21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiatin uudistunut Scudo on saatavilla myös täyssähköisenä e-versiona. Myös isommalla matkustamolla, jolloin mukaan mahtuu enemmän väkeä kuin vielä reilusti tavaraakin. Hyvää: ajettavuus, tilat viidelle. Huonoa: vaatimaton toimintamatka. Fiat ilmoitti noin vuosi sitten, että sen pakettiautomalli Scudo tulee markkinoille myös sähköversiona, aivan kuten samalta hihnalta tulevat Stellantis-konsernin sähköiset Peugeot Expert-, Toyota Proace- ja Opel Vivaro -mallitkin ovat olleet saatavilla.E-Scudon tilauskirjat aukesivat alkuvuodesta ja nyt ensimmäiset sähkö-Scudot ovat saapuneet Suomeen. Fiatin e-Scudo on varustettu bruttokapasiteetiltaan 75 kilowattitunnin akulla, joka tarjoaa Scudolle jopa 330 kilometrin (WLTP) toimintamatkan. Fiatin teknisissä tiedoissa ilmoitetaan, että auton sähkön kulutus yhdistetyssä ajossa olisi 26,8 kilowattituntia per sata kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan kaupunkiliikenteessäPaljon sitä sähköä kuluukin, ja huomattavasti enemmän varsinkin talvikelissä, mikä ei ole sähköautoilijoille yllätys. E-Scudolla alle 30 kilowattitunnin kulutuslukemat ovat harvinaisia. Pakettiauton korin muodot ja isompi otsapinta-ala yhdistettynä painoon syövät sähköä. Scudon kohdalla voisi melkein antaa nyrkkisäännön, että autolla ajaessa yhden kilometrin, sen range vähenee kaksi tai lähes kaksi kilometriä. Tämä on hyvä pitää mielessä e-Scudolla ajaessa.Kun matka suuntautuu maantielle korkeampiin nopeuksiin, sähköä kuluu myös reippaasti, tämä havaittiin myös kesäkelissä e-Scudon sisarmallilla, Toyota Proace EV -sähköautolla ajettaessa.Niin Proace EV kuin e-Scudokin ovat parhaimmillaan siis kaupunkiliikenteessä. Parhaimmillaan siis silloin, kun auton akun saa ladattua yön aikana ja päivän ajot ovat sellaiset, että yhdellä akullisella pärjää koko päivän. Sähkö-Scudon lataus ei ole mikään tavattoman hidas, auto ottaa virtaa vastaan jopa 100 kilowatin teholla, mutta pidemmässä matkassa ja korkeammilla nopeuksilla kun sähköä kuluu, autoa joutuisi lataamaan hyvin taajaan. Valmistajan ilmoittaa auton lataustehon olevan parhaimmillaan 100 kilowattia, ja sen myötä akku täyttyisi 10 prosentista 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tällaisiin lataustehoihin emme päässeet luonnollisesti koeajon aikana.Mukava ajettavaFiat e-Scudo on, niinkuin sähköautot yleensä niiden suuremman painon ja alhaisen painopisteen ansiosta mukava ja tukeva ajaa, auto menee suoraan ja vakaasti. E-Scudon ohjaustuntuma on hieman tahmea ja auton ohjausvälitys on myös hieman hidas, tämä korostuu taajamapyörittelyssä.Kuljettajan paikalla ei ole mitään super-ergonomiaa tarjolla, mutta kuitenkin sellaista, mikä saa viihtymään ratin takana – mukava henkilöautomainen ajoasento yhdistettynä hyvään ajettavuuteen. Auton alusta toimii myös mukavasti, se suodattaa alustan epätasaisuudet hyvin. Valtti on myös hiljaisuus, talviaikaan suurin ohjaamoon kuuluva ääni on nastarenkaiden nastojen ropina.Crewcabilla isompi porukka mukaanMaxi Crewcab -versio, eli e-Scudo -malli, jossa matkustamoon on lisätty toinen penkkirivi tarjoaa hyvät tilat viidelle, mutta ei ihan kuudelle henkilölle. Kuudes henkilö joutunee kömpimään auton etupenkin keskipaikalle, joka on ahdas, koska auton vaihdevalitsimen vaatima ulkonema kojelaudassa syö ikävästi jalkatilaa. Tämän vuoksi keskipaikalla ei saa jalkoja suoraksi.Sähköinen vaihdevalitsin olisi helppo sijoittaa mihin tahansa, mutta e-Scudossa tämä ulkonema on yhteistä dieselmoottorisen ja manuaalivaihteisen Scudon ja muiden sisarmallien kanssa, joiden kokoonpanossa käytetään samaa kojelautaelementtiä.Mutta viidellä henkilöllä Crewcab-mallisessa e-Scudossa on väljää, tällöin tosin autoa valitessa on tehty tietoisesti kompromissi tavaratilan ja matkustamon koossa eli haluttu lisäpaikkoja matkustamoon, mutta tingitty samalla tavaratilan koosta. Kun auton väliseinää lähdetään siirtämään taaksepäin, tavaratilan koko pienentyy noin kolmanneksella. Maxi-korisessa Scudossa tavaratilan koko on runsas kuusi kuutiota, Crewcab-versiossa se on neljä kuutiota.Sähköinen-Scudo isolla matkustamolla ja neljän kuution tavaratilalla sopii monenlaiseen käyttöön. Se sopii esimerkiksi hyvin harrastavalle perheelle, joka tarvitsee autossa 5–6 paikkaa ja runsaasti tavaratilaa, mutta se sopii mainiosti myös vaikka rakennusfirman komennusporukalle, jonka täytyy matkustaa kauemmas töihin työkalujen ja muiden tavaroiden kanssa.Pikkubändikin Crewcab-mallisella e-Scudolla lähtee helposti keikalle, niin että koko orkesteri ja pienet soittokamat mahtuvat hyvin pakattuna kyytiin. Jos orkesterissa on kuusi jäsentä, basistin paikka on oletettavasti tällöin etupenkin keskipaikalla.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Fiat e-Scudo 75kWh Maxi Crewcab Hinta alkaen 55 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 935 € Moottori Kestomagnetoitu sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 330 km Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 26,8 kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 4000 l Omamassa: 2128 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Muu tieto Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja