11.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi Q5 on dieselien kärkeä, mutta bensiinihybridi kärkkyy rinnalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunutta Audi Q5 40 TDI MHEV:iä voi kutsua loppusuoran dieseliksi – kevythybriditekniikasta huolimatta. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, neliveto, suorituskyky. Huonoa: agraarinen käynnistyminen. Audi Q5 on päivitetty polleammalla maskilla, tuhdimmilla puskureilla ja terävämmillä valoilla. Muiden Audi-uutuuksien tapaan maskin yläpuolella olevan raon kuulunnee tuoda mielleyhtymä alkuperäiseen Sport Quattroon, mutta useimmin herättää huolen, onko konepelti jäänyt auki.Kevyet uudistukset riittävät Audistille syyksi vaihtoon, mutta naapuri tuskin huomaa eroa. Erikoisinta uutuutta kaikki eivät tule ikinä huomaamaan. Jos uuden Q5:n takana ajaa alle kahden metrin etäisyydelle, sen takavalot kirkastuvat täydelle teholle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaAudi Q5 tarjoaa runsaat tilat, istuimien mitoitus, muotoilu ja asento riittävät hujopeillekin. Takana keskipaikalla leveys riittäisi nipin napin kolmannelle, mutta leveä keskitunneli anastaa jalkatilat. Tavaratilaa voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkustajien jalkatilojen kustannuksella. Kojelauta on selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Mittaristo on perinteinen, digiversion saa lisähintaan. Suurin uudistus on näyttöruudun kasvaminen ja muuttuminen kosketustoimiseksi. Samalla vaihteenvalitsimen edestä on kosketuslevy korvattu pikkulokerolla. Nappuloita on säilytetty runsaasti, kosketusnäyttöä tarvitsee harvoin. Välttely on tosin turhaa, valikot ovat loogisia, toiminta viiveetöntä ja haptisuuden ansiosta virhekosketukset jäävät vähiin. Moottori sammuileeNyt ajettu dieselvoimalinja on vanha tuttu kaksilitrainen päivitettynä tuoreimmalla päästötekniikalla. Se liikuttaa kookasta kaksitonnista hengästymättä. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ahkeroi taustalla pitääkseen kierrokset, melun, kulutuksen ja päästöt alhaisina.Nykyuutuuksien tavoin mukaan on ympätty kevythybriditekniikkaa, tässä tapauksessa miedointa laatua. Hihnalla välitetty sähkömoottori ottaa hidastuksista ja alamäistä liike-energiaa talteen ja palauttaa sen käyttöön kiihdytyksissä. Q5 pystyy myös rullaamaan vapaalla moottori sammutettuna lyhyitä pätkiä. Pitävällä pinnalla vain etupyörät vetävät ja kardaaniakseli pysäytetään turhaan pyörimästä. Pikkukikoilla kulutus on saatu jäämään lukemaan 7 l/100 km.Pidot paraneeQ5 ei lipsu liukkaillakaan pinnoilla, neliveto kytkeytyy nopeasti pienenkin luiston ilmaantuessa. Vedon vaihtelu ei aiheuta ylimääräistä ohjelmaa, kuten joillakin uusilla hybrideillä. Ohjaus ja alusta välittävät tietoa tien pinnasta ja kunnosta kuskille. Eteneminen on eleettömän helppoa jäälaikuista ja lumikinoksista huolimatta.Melkein uskaltaisi luvata ajettavuuden olevan esimerkillistä myös kesäkelillä ja -nopeuksilla. Kitkarenkailla tiemelu pysyy kurissa. Myös moottoriääni on vaimennettu hyvin, mutta käynnistyessään moottori säpsäyttää heilauttamalla koko autoa.Tilava Q5 tehokkaalla dieselillä, nohevalla automaatilla ja pätevällä nelivedolla on varmasti ollut monen pitkää matkaa ajavan toivelistalla. Vikaa siitä on vaikea löytää, mutta dieseleiden osin aiheetta mustattu maine ja epävarmuus niiden arvon säilymisestä herättää epäilyä. Vaihtoehto on toki helppo osoittaa, Q5 TFSIe bensiinilataushybridi on vain tonnin kalliimpi, ahkera lataaja säästää sen takaisin käyttökuluissa. Kaupan päälle saa liki sata lisähevosvoimaa ja halvemmat lisävarusteet.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q5 40 TDI MHEV Quattro S tronic Business Advanced Launch Edition Hinta alkaen 57 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4682 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1662 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen