29.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Vain 6000 kilometriä ajettu Saab 9-5 Aero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka autovalmistaja Saab on ollut poissa kuvioista jo vuosikymmenen, vieläkin on mahdollista törmätä lähes ajamattomiin Saabeihin. Poikkeukselliset mittarilukemat ovat olleet tunnetusti hyvä syy autolle päästä mukaan Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan. Mittarilukema on siinä mielessä mielenkiintoinen yksityiskohta autolle, että se herättää yleensä kiinnostusta kahdessakin erilaisessa mielessä, eli molemmissa ääripäissä.Kiinnostava auto voi olla poikkeuksellisen paljon ajettu, kuten vaikkapa tämä yli 2 miljoonaa kilometriä ajettu Väyrys-Mersu, jonka esittelimme kuukausi sitten. Toisaalta kiinnostavia ovat myös äärimmäisen vähän ajetut autot, kuten 6100 kilometriä ajettu Nissan GT-R.Ja vielä kerran toisaalta pelkkä mittarilukema ei sekään kerro vielä mitään, joskus myös 26 000 kilometriä ajetussa ja 35-vuotiaassa autossa voi olla alkuperäiset muovit paikoillaan.Oma mauste vähän ajettuihin ajoneuvoihin tulee silloin, kun kyseistä automerkkiä ei ole enää olemassa. Kun automerkiltä ei valmistu enää uusia ajoneuvoja, tällöin vähän ajettujen yksilöiden merkitys korostuu entisestään, sillä tuota lähemmäs uutta tai ajamatonta autoa ei enää päästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: lähes ajamaton Saab 9-5Näihin teemoihin liittyy myös tämän viikon käytetty erikoisuutemme, joka tulee Järvenpäästä. Siellä kaupan olisi vuosimallin 2004 Saab 9-5 Aero, jonka mittarissa on vain 6000 kilometriä. Kun otetaan huomioon se surullinen yksityiskohta, ettei uusia Saabeja enää synny maailmaan, tässä on varmasti yksi Suomen vähiten ajetuista tieliikennekuntoisista Saabeista.Kuten monet ehkä muistavatkin, Saabin mallistolla ei ole ollut tapana pursuta vaihtoehdoista, vaan hyvin usein tarjolla oli vain kaksi vaihtoehtoa. Edellisen vuosituhannen puolella tutkaparin muodostivat Saab 900- ja Saab 9000 -mallit, jotka saivat vuosituhannen taitteessa uudet nimet Saab 9-3 ja Saab 9-5.”Ysifemman” rooli Saabin mallistossa oli tarjota kuluttajille suurempi vaihtoehto, joka kilpailee markkinoilla Mercedes-Benzin E-sarjan tai BMW:n 5-sarjan kanssa. Myöskään tämän viikon käytetty erikoisuutemme ei kalpene saksalaisen premiumin rinnalla, vaan Saab 9-5 Aero on saanut tehtaalta kyytipojaksi sellaista tekniikkaa ja lisävarusteita, joita ei ole ollut tarjolla hinnat alkaen -mallissa.Saabin suorituskykyinen Aero-malli on tarkoittanut Saab 9-5:n kohdalla sitä, että moottorin alta löytyy 2.3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, joka tarjoilee kuljettajalle 184 kilowatin (250 hevosvoiman) tehot. Voima välitetään etupyörille tämän auton kohdalla automaattivaihteiston avulla. Myynti-ilmoituksen mukaan Saab 9-5 Aero kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa.Myös varustelista on liki 20 vuotiaaksi autoksi varsin runsas. Aeron sisusta on mustaa nahkaa, joka näyttää kuvien perusteella juuri siltä, miltä 6000 kilometriä ajetun auton voisi kuvitellakin näyttävän, eli suorastaan uusilta. Varustelistalta pistävät silmään myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja sähkölasit.Erityismaininnan ansaitsee myös auton erikoinen rekisterikilpi, jossa on viittauksia ainakin auton malliin.Miten Saab pysyi ajamattomana?Lähes aina, kun autolla on ajettu poikkeuksellisen vähän, mittarilukeman takaa löytyy jonkinlainen tarina. Juuri tämän kyseisen käytetyn erikoisuuden historiaa on esitelty aiemmin Iltalehden artikkelissa, jossa viimeisin omistaja kertoo auton hankinnasta.Artikkelin mukaan auto oli ensimmäiset 18 vuotta Järvenpäässä asuvalla miehellä, joka ajoi Saabilla ”vain paraatiajoa”, jolloin kilometrejä tuli vuodessa keskimäärin vain noin 200. Myöhemmin omistajan kunto heikkeni, jolloin autolla ajo loppui kokonaan.Keväällä 2021 alkuperäisen omistajan perikunta oli myynyt auton toiselle Saab-harrastajalle. Uusi omistaja on kohdellut autoa sen vaatimalla tavalla, eli omien sanojen mukaan autolla ei ole ajettu rospuuttokeleillä. Omistajavaihdoksesta huolimatta auto pysyi kuitenkin yhä Järvenpäässä.Mielenkiintoinen yksityiskohta Saabista löytyy huoltokirjan sivuilta, tai tässä tapauksessa sivulta. Ensimmäisen 18 vuoden aikana Saab 9-5 Aero on saanut kokea vain yhden huollon, joka sekin oli uuden auton luovutushuolto. Huoltokirjan toinen ja toistaiseksi uusin leima löytyykin viimeisimmän omistajan aikakaudelta, kun Saabiin tehtiin vuonna 2022 ensimmäinen määräaikaishuolto.Kuten arvata saattaa, näin poikkeuksellisella autolla on myös hyvin poikkeuksellinen hintalappu. Tämän Saab 9-5 Aeron kohdalla hinnaksi on ilmoitettu 37 900 euroa. Toisaalta hyvä on muistaa sekin, että kyseessä on Saabin lippulaivamalli, eikä näin vähän ajettuja yksilöitä tule välttämättä enää koskaan vastaan.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?