10.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium – tasapainoisesti hyvä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 on osoitus tasapainoisesta kokonaisuudesta, joka uudistuu kohdistamalla pienet muutokset oikeisiin asioihin. Hyvää: ajettavuus, laatuvaikutelma Huonoa: sedanin takapuskuri, sporttimallin puute Kolmannen sukupolven Mazda 3 on edennyt siihen ikään, että raikkaasta ulkonäöstään huolimatta malli joutuu kasvojenkohotuksen kohteeksi. Suomessa merkin pienemmällä kansanmallilla on jo pitkät perinteet, sillä kolmosta edeltänyt 323 eri malliversioineen näkyy edelleen katukuvassa. Maailmanlaajuisesti Mazda 3:a on tuotettu yhteensä yli 5 miljoonaa yksilöä 13 vuoden aikana, joten kauppansa tämä pienemmän keskiluokan edustaja tekee myös muualla.Monien italialaisten autojen tavoin Mazda 3:n facelift on varmasti aiheuttanut harmaita hiuksia muotoiluosastolla, sillä merkin “Kodo – Soul of Motion” -muotokieli näytti jo valmiiksi erittäin tuoreelta. Suurimmat muutokset ovatkin tapahtuneet keulailmeessä, sillä etumaskia on muovattu kolmiulotteisemmaksi ja ilmanottoaukon virne on ikään kuin leveämpi.Samalla sumuvalot on suunniteltu uudelleen ja valot ovat useissa varustetasoissa saaneet raikkaamman ilmeen kiitos ledien. Ilmettä on haettu myös sivupelien uudella muotoilulla sekä uusilla vannevaihtoehdoilla. Takapuskurin vieläkin hienovaraisempi uusi muoto jää pystyperän ominaisuudeksi. Ilmeisesti porrasperä oli täydellinen jo valmiiksi, sillä se jatkaa nykyisellään. Kahdesta uudesta harmaasävystä mielenkiintoisempi on Machine Grey, joka toteutetaan Soul Redin tavoin Mazdan Takuminuri-menetelmällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisältä täyteläisempiSisällä muutokset ovat selkeästi näkyvämpiä. Mazdan mukaan päivityksessä on haettu premium-tuntumaa uusimalla materiaalit pehmeämmiksi ja "kolmiulotteisemmiksi". Uusittu kojelaudan yläosa sekä sähköisellä käsijarrulla siistitty keskitunneli luovat heti miellyttävän ilmapiirin niin ajamiseen kuin matkustamiseen. Myös puhe miellyttävämmistä materiaaleista pitää paikkansa, sillä lähes poikkeuksetta kaikki muoviosat tuntuvat miellyttäviltä ja laadukkailta. Sama pätee uusittuihin verhoilumateriaaleihin, joten Mazda on tehnyt läksynsä. Matkustusmukavuutta on haettu parantamalla äänieritystä ratkaisevissa kohdissa.Samalla myös älyä on tullut lisää ja 7-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva navigaattori on aiempaa fiksumpi. Mazdan i-Activsense -brändin alle niputtamat turvavarusteet toimivat paremmin kiitos uudistetun kamerajärjestelmän. Kehittyneempi versio hätäjarrutusavustimesta tunnistaa nyt jalankulkijat ja toimii aiempaa laajemmalla 4–80 km/h alueella, SBS-jarrutusavustimen toimiessa 15–160 km/h alueella. Arkipäiväisemmässä ajossa apua saa liikennemerkkien tunnistuksesta ja kuolleen kulman tunnistukseen liitetty risteävän liikenteen varoitus säästänee säikäytyksiltä parkkihallista pihatielle. Lisävarustelistalta löytyvät nyt myös mukautuvat led-ajovalot, joiden eri toimintatilat lupailevat parempaa valaisukokemusta ajotilanteen mukaan.Kuljettaja ensinMazda ei kuitenkaan olisi Mazda ilman puhetta ajettavuudesta. Pienten viilausten listalta löytyykin päivitetty heijastusnäyttö, joka kertoo värien avulla jopa navigaattorin ohjeet. Samalla mittaristoa on muutettu hiukan helpommin luettavaksi. Etuistuimet on suunniteltu uudelleen parempaa ajoergonomiaa ajatellen ja samalla ratti on vaihtunut aavistuksen urheilullisempaan. Pienillä muutoksilla auto tuntuukin muotoutuvan miellyttävästi kuljettajan työpisteen ympärille ja heijastusnäyttö on edelleen eräs parhaista lisävarusteista, jos haluaa keskittyä liikenteen tapahtumiin.Mazda 3:n alustaa on tarkistettu hienostuneemmaksi ja vakaammaksi erityisesti uudelleen suunnitelluilla iskunvaimentimilla, jotka pyrkivät erityisesti pienten täräysten parempaan selvittämiseen. Etuakselilla kallistuksenvakaaja on saanut pehmeämmät puslat, jotta akseliston liikkeet olisivat lineaarisempia käännöksen aikana. Ainakin Barcelonan vuoristoteillä Mazda 3 on hauska ajettava, jonka alustasta ei löydy merkittävää kritisoitavaa, joskin tunnetusti suomalaiset tiet ovat oma lukunsa. Ohjaustuntuma on nykyaikaisen vaisu, mutta ohjaus on täsmällinen ja hyvin painotettu.Valtavirtaa vastaanMoottoreiden osalta Mazda jatkaa tutulla linjallaan Skyactiv-moottoriperheen kanssa, joten bensaturbojen sijaan valmistaja uskoo iskutilavuuteen. Vaikka niin monista nykyautoista tuttu alakierrosten vääntöaalto jää kolmosessa puuttumaan, on kierrosten käyttämisessä oma hauskuutensa, soveltuen varsinkin ajamisestaan nauttiville.Skyactiv-moottoreiden ansiosta valmistaja on tuonut myös Mazda 3:een G-Vectoring Control -tekniikan, joka ensikuulemalta vaikuttaa noituudelta. Moottorin vääntöä hienovaraisesti säätelemällä GVC luo pieniä, alle tai noin 0,01 G:n painonsiirtoja mutkiteltaessa, parantaen auton tasapainoa. Esimerkiksi saavuttaessa mutkaan kaasu painettuna järjestelmä vähentää moottorin vääntöä, parantaen eturenkaiden pitoa vähentämällä kiihdytystä. Efektiä on Mazdan mukaan lähes mahdoton havaita, mutta ainakaan se ei ole häiritsevä.Uudistetun Mazda 3:n Suomen hinnoittelun pitäisi vahvistua lähiviikkoina, mutta kovin suuria muutoksia ei ole odotettavissa. Autot saapuvat maahan puolestaan helmikuun 2017 aikana.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 6,5 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 364 l Omamassa: 1205 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti