24.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: konstailemattoman hyvä – Dacia Duster Dacia Duster, 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster on hintansa puolesta järkivalinta, myös nelivetoisena ja myös runsaasti varusteltuna. Koeajossa oli Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige. Hyvää: hinta, ajettavuus, alusta, etuistuin. Huonoa: pieni tavaratila, äänieristys, ei automaattivaihteistoa. Maahantuoja arvelee, että kattavin Prestige-varustelu tulee saamaan vankan kannattajakunnan. Koeattu Dacia Duster on kattavasti varusteltu, ja se nostaa hintaa, joka on 23 406 euroa. Vertailuksi: etuvetoinen Duster TCe 125 Comfort-varusteisena maksaa 17 399 euroa ja nelivetoisena 20 399 euroa.Koeajetun version 1,2-litrainen turboahdettu bensiiniä litkivä voimanlähde vie kyllä katumaasturia, mutta aika ajoin vaivana on puhdittomuus.Kuusilovinen manuaalivaihteisto tottelee nöyrästi ja täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat ovat luontevat. Jos saisi jotain toivoa, niin automaattivaihteistoa tarjolle tähän bensiiniversioon. EDC-kaksoiskytkinvaihdelaatikko on tarjolla ainoastaan etuvetoisen dieselin kumppaniksi. Alusta ja jousitus ovat hyvä, ellei peräti erinomainen kokonaisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta vakionaDusterin kaikissa varustetasoissa on uuden toisen sukupolven myötä vakiona muun muassa ajotietokone ja kauko-ohjattava keskuslukitus. Comfort-varustetasolta mukaan tulevat nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin ja sähkötoimiset ikkunannostimet. Prestige tuo katvealueen valvontajärjestelmän, peruutustutkan ja -kameran sekä navigaattorin. Värikosketusnäyttö on seitsentumainen. Maastoon – ja takaisinDacia Dusterilla rohkenee yrittää myös kehnojen mökkiteiden päähän tai kevyen maaston puolelle. Maavaraa on kuitenkin 210 milliä. Lyhyet korin ylitykset kohentavat nousu- ja jättökulmia. Etu- ja taka-akselin välille lukittava neliveto välittää voiman alustaan.Uutta nelivetoisissa Dustereissa on alamäkihidastin.Neljään kameraan perustuva auton näkökyky käy oivaksi apuriksi maastossa, sillä haastavia maastonmuotoja voi tarkkailla etu- ja takakameralla, sekä kummankin peilin kylkikameralla.Vanhaan nojautuenDuster on ollut todellinen syömähammas: noin puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita. Vuonna 2010 ensiesiteltyä Dacia Dusteria on myyty meillä yli viisituhatta yksilöä.Sukunäköä edeltäjään on, mutta moni asia on muuttunutkin. Vyötärölinja on edellismallia korkeammalla. Tuttuja muotoja ovat ajovalot yhdistävä keulamaski ja ulospäin pullistuneet lokasuojat. Pohjapanssari nousee nyt korkealle etupuskuriin.Tuulilasin alareuna on 10 senttiä edeltäjämallia edempänä ja lasi aiempaa kaltevampi. Keula taas paljastaa, että valot ovat aiempaa ylempänä ja takavaloumpiot ovat nyt neliömalliset – ja muistuttavat Jeep Renegaden takavaloja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustamo uusiksiSisällä on tallella muovinen kokonaisilme, mutta lukuisin uusin muotoiluin ja ratkaisuin. Niistä kenties tervetullein on uusi etuistuin. Aiemmin se ei ollut kummoinen, nyt se on hyvä: säätyy riittävän monipuolisesti ja suo sivutukea. Istuimen korkeussäätövarat ovat aiempaa laajemmat. Istuimen etureuna ei anna parasta mahdollista reisitukea. Harmi kyllä selkänojan säätö on toteutettu vivuin.Ohjauspyörä säätyy nyt myös etäisyyden puolesta. Prestige-varustetaso tuo mukanaan kuljettajan istuimen ristiselän tuen säädön sekä kyynärnojan.Takana istutaan ryhdikkäästi ja jalkatilat ovat riittävän väljät. Näkyvyys ulos on hyvä edestä ja takaa. Tavaratilaa on aika niukasti eli 411 litraa. Hintaluokkansa tasollaRenkaiden (215/60 R17 -nastat) äänet häiritsevät. Moottorinkin kuulee ajoittain olevan elossa. Dusteria voi kritisoida sisälle matkustamoon kantavan melun puolesta, mutta se on hieman epäreilua. On muistettava, ettei alle 25 000 euron autoa voi suoraan verrata paljon kalliimpien katumaasturien ulkomaailmasta taiten eristettyyn matkustusmukavuuteen.Kyse on erilaisista autoista ja erilaisista tarpeista. Aktiivisten turvavarusteiden vähäisyys laskee EuroNCAP-tähdet kolmeen.Perustarpeet Dacia Duster täyttää kunniakkaasti. Autolla taittaa mielikseen pidempääkin taivalta, sillä jo ensimmäisen sukupolven saavuttama ajettavuus on tallella. Auto ei vaeltele, joten sitä ei tarvitse paimentaa valitulle ajolinjalle. Ohjaustuntuma on hieman tahmea, mutta pysäköitäessä aiempaa kevyempi – kiitos uuden sähköisen ohjaustehostimen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige Hinta alkaen 15 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 406 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 92 kW (125 hv), 5300 r/min Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä