1.5.2021 Ajoneuvot Koeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e on eräs viime aikojen puhutuimmista autouutuuksista, oli kyseessä sitten Mustang-mallinimeen liittyvät mielipiteet tai Fordin panostus sähköautoihin. Hyvää: hyvä tunnelma, sähkövoimalinja. Huonoa: Mustang-brändäys, napakka alusta. – Komea väri. Onko se Mustangi, kysyy ohikulkija taukopaikalla.Mustang Mach-e on verhoiltu Ford-merkkien sijaan juoksevalla hevosella, joten mallinimivalintaa suorastaan alleviivataan, vaikka auto ei täytä monia Mustangiin kohdistettuja odotuksia.Mach-e onkin melkoinen panostus, sillä kyseessä on itseään uudelleenkeksivän Fordin ensimmäinen nykyaikainen sähköauto. Välittömiä kilpakumppaneita niin koon kuin hinnan suhteen ovat esimerkiksi Volkswagen ID.4 ja Tesla Model Y, joten ajoitus on ainakin kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJännempään arkeenVaikka automuotoilijoilla on vakaa usko, että mustat alueet ovat näkymättömiä, ei Mach-e pysty kätkemään kattolinjaa ja paksua lattiaa loputtomiin. Maavaraa on 147 mm. Mustangiin viitataan yksityiskohdissa, kuten keulan viiruvaloilla ja perän kolmoisvaloilla. Lennokas muotoilu maksaa hiukan takaistuintilojen ja tavaratilan koossa, mutta lopputulos ei ole hassumpi.Mach-e:ssä on luovuttu varsinaisista ovenkahvoista käytännössä kokonaan: pieni avauspainike käskee sähkömoottoria työntämään oven raolleen. Etuovista löytyy pieni väkänen kahvan virkaa toimittamaan. Peruspakkasilla Mach-e:n ovet eivät osoittaneet merkkejä ongelmista.Kuljettajan ovessa on lisäksi käytössä amerikkalaistyylinen koodilukko, ja varsinaisen avaimen lisäksi auto voidaan avata ja käynnistää myös kännykkäsovelluksella.Matkustamossakin on siirrytty uuteen aikakauteen. Kuljettaja saa 10,2-tuumaisen mittaristonäytön, joka on hyvin jäsennelty. Suoraksi vedettyä kojelautaa hallitsee kookas 15,5-tuumainen Sync 4 -järjestelmän kosketusnäyttö. Hyvien materiaalien ansiosta pelkistetty tyyli tuntuu designilta eikä säästötoimelta. Esimerkiksi kankaan käytöllä matkustamoon on luotu lämminhenkinen tunnelma.Ergonomian ihmeisiin kuuluu kuitenkin tutun oloinen ohjauspyörä, jossa vakionopeudensäätimen painikkeet ovat peilikuvana Ford Kugaan verrattuna. Sync 4 -järjestelmän valikot eivät ole erinomaisen selkeitä, mutta kaikki oleelliset toiminnot löytyvät lopulta. Iso näyttö ja ylisuuret painikkeet tekevät käyttämisestä helppoa. Siisti temppu -pisteitä kertyy myös näyttöön upotetusta äänenvoimakkuuden säätimestä.Ei V8, silti mielenkiintoinenAkkukokoja on tarjolla kaksi: 75 kWh (käytettävissä 68 kWh) ja 98 kWh (88 kWh). Pienemmän akun toimintamatkaksi arvioidaan noin 400 kilometriä, suuremman jopa yli 600 km, vetotavasta riippuen.Molemmat akkuversiot saa niin taka- kuin nelivedonkin kanssa. Pienemmän akun yhteydessä molempien vetotapojen teho on 269 hv. Suuren akun takavetoversion teho on 294 hv ja nelivetomallin 351 hv. Malliston hinnat alkavat 49 991 eurosta. Myöhemmin valikoimaan saapuu ainakin tehomalli Mustang Mach-e GT. Lataaminen onnistuu Type 2 -vaihtovirtalatauksena parhaimmillaan 11 kW:n teholla, jolloin akun saa täyteen 10 tunnissa. CCS-pikalatauksen huipputeho on suuremmalla akulla 150 kW, josta koelatauksessa nähtiin 0 °C tuntumassa 121 kW:n huipputeho. Mach-e pudottaa pikalatauksen peruslatauksen tasolle akun saavuttaessa 80 % -varauksen, joten tässä kohtaa Mustang kannattaa siirtää halvempaan latauspisteeseen. Lataustavasta riippuen Mach-e:n saa täyteen pikalatauksen tunnista aina suko-latauksen kahteen päivään.Maantiellä pikkupakkasilla Mach-e kulutti 19 kWh/100 km, mutta käytännössä kulutuslukemat pyörivät 22–23 kWh:n tuntumassa. Auton arvio toimintamatkasta vaikutti olevan melko hyvä, vaikka matkaa mainospuheiden kilometrimääriin jäikin selvästi.FordPass-älypuhelinsovellus tuo nykyaikaiset etäkäyttöominaisuudet myös Mach-e:hen, mutta oikukas sovellus vaatii vielä hiukan kypsyttelyä. Ford on halunnut tehdä sähköautoilusta helpompaa FordPassin latausominaisuudella, jossa yhdellä rekisteröitymisellä voi ladata esimerkiksi Ionityn, Rechargen, K-Latauksen ja Virran pisteillä.Kokeilussa varsinkin FordPass RFID -kortti antoi sähköä jokaisella kerralla. Ahkeramman käyttäjän kannattaa tarkistaa vielä palveluiden hinnoittelu, mutta ainakin satunnaiselle sähköautoilijalle yhden kortin latausratkaisu sopii erinomaisesti.Sopivasti teatteriaMustang Mach-e pyrkii lunastamaan mallinimensä asettamia odotuksia suorituskyvyllä ja ajettavuudella. Jo nyt mallistosta löytyvät Mach-e:t liikkuvat sangen mainiosti menneiden vuosikymmenien Mustangeihin verrattuna, arkiliikenteestä puhumattakaan. Kolme persoonallisesti nimettyä ajotilaa ovat lempeä Whisper, terävämpi Active ja poukkoileva Untamed.Nelivetomallissakin voima syötetään ensisijaisesti taka-akselille, mikä tekee Mach-e:stä eläväisen ajettavan erityisesti jäisissä liittymissä ja rampeissa, joissa korkea ja painava katumaasturi saa odotettua vähemmän lainaa fysiikkapankilta. Samalla alustaa voi luonnehtia turhan napakaksi katumaasturille, mutta ainakin korin liikkeet ovat hyvin hallinnassa. Ohjaus on nykytyyliin tunnoton, mutta hauskan suora. Ford on panostanut myös jarrutuntumaan, ja komeat Brembot tuodaan mukaan jarrutukseen monia kilpakumppaneita rohkeammin.Mach-e tavoittaa siis ripauksen Mustangien hilpeästä hyväntuulisuudesta. Jos klassinen V8 kuulostaa pihaan kaartaessaan musikaalilta, tulee tunne, ettei Mach-e:llä voi tuoda ainakaan huonoja uutisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa sitten se mallinimiMustang Mach-e on mielenkiintoisessa risteyksessä, sillä sähkö ja crossover on yhdistetty merkin legendaarisimpaan mallinimeen. Tällä tavoin huomiota, ja ärsytettyjä Mustang-faneja, on saatu paljon enemmän kuin jos nimeksi olisi kaivettu vaikka Ford Scorpio.Merkki myös ajaa itsensä markkinoinnin suhteen umpikujaan, sillä mikä annetaan seuraavan sähköauton nimeksi? Kaivetaanko arkistoja lisää, vai joudutaanko sähkölle sittenkin perustamaan oma mallisto BMW:n ja Volkswagenin hengessä? Asiaa ei auta sekään, että myös Mustang Mach 1 palaa Euroopan mallistoon.Toisaalta Mustang sai alkunsa melko tavallisen Ford Falconin jännittäväksi muotoiltuna versiona, joka oli silti melko edullinen. Tässä suhteessa Mach-e ajautuu aika kauas lähtökohdista. Lisäksi Mustang Mach-e on niin hyvä sähköauto, että se pärjäisi mainiosti omilla ansioillaan. Mutta olisiko sitä huomannut kukaan ilman hevostelua?Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Mustang Mach-e 98 kWh AWD 351 hv Hinta alkaen 67 313 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 777 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho: etuakseli 50 kW (68 hv), taka-akseli 216 kW (294 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 98,0 / 88,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A, 1 x 32 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 540 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 258 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”