11.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi Q5 on dieselien kärkeä, mutta bensiinihybridi kärkkyy rinnalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunutta Audi Q5 40 TDI MHEV:iä voi kutsua loppusuoran dieseliksi – kevythybriditekniikasta huolimatta. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, neliveto, suorituskyky. Huonoa: agraarinen käynnistyminen. Audi Q5 on päivitetty polleammalla maskilla, tuhdimmilla puskureilla ja terävämmillä valoilla. Muiden Audi-uutuuksien tapaan maskin yläpuolella olevan raon kuulunnee tuoda mielleyhtymä alkuperäiseen Sport Quattroon, mutta useimmin herättää huolen, onko konepelti jäänyt auki. Kevyet uudistukset riittävät Audistille syyksi vaihtoon, mutta naapuri tuskin huomaa eroa. Erikoisinta uutuutta kaikki eivät tule ikinä huomaamaan. Jos uuden Q5:n takana ajaa alle kahden metrin etäisyydelle, sen takavalot kirkastuvat täydelle teholle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistely vakuuttaa Audi Q5 tarjoaa runsaat tilat, istuimien mitoitus, muotoilu ja asento riittävät hujopeillekin. Takana keskipaikalla leveys riittäisi nipin napin kolmannelle, mutta leveä keskitunneli anastaa jalkatilat. Tavaratilaa voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkustajien jalkatilojen kustannuksella. Kojelauta on selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Mittaristo on perinteinen, digiversion saa lisähintaan. Suurin uudistus on näyttöruudun kasvaminen ja muuttuminen kosketustoimiseksi. Samalla vaihteenvalitsimen edestä on kosketuslevy korvattu pikkulokerolla. Nappuloita on säilytetty runsaasti, kosketusnäyttöä tarvitsee harvoin. Välttely on tosin turhaa, valikot ovat loogisia, toiminta viiveetöntä ja haptisuuden ansiosta virhekosketukset jäävät vähiin. Moottori sammuilee Nyt ajettu dieselvoimalinja on vanha tuttu kaksilitrainen päivitettynä tuoreimmalla päästötekniikalla. Se liikuttaa kookasta kaksitonnista hengästymättä. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ahkeroi taustalla pitääkseen kierrokset, melun, kulutuksen ja päästöt alhaisina. Nykyuutuuksien tavoin mukaan on ympätty kevythybriditekniikkaa, tässä tapauksessa miedointa laatua. Hihnalla välitetty sähkömoottori ottaa hidastuksista ja alamäistä liike-energiaa talteen ja palauttaa sen käyttöön kiihdytyksissä. Q5 pystyy myös rullaamaan vapaalla moottori sammutettuna lyhyitä pätkiä. Pitävällä pinnalla vain etupyörät vetävät ja kardaaniakseli pysäytetään turhaan pyörimästä. Pikkukikoilla kulutus on saatu jäämään lukemaan 7 l/100 km. Pidot paranee Q5 ei lipsu liukkaillakaan pinnoilla, neliveto kytkeytyy nopeasti pienenkin luiston ilmaantuessa. Vedon vaihtelu ei aiheuta ylimääräistä ohjelmaa, kuten joillakin uusilla hybrideillä. Ohjaus ja alusta välittävät tietoa tien pinnasta ja kunnosta kuskille. Eteneminen on eleettömän helppoa jäälaikuista ja lumikinoksista huolimatta. Melkein uskaltaisi luvata ajettavuuden olevan esimerkillistä myös kesäkelillä ja -nopeuksilla. Kitkarenkailla tiemelu pysyy kurissa. Myös moottoriääni on vaimennettu hyvin, mutta käynnistyessään moottori säpsäyttää heilauttamalla koko autoa. Tilava Q5 tehokkaalla dieselillä, nohevalla automaatilla ja pätevällä nelivedolla on varmasti ollut monen pitkää matkaa ajavan toivelistalla. Vikaa siitä on vaikea löytää, mutta dieseleiden osin aiheetta mustattu maine ja epävarmuus niiden arvon säilymisestä herättää epäilyä. Vaihtoehto on toki helppo osoittaa, Q5 TFSIe bensiinilataushybridi on vain tonnin kalliimpi, ahkera lataaja säästää sen takaisin käyttökuluissa. Kaupan päälle saa liki sata lisähevosvoimaa ja halvemmat lisävarusteet. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q5 40 TDI MHEV Quattro S tronic Business Advanced Launch Edition Hinta alkaen 57 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4682 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1662 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan