21.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX 350h – Laadukkaan mukava keskiluokkainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus NX350h on Premium-luokan katumaasturi, jonka hyvä ajettavuus on vahva valttikortti. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, modernisoitu ohjaamo. Huonoa: älypuhelimen peilaus takkuilee Lexuksen keskikokoinen katumaasturi NX 350h uudistui viime vuoden puolella ja nyt malleja on alkanut virrata kotimaamme kamaralle. Auto näyttää pikaisesti vilkaistuna samalta kuin aiemmin, mutta oikeasti malli on vedelty pitkälti uuteen uskoon.NX 350h:n moottorina toimii 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka tukena on yksi tai kaksi sähkömoottoria. Nelivedossa sähköisiä voimanlähteitä on kaksi ja yhteistehoa peketista saadaan 179 kW (242 hv) ja vääntöä 270 Nm.Vaihteisto on CVT, joka toimii tehokkaan voimanlinjan kanssa hyvin yhteen, vaikka tuntuma ei ylläkään samalle tasolle kaksoiskytkimellisten automaattien kanssa. Portaaton vaihteisto hukkaa parhaimman tehontunteen, mutta sitäkin huolimatta suorituskyky on kelvollinen.Etu- ja nelivetoisen NX:n suorituskyvyssä on selkeä ero. Nelivetoinen versio kiihtyy nollasta sataan 7,7 sekunnissa, mutta etuvetoisella puuhaan tuhraantuu sekunti lisää, eli 8,7 sekuntia.Neliveto on toteutettu taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla, eli pääasiallisesti Lexus on etuvetoinen. Vetojärjestelmän toimivuutta liukkaalla kelillä ei valitettavasti päästy tällä kerralla testaamaan, sillä pääkaupunkiseudun tiet olivat juuri koeajon aikaan pitkälti sulia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemän litraa sadalla kilometrilläHybridimallin WLTP-kulutus on 6 litraa sadalla. Hybridi toki pienentää kulutusta suhteessa bensiinimoottoriin, mutta modernin dieselin tai ladattavan hybridin lukemiin ei aivan päästä. Koeajokulutus oli litran verran WLTP-vertailuarvon päälle, eli tasan 7 litraa sadalla.Ajotilavalitsimen taakse kytkeytyy kolmeportainen asteikko: eco, normal, sport. Näiden vaikutus auton toimintaan on pieni, mutta eco nipistää kulutuksesta sen viimeisenkin siivun. Sport taas pyrkii hyödyntämään voimalinjasta kaiken mahdollisen. Normal-asento kuitenkin riittää lähes kaikkeen, eikä ajotilaa tule juuri vaihdeltua koeajolla.Vakiovarusteisiin lukeutuva Lexuksen Safety System+ järjestelmä pitää sisällään kattavan listan turvallisuus- ja mukavuusvarusteita. Paketissa on muun muassa 360 asteen kamerajärjestelmä, kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Mukavaa kyytiä tarjollaLexuksen valtteja katumaasturiluokassa ovat hyvä ajettavuus ja laadukas viimeistely. Ohjaus on tunnokas ja jousitus mukava. Katumaastureita usein vaivaava pintakovuus ei ole läsnä Toyota-konsernin Premium-tuotteessa, mikä nostaa NX350h:n monen muun mallin yläpuolelle.Kotimaan karkeilla asfalttiteillä rengasmelu on hieman kovempi, kuin mihin merkin kohdalla on totuttu. Tämä saattaa tosin olla ainakin osittain seurausta tiestön historiallisen heikosta kevätkunnosta.Ohjaamo on vihdoin modernisoitu nykystandardit täyttäväksi. Kojelauta on muovattu yhdeksi kokonaisuudeksi, johon kuuluvat keskikonsolin näyttö ja digitaalinen mittaristo. Nappimäärää on karsittu reippaasti, mutta osa säätimistä on jätetty fyysisiksi painikkeiksi.Keskikonsolin kosketusnäyttö on varustelusta riippuen 9,8” tai 14”. Koeajettu versio on varustettu suuremmalla näytöllä. Kosketusnäyttö on suuri parannus aiempaan verrattuna ja toiminta on ilahduttavan loogista, mikä ei ole ollut konsernin tuotteissa itsestäänselvyys.Nykyään lisälaitteiden liitettävyys on kunnossa ja Lexus tukee Apple CarPlay– ja Android Auto–sovelluksia. Apple CarPlayssa on tosin erikoinen ominaisuus, jollaiseen ei ole aiemmin tullut törmättyä. Puheluissa on nimittäin inhottava parin sekunnin viive. Puhumisesta ei tule tästä syystä mitään, vaan luuri on otettava perinteisesti korvalle. Ongelma toistuu uudelleenparituksen jälkeenkin.CarPlayta käytettäessä kiusallista on myös se, että osa auton asetuksista häviää näytöltä älypuhelimen yhdistämisen myötä. Miksi näin tapahtuu, on itselleni täysi mysteeri. Esimerkiksi audiosävyn säätöjä ei voi käyttää puhelimen ollessa kytkettynä järjestelmään.Premium on edelleen läsnäLexuksen materiaalit ovat aina olleet laadukkaita, eikä NX tee poikkeusta. Nahkaverhoilu on virheetön ja laatu on muutenkin läsnä. Penkit ovat mukavat ja niissä viettää mielellään pidempiäkin matkoja.Lexus kätkee sisäänsä mukavat tilat matkustajille. Vaikka NX350 h ei ole se kaikkein kookkain katumaasturi, tarjoaa se hyvin tilaa perhekäyttöä ajatellen. Tavaratilaan mahtuu pari junnukokoista lätkäkassia, sillä keskeltä kahtia taittuva hattuhyllyn suoja tuo kaivattua lisätilaa. Pieni kikka helpottaa elämää isosti, sillä suojaa ei tarvitse irrottaa.Sisäpuolen ovenkahvat vaativat pientä perehtymistä, sillä ummikkona sisään istuvat kyytiläiset eivät tunnu tajuavan niiden toimintaperiaatetta. Pieni kahva toimii joko painamalla tai vetämällä, mutta erikoisen näköinen läpyskä tuntu aiheuttavan ihmetystä ja kahvassa oleva ohjetarra on etenkin alussa tarpeen.Lexus NX350h keikkuu myös muotoilun suhteen trendien aallonharjalla. Ulkomuoto henkii sporttisuutta ja dynaamisuutta. Keulan tiimalasin muotoinen etusäleikkö on tyylikäs ja koko takaosan levyinen LED-takavalo viimeistelee kokonaisuuden.Lexuksen suorimmat kilpailijat löytyvät saksalaisista Premium-automalleista. BMW X3, Audi Q5 ja Mercedes-Benz GLC voidaan niputtaa samaan kastiin NX:n kanssa. Tämän kolmikon rinnalla Lexus näyttäytyy hieman persoonallisempana valintana ja toki ainoana japanilaisena.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lexus NX 350h AWD Business Hinta alkaen 64 119 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 342 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, CVT-automaattivaihteisto, neliveto. sähkömoottorit (etu/taka) 143/40, vääntö 270 Nm. Teho 141 kW (192 hv), 6000 r/min Vääntö 221 Nm (4400 r/min) Vääntö 221 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 178 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1660 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 545 l Omamassa: 1870 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridiakusto 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?