5.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V85 TT – paljon väriä ja ominaisuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V85 TT on luokkansa ainoa kardaanivetoinen, mutta muuten ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita. Hyvää: moottorin tasainen luonne, polttoainetalous, ergonomia. Huonoa: matala tuulilasi, tunnottomat katkaisimet. Moto Guzzi on tähän asti tunnettu erilaisuutta tavoittelevan valintana. Uusi keskikoon seikkailupyörä V85 TT on ensimmäinen Guzzin uuden polven edustaja, joka haastaa tosissaan luokan vakiomenesty-jät. Vaikka ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita, Guzzissa riittää yhä erilaisia teknisiä ratkaisuja: pitkittäinen V2-moottori, ilmajäähdytys, kuivakytkin ja luokassaan ainoana kardaaniveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti hallittavaIlmajäähdytteisyydestään huolimatta moottori on mekaanisilta ääniltään hiljainen. Kone vetää 2 000 kierroksesta alkaen nykimättä, ja voimaa on tarjolla tasaisen vahvasti 4 000 kierroksesta huipputehon kierroslukemiin asti. Tasaisen vääntömomentin ansiosta ei ole kovin tarkkaa, mitä vaihdetta kulloin-kin käyttää.Erityisesti soralla moottorin tasainen luonne nousee oikeuksiinsa: pyörä on helposti hallittavissa ja käytös ennakoitavissa. Kuusipykälisen vaihteiston tuntuma on täsmällinen, ja vaihdepolkimen liikerata mukavan lyhyt. Asvalttimutkissa pyörä kääntyy isoista mitoistaan huolimatta kevyesti, miltei pelkän katseen voimalla. Iskunvaimennus on enemmän matka- kuin offroad-ajoon säädetty. Kaksi sormea riittävät käyttämään etujarrukahvaa kaikissa tilanteissa.Luistonesto ja kolme ajotilaa kuuluvat vakiovarustukseen. Offroad-asetuksella takapään ABS-järjestelmä kytkeytyy toiminnasta, ja luistonesto sallii takarenkaalle suuremman luiston.Matkaominaisuuksia riittävästiAjoasento on väljä ja jalkatapit melko leveällä. Jalat ovat sivuille sojottavien sylinterien takana hyvin ajoviimalta suojassa. Matala tuulilasi suojaa kohtuullisesti kuljettajaa, joskin moottoritienopeuksissa kaipaa jo korkeampaa lasia.Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, mutta vilkun ja vakionopeudensäätimen katkaisijat ovat tunnot-tomia. Väri-TFT-mittaristo on pienikokoisuudestaan huolimatta selkeälukuinen.V85 TT ei ole luokkansa suorituskykyisin, joskin kiihtyvyyttä ja huippunopeutta on varmasti tarpeeksi. Hyvän ergonomian ansiosta pyörä on mainio valinta pidemmille matkoille. Matkakäyttöä tukee myös polttoainetalous, sillä 4,4 litran koeajokulutuksella 23 litran tankillinen riittää yli 500 kilometrin matkalle.Jos ennakkoon tulikin pidettyä Guzzia värikkäänä vain ulkonäöltään ja erikoisilta ratkaisuiltaan, koe-ajon jälkeen se nousi yhdeksi vakavasti otettavaksi keskikoon seikkailupyörävaihtoehdoksi.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Moto Guzzi V85 TT Hinta alkaen 15 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 460 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, V2-moottori pitkittäin, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 59 kW (80 hv), 7750 r/min Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 229 kg, akseliväli 1 530 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?