8.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Liikkuva linnake – BMW X7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X7 nostaa baijerilaismerkin vieläkin ylhäisempään luokkaan, ja loistaa myös ominaisuuksillaan. Hyvää: mukavuus, tilat, monikäyttöisyys. Huonoa: ulkonäkö, hinta. Parikymmentä vuotta sitten ajatus X7:n kaltaisesta möhkäleestä olisi säikäyttänyt BMW-puristit perinpohjaisesti. Nyt malli on osa loogista jatkumoa X-mallistolle ja osoitus valmistajansa intresseistä.X7:n karkeimmat heikkoudet liittyvät ulkoasuun. Keulalla ennätyskokoa hätyyttelevä munuaismaski suorastaan pröystäilee tavalla, joka vielä jokin aikaa sitten oli baijerilaisvalmistajalle vierasta. Lisäksi ikkunalinjassa oleva tulkinta merkin Hofmeisterin taitteesta on tylsästi toteutettu. Muilta osin X7 noudattelee toimitusjohtajamalli 7-sarjan hillittyä tyyliä. Ulkokuoren toinen heikkous on sen määrä: 5,15 metriä pitkä X7 ottaa kaiken irti suomalaisista viisimetrisistä parkkiruuduista, eikä kahden metrin leveys jätä porttikäytäviäkään tilaviksi.Onneksi ajoasennon saa korkeaksi, joten auton etukulmat on helppo havainnoida. Kattava kameravarustelu on sekin erinomainen pysäköinnin helpottaja. Nelipyöräohjauksen ansiosta kääntöympyräksi muodostuu “vain” 13 metriä, mutta onhan akseliväliäkin yli kolme metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinnan portaillaJos malttaa kivuta liikkuvan linnakkeen ovesta, luvassa on paljon. Seitsenpaikkainen X7 on tilava takimmaisia istuimia myöten, ja penkkien liikuttelu tapahtuu sähkövoimin. Ilmastointi on viisialueinen, ja usb-c-pistokkeita on ripoteltu sinne tänne. Varustelistalta voi ruksia taakse aurinkosuojaverhot ja juomatelineet, joten matkustusmukavuuden pitäisi yltää kaikille paikoille. Täyttä tupaa suosiessa kookkaan auton tavaratila jää tosin kompaktiksi, mutta myös istuinten kaatelu onnistuu sähköisesti. Panoraamalasikatto kattoluukulla tuo valoa ja ilmavuutta kookkaaseen matkustamoon. BMW:n Individual-varusteista valitut verhoiluvaihtoehdot korostavat X7:n sukulaisuutta 7-sarjaan. Lopputuloksena on erittäin miellyttävä matkustusympäristö.Kahdeksanvaihteinen automaatti tekee työnsä kohtuullisesti. Voimalinjan todellinen helmi on kuitenkin BMW:n kolmilitrainen ahdettu bensiinirivikuutonen, joka käy täysmaidon pehmeydellä rasvattomien maitojuomien aikakaudella. 0–100 km/h taittuu 6,1 sekunnissa, miellyttävästi muristen. X7 liikkuu katumaasturiksi hiljaisesti ja pehmeästi. Vauhdikkaampaa ajoa varten auto on säädettävissä Sport-ajotilaan, joka vähentää kallistelua pintakovuuden kustannuksella. X7:n todellinen ihmetemppu on tapa, jolla vauhti ei tunnu matkustamossa juuri ollenkaan. Ohjaus on odotetun tunnoton, mistä pieni miinus.Ilmajousituksen ansiosta auton korkeutta voidaan laskea lastaamista ja helpompaa kulkua varten. Toisaalta jousituksesta löytyy myös korotettu asento haastavampaan maastoon. Lähestymiskulma luksuskatumaasturilla on kunnioitettavat 25 astetta, ramppikulma 19,8 astetta ja jättökulma 22,2 astetta. X7:n maavara ilman kuormaa on 221 millimetriä, ja kahluusyvyyttä 7 km/h nopeudella löytyy puoli metriä.Lippu torniinMerkin mainostamaa ajamisen iloa ei 2 395 kilogrammaa painavasta katumaasturista löydy nimeksikään, mutta BMW on koonnut osaamisellaan erään markkinoiden parhaista matkustusvälineistä sortumatta teennäiseen urheilullisuuteen.X7 onkin erinomainen syy hankkia tilaa vaativa harrastus tai suurperhe, jos vain kukkaro kestää hintavan auton ja sen vaatiman asianmukaisen varustelun.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW X7 xDrive40i A Hinta alkaen 145 089 € Koeajetun auton hinta varusteineen 195 987 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1500–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,5 (yhd.) CO2-päästöt 262 g/km Mitat pituus 5151 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1805 mm, akseliväli 3105 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?