11.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi Q5 on dieselien kärkeä, mutta bensiinihybridi kärkkyy rinnalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunutta Audi Q5 40 TDI MHEV:iä voi kutsua loppusuoran dieseliksi – kevythybriditekniikasta huolimatta. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, neliveto, suorituskyky. Huonoa: agraarinen käynnistyminen. Audi Q5 on päivitetty polleammalla maskilla, tuhdimmilla puskureilla ja terävämmillä valoilla. Muiden Audi-uutuuksien tapaan maskin yläpuolella olevan raon kuulunnee tuoda mielleyhtymä alkuperäiseen Sport Quattroon, mutta useimmin herättää huolen, onko konepelti jäänyt auki. Kevyet uudistukset riittävät Audistille syyksi vaihtoon, mutta naapuri tuskin huomaa eroa. Erikoisinta uutuutta kaikki eivät tule ikinä huomaamaan. Jos uuden Q5:n takana ajaa alle kahden metrin etäisyydelle, sen takavalot kirkastuvat täydelle teholle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistely vakuuttaa Audi Q5 tarjoaa runsaat tilat, istuimien mitoitus, muotoilu ja asento riittävät hujopeillekin. Takana keskipaikalla leveys riittäisi nipin napin kolmannelle, mutta leveä keskitunneli anastaa jalkatilat. Tavaratilaa voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkustajien jalkatilojen kustannuksella. Kojelauta on selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Mittaristo on perinteinen, digiversion saa lisähintaan. Suurin uudistus on näyttöruudun kasvaminen ja muuttuminen kosketustoimiseksi. Samalla vaihteenvalitsimen edestä on kosketuslevy korvattu pikkulokerolla. Nappuloita on säilytetty runsaasti, kosketusnäyttöä tarvitsee harvoin. Välttely on tosin turhaa, valikot ovat loogisia, toiminta viiveetöntä ja haptisuuden ansiosta virhekosketukset jäävät vähiin. Moottori sammuilee Nyt ajettu dieselvoimalinja on vanha tuttu kaksilitrainen päivitettynä tuoreimmalla päästötekniikalla. Se liikuttaa kookasta kaksitonnista hengästymättä. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ahkeroi taustalla pitääkseen kierrokset, melun, kulutuksen ja päästöt alhaisina. Nykyuutuuksien tavoin mukaan on ympätty kevythybriditekniikkaa, tässä tapauksessa miedointa laatua. Hihnalla välitetty sähkömoottori ottaa hidastuksista ja alamäistä liike-energiaa talteen ja palauttaa sen käyttöön kiihdytyksissä. Q5 pystyy myös rullaamaan vapaalla moottori sammutettuna lyhyitä pätkiä. Pitävällä pinnalla vain etupyörät vetävät ja kardaaniakseli pysäytetään turhaan pyörimästä. Pikkukikoilla kulutus on saatu jäämään lukemaan 7 l/100 km. Pidot paranee Q5 ei lipsu liukkaillakaan pinnoilla, neliveto kytkeytyy nopeasti pienenkin luiston ilmaantuessa. Vedon vaihtelu ei aiheuta ylimääräistä ohjelmaa, kuten joillakin uusilla hybrideillä. Ohjaus ja alusta välittävät tietoa tien pinnasta ja kunnosta kuskille. Eteneminen on eleettömän helppoa jäälaikuista ja lumikinoksista huolimatta. Melkein uskaltaisi luvata ajettavuuden olevan esimerkillistä myös kesäkelillä ja -nopeuksilla. Kitkarenkailla tiemelu pysyy kurissa. Myös moottoriääni on vaimennettu hyvin, mutta käynnistyessään moottori säpsäyttää heilauttamalla koko autoa. Tilava Q5 tehokkaalla dieselillä, nohevalla automaatilla ja pätevällä nelivedolla on varmasti ollut monen pitkää matkaa ajavan toivelistalla. Vikaa siitä on vaikea löytää, mutta dieseleiden osin aiheetta mustattu maine ja epävarmuus niiden arvon säilymisestä herättää epäilyä. Vaihtoehto on toki helppo osoittaa, Q5 TFSIe bensiinilataushybridi on vain tonnin kalliimpi, ahkera lataaja säästää sen takaisin käyttökuluissa. Kaupan päälle saa liki sata lisähevosvoimaa ja halvemmat lisävarusteet. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q5 40 TDI MHEV Quattro S tronic Business Advanced Launch Edition Hinta alkaen 57 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4682 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1662 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe