyvä syy autolle päästä mukaan Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan. Mittarilukema on siinä mielessä mielenkiintoinen yksityiskohta autolle, että se herättää yleensä kiinnostusta kahdessakin erilaisessa mielessä, eli molemmissa ääripäissä.Kiinnostava auto voi olla poikkeuksellisen paljon ajettu, kuten vaikkapa tämä yli 2 miljoonaa kilometriä ajettu Väyrys-Mersu, jonka esittelimme kuukausi sitten. Toisaalta kiinnostavia ovat myös äärimmäisen vähän ajetut autot, kuten 6100 kilometriä ajettu Nissan GT-R.Ja vielä kerran toisaalta pelkkä mittarilukema ei sekään kerro vielä mitään, joskus myös 26 000 kilometriä ajetussa ja 35-vuotiaassa autossa voi olla alkuperäiset muovit paikoillaan.Oma mauste vähän ajettuihin ajoneuvoihin tulee silloin, kun kyseistä automerkkiä ei ole enää olemassa. Kun automerkiltä ei valmistu enää uusia ajoneuvoja, tällöin vähän ajettujen yksilöiden merkitys korostuu entisestään, sillä tuota lähemmäs uutta tai ajamatonta autoa ei enää päästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: lähes ajamaton Saab 9-5Näihin teemoihin liittyy myös tämän viikon käytetty erikoisuutemme, joka tulee Järvenpäästä. Siellä kaupan olisi vuosimallin 2004 Saab 9-5 Aero, jonka mittarissa on vain 6000 kilometriä. Kun otetaan huomioon se surullinen yksityiskohta, ettei uusia Saabeja enää synny maailmaan, tässä on varmasti yksi Suomen vähiten ajetuista tieliikennekuntoisista Saabeista.Kuten monet ehkä muistavatkin, Saabin mallistolla ei ole ollut tapana pursuta vaihtoehdoista, vaan hyvin usein tarjolla oli vain kaksi vaihtoehtoa. Edellisen vuosituhannen puolella tutkaparin muodostivat Saab 900- ja Saab 9000 -mallit, jotka saivat vuosituhannen taitteessa uudet nimet Saab 9-3 ja Saab 9-5.”Ysifemman” rooli Saabin mallistossa oli tarjota kuluttajille suurempi vaihtoehto, joka kilpailee markkinoilla Mercedes-Benzin E-sarjan tai BMW:n 5-sarjan kanssa. Myöskään tämän viikon käytetty erikoisuutemme ei kalpene saksalaisen premiumin rinnalla, vaan Saab 9-5 Aero on saanut tehtaalta kyytipojaksi sellaista tekniikkaa ja lisävarusteita, joita ei ole ollut tarjolla hinnat alkaen -mallissa.Saabin suorituskykyinen Aero-malli on tarkoittanut Saab 9-5:n kohdalla sitä, että moottorin alta löytyy 2.3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka tarjoilee kuljettajalle 184 kilowatin (250 hevosvoiman) tehot. Voima välitetään etupyörille tämän auton kohdalla automaattivaihteiston avulla. Myynti-ilmoituksen mukaan Saab 9-5 Aero kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.Myös varustelista on liki 20 vuotiaaksi autoksi varsin runsas. Aeron sisusta on mustaa nahkaa, joka näyttää kuvien perusteella juuri siltä, miltä 6000 kilometriä ajetun auton voisi kuvitellakin näyttävän, eli suorastaan uusilta. Varustelistalta pistävät silmään myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja sähkölasit.Erityismaininnan ansaitsee myös auton erikoinen rekisterikilpi, jossa on viittauksia ainakin auton malliin.Miten Saab pysyi ajamattomana?Lähes aina, kun autolla on ajettu poikkeuksellisen vähän, mittarilukeman takaa löytyy jonkinlainen tarina. Juuri tämän kyseisen käytetyn erikoisuuden historiaa on esitelty aiemmin Iltalehden artikkelissa, jossa viimeisin omistaja kertoo auton hankinnasta.Artikkelin mukaan auto oli ensimmäiset 18 vuotta Järvenpäässä asuvalla miehellä, joka ajoi Saabilla ”vain paraatiajoa”, jolloin kilometrejä tuli vuodessa keskimäärin vain noin 200. Myöhemmin omistajan kunto heikkeni, jolloin autolla ajo loppui kokonaan.Keväällä 2021 alkuperäisen omistajan perikunta oli myynyt auton toiselle Saab-harrastajalle. Uusi omistaja on kohdellut autoa sen vaatimalla tavalla, eli omien sanojen mukaan autolla ei ole ajettu rospuuttokeleillä. Omistajavaihdoksesta huolimatta auto pysyi kuitenkin yhä Järvenpäässä.Mielenkiintoinen yksityiskohta Saabista löytyy huoltokirjan sivuilta, tai tässä tapauksessa sivulta. Ensimmäisen 18 vuoden aikana Saab 9-5 Aero on saanut kokea vain yhden huollon, joka sekin oli uuden auton luovutushuolto. Huoltokirjan toinen ja toistaiseksi uusin leima löytyykin viimeisimmän omistajan aikakaudelta, kun Saabiin tehtiin vuonna 2022 ensimmäinen määräaikaishuolto.Kuten arvata saattaa, näin poikkeuksellisella autolla on myös hyvin poikkeuksellinen hintalappu. Tämän Saab 9-5 Aeron kohdalla hinnaksi on ilmoitettu 37 900 euroa. Toisaalta hyvä on muistaa sekin, että kyseessä on Saabin lippulaivamalli, eikä näin vähän ajettuja yksilöitä tule välttämättä enää koskaan vastaan.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi