5.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V85 TT – paljon väriä ja ominaisuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V85 TT on luokkansa ainoa kardaanivetoinen, mutta muuten ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita. Hyvää: moottorin tasainen luonne, polttoainetalous, ergonomia. Huonoa: matala tuulilasi, tunnottomat katkaisimet. Moto Guzzi on tähän asti tunnettu erilaisuutta tavoittelevan valintana. Uusi keskikoon seikkailupyörä V85 TT on ensimmäinen Guzzin uuden polven edustaja, joka haastaa tosissaan luokan vakiomenesty-jät. Vaikka ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita, Guzzissa riittää yhä erilaisia teknisiä ratkaisuja: pitkittäinen V2-moottori, ilmajäähdytys, kuivakytkin ja luokassaan ainoana kardaaniveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti hallittavaIlmajäähdytteisyydestään huolimatta moottori on mekaanisilta ääniltään hiljainen. Kone vetää 2 000 kierroksesta alkaen nykimättä, ja voimaa on tarjolla tasaisen vahvasti 4 000 kierroksesta huipputehon kierroslukemiin asti. Tasaisen vääntömomentin ansiosta ei ole kovin tarkkaa, mitä vaihdetta kulloin-kin käyttää.Erityisesti soralla moottorin tasainen luonne nousee oikeuksiinsa: pyörä on helposti hallittavissa ja käytös ennakoitavissa. Kuusipykälisen vaihteiston tuntuma on täsmällinen, ja vaihdepolkimen liikerata mukavan lyhyt. Asvalttimutkissa pyörä kääntyy isoista mitoistaan huolimatta kevyesti, miltei pelkän katseen voimalla. Iskunvaimennus on enemmän matka- kuin offroad-ajoon säädetty. Kaksi sormea riittävät käyttämään etujarrukahvaa kaikissa tilanteissa.Luistonesto ja kolme ajotilaa kuuluvat vakiovarustukseen. Offroad-asetuksella takapään ABS-järjestelmä kytkeytyy toiminnasta, ja luistonesto sallii takarenkaalle suuremman luiston.Matkaominaisuuksia riittävästiAjoasento on väljä ja jalkatapit melko leveällä. Jalat ovat sivuille sojottavien sylinterien takana hyvin ajoviimalta suojassa. Matala tuulilasi suojaa kohtuullisesti kuljettajaa, joskin moottoritienopeuksissa kaipaa jo korkeampaa lasia.Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, mutta vilkun ja vakionopeudensäätimen katkaisijat ovat tunnot-tomia. Väri-TFT-mittaristo on pienikokoisuudestaan huolimatta selkeälukuinen.V85 TT ei ole luokkansa suorituskykyisin, joskin kiihtyvyyttä ja huippunopeutta on varmasti tarpeeksi. Hyvän ergonomian ansiosta pyörä on mainio valinta pidemmille matkoille. Matkakäyttöä tukee myös polttoainetalous, sillä 4,4 litran koeajokulutuksella 23 litran tankillinen riittää yli 500 kilometrin matkalle.Jos ennakkoon tulikin pidettyä Guzzia värikkäänä vain ulkonäöltään ja erikoisilta ratkaisuiltaan, koe-ajon jälkeen se nousi yhdeksi vakavasti otettavaksi keskikoon seikkailupyörävaihtoehdoksi.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Moto Guzzi V85 TT Hinta alkaen 15 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 460 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, V2-moottori pitkittäin, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 59 kW (80 hv), 7750 r/min Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 229 kg, akseliväli 1 530 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous