5.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V85 TT – paljon väriä ja ominaisuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V85 TT on luokkansa ainoa kardaanivetoinen, mutta muuten ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita. Hyvää: moottorin tasainen luonne, polttoainetalous, ergonomia. Huonoa: matala tuulilasi, tunnottomat katkaisimet. Moto Guzzi on tähän asti tunnettu erilaisuutta tavoittelevan valintana. Uusi keskikoon seikkailupyörä V85 TT on ensimmäinen Guzzin uuden polven edustaja, joka haastaa tosissaan luokan vakiomenesty-jät. Vaikka ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita, Guzzissa riittää yhä erilaisia teknisiä ratkaisuja: pitkittäinen V2-moottori, ilmajäähdytys, kuivakytkin ja luokassaan ainoana kardaaniveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti hallittavaIlmajäähdytteisyydestään huolimatta moottori on mekaanisilta ääniltään hiljainen. Kone vetää 2 000 kierroksesta alkaen nykimättä, ja voimaa on tarjolla tasaisen vahvasti 4 000 kierroksesta huipputehon kierroslukemiin asti. Tasaisen vääntömomentin ansiosta ei ole kovin tarkkaa, mitä vaihdetta kulloin-kin käyttää.Erityisesti soralla moottorin tasainen luonne nousee oikeuksiinsa: pyörä on helposti hallittavissa ja käytös ennakoitavissa. Kuusipykälisen vaihteiston tuntuma on täsmällinen, ja vaihdepolkimen liikerata mukavan lyhyt. Asvalttimutkissa pyörä kääntyy isoista mitoistaan huolimatta kevyesti, miltei pelkän katseen voimalla. Iskunvaimennus on enemmän matka- kuin offroad-ajoon säädetty. Kaksi sormea riittävät käyttämään etujarrukahvaa kaikissa tilanteissa.Luistonesto ja kolme ajotilaa kuuluvat vakiovarustukseen. Offroad-asetuksella takapään ABS-järjestelmä kytkeytyy toiminnasta, ja luistonesto sallii takarenkaalle suuremman luiston.Matkaominaisuuksia riittävästiAjoasento on väljä ja jalkatapit melko leveällä. Jalat ovat sivuille sojottavien sylinterien takana hyvin ajoviimalta suojassa. Matala tuulilasi suojaa kohtuullisesti kuljettajaa, joskin moottoritienopeuksissa kaipaa jo korkeampaa lasia.Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, mutta vilkun ja vakionopeudensäätimen katkaisijat ovat tunnot-tomia. Väri-TFT-mittaristo on pienikokoisuudestaan huolimatta selkeälukuinen.V85 TT ei ole luokkansa suorituskykyisin, joskin kiihtyvyyttä ja huippunopeutta on varmasti tarpeeksi. Hyvän ergonomian ansiosta pyörä on mainio valinta pidemmille matkoille. Matkakäyttöä tukee myös polttoainetalous, sillä 4,4 litran koeajokulutuksella 23 litran tankillinen riittää yli 500 kilometrin matkalle.Jos ennakkoon tulikin pidettyä Guzzia värikkäänä vain ulkonäöltään ja erikoisilta ratkaisuiltaan, koe-ajon jälkeen se nousi yhdeksi vakavasti otettavaksi keskikoon seikkailupyörävaihtoehdoksi.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Moto Guzzi V85 TT Hinta alkaen 15 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 460 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, V2-moottori pitkittäin, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 59 kW (80 hv), 7750 r/min Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 229 kg, akseliväli 1 530 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen