11.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Audi Q5 on dieselien kärkeä, mutta bensiinihybridi kärkkyy rinnalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunutta Audi Q5 40 TDI MHEV:iä voi kutsua loppusuoran dieseliksi – kevythybriditekniikasta huolimatta. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, neliveto, suorituskyky. Huonoa: agraarinen käynnistyminen. Audi Q5 on päivitetty polleammalla maskilla, tuhdimmilla puskureilla ja terävämmillä valoilla. Muiden Audi-uutuuksien tapaan maskin yläpuolella olevan raon kuulunnee tuoda mielleyhtymä alkuperäiseen Sport Quattroon, mutta useimmin herättää huolen, onko konepelti jäänyt auki.Kevyet uudistukset riittävät Audistille syyksi vaihtoon, mutta naapuri tuskin huomaa eroa. Erikoisinta uutuutta kaikki eivät tule ikinä huomaamaan. Jos uuden Q5:n takana ajaa alle kahden metrin etäisyydelle, sen takavalot kirkastuvat täydelle teholle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaAudi Q5 tarjoaa runsaat tilat, istuimien mitoitus, muotoilu ja asento riittävät hujopeillekin. Takana keskipaikalla leveys riittäisi nipin napin kolmannelle, mutta leveä keskitunneli anastaa jalkatilat. Tavaratilaa voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkustajien jalkatilojen kustannuksella. Kojelauta on selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Mittaristo on perinteinen, digiversion saa lisähintaan. Suurin uudistus on näyttöruudun kasvaminen ja muuttuminen kosketustoimiseksi. Samalla vaihteenvalitsimen edestä on kosketuslevy korvattu pikkulokerolla. Nappuloita on säilytetty runsaasti, kosketusnäyttöä tarvitsee harvoin. Välttely on tosin turhaa, valikot ovat loogisia, toiminta viiveetöntä ja haptisuuden ansiosta virhekosketukset jäävät vähiin. Moottori sammuileeNyt ajettu dieselvoimalinja on vanha tuttu kaksilitrainen päivitettynä tuoreimmalla päästötekniikalla. Se liikuttaa kookasta kaksitonnista hengästymättä. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ahkeroi taustalla pitääkseen kierrokset, melun, kulutuksen ja päästöt alhaisina.Nykyuutuuksien tavoin mukaan on ympätty kevythybriditekniikkaa, tässä tapauksessa miedointa laatua. Hihnalla välitetty sähkömoottori ottaa hidastuksista ja alamäistä liike-energiaa talteen ja palauttaa sen käyttöön kiihdytyksissä. Q5 pystyy myös rullaamaan vapaalla moottori sammutettuna lyhyitä pätkiä. Pitävällä pinnalla vain etupyörät vetävät ja kardaaniakseli pysäytetään turhaan pyörimästä. Pikkukikoilla kulutus on saatu jäämään lukemaan 7 l/100 km.Pidot paraneeQ5 ei lipsu liukkaillakaan pinnoilla, neliveto kytkeytyy nopeasti pienenkin luiston ilmaantuessa. Vedon vaihtelu ei aiheuta ylimääräistä ohjelmaa, kuten joillakin uusilla hybrideillä. Ohjaus ja alusta välittävät tietoa tien pinnasta ja kunnosta kuskille. Eteneminen on eleettömän helppoa jäälaikuista ja lumikinoksista huolimatta.Melkein uskaltaisi luvata ajettavuuden olevan esimerkillistä myös kesäkelillä ja -nopeuksilla. Kitkarenkailla tiemelu pysyy kurissa. Myös moottoriääni on vaimennettu hyvin, mutta käynnistyessään moottori säpsäyttää heilauttamalla koko autoa.Tilava Q5 tehokkaalla dieselillä, nohevalla automaatilla ja pätevällä nelivedolla on varmasti ollut monen pitkää matkaa ajavan toivelistalla. Vikaa siitä on vaikea löytää, mutta dieseleiden osin aiheetta mustattu maine ja epävarmuus niiden arvon säilymisestä herättää epäilyä. Vaihtoehto on toki helppo osoittaa, Q5 TFSIe bensiinilataushybridi on vain tonnin kalliimpi, ahkera lataaja säästää sen takaisin käyttökuluissa. Kaupan päälle saa liki sata lisähevosvoimaa ja halvemmat lisävarusteet.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q5 40 TDI MHEV Quattro S tronic Business Advanced Launch Edition Hinta alkaen 57 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 028 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4682 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1662 mm, akseliväli 2820 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan