5.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V85 TT – paljon väriä ja ominaisuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi V85 TT on luokkansa ainoa kardaanivetoinen, mutta muuten ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita. Hyvää: moottorin tasainen luonne, polttoainetalous, ergonomia. Huonoa: matala tuulilasi, tunnottomat katkaisimet. Moto Guzzi on tähän asti tunnettu erilaisuutta tavoittelevan valintana. Uusi keskikoon seikkailupyörä V85 TT on ensimmäinen Guzzin uuden polven edustaja, joka haastaa tosissaan luokan vakiomenesty-jät. Vaikka ominaisuudet ovat lähellä kilpailijoita, Guzzissa riittää yhä erilaisia teknisiä ratkaisuja: pitkittäinen V2-moottori, ilmajäähdytys, kuivakytkin ja luokassaan ainoana kardaaniveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helposti hallittava Ilmajäähdytteisyydestään huolimatta moottori on mekaanisilta ääniltään hiljainen. Kone vetää 2 000 kierroksesta alkaen nykimättä, ja voimaa on tarjolla tasaisen vahvasti 4 000 kierroksesta huipputehon kierroslukemiin asti. Tasaisen vääntömomentin ansiosta ei ole kovin tarkkaa, mitä vaihdetta kulloin-kin käyttää. Erityisesti soralla moottorin tasainen luonne nousee oikeuksiinsa: pyörä on helposti hallittavissa ja käytös ennakoitavissa. Kuusipykälisen vaihteiston tuntuma on täsmällinen, ja vaihdepolkimen liikerata mukavan lyhyt. Asvalttimutkissa pyörä kääntyy isoista mitoistaan huolimatta kevyesti, miltei pelkän katseen voimalla. Iskunvaimennus on enemmän matka- kuin offroad-ajoon säädetty. Kaksi sormea riittävät käyttämään etujarrukahvaa kaikissa tilanteissa. Luistonesto ja kolme ajotilaa kuuluvat vakiovarustukseen. Offroad-asetuksella takapään ABS-järjestelmä kytkeytyy toiminnasta, ja luistonesto sallii takarenkaalle suuremman luiston. Matkaominaisuuksia riittävästi Ajoasento on väljä ja jalkatapit melko leveällä. Jalat ovat sivuille sojottavien sylinterien takana hyvin ajoviimalta suojassa. Matala tuulilasi suojaa kohtuullisesti kuljettajaa, joskin moottoritienopeuksissa kaipaa jo korkeampaa lasia. Hallintalaitteet sopivat hyvin käteen, mutta vilkun ja vakionopeudensäätimen katkaisijat ovat tunnot-tomia. Väri-TFT-mittaristo on pienikokoisuudestaan huolimatta selkeälukuinen. V85 TT ei ole luokkansa suorituskykyisin, joskin kiihtyvyyttä ja huippunopeutta on varmasti tarpeeksi. Hyvän ergonomian ansiosta pyörä on mainio valinta pidemmille matkoille. Matkakäyttöä tukee myös polttoainetalous, sillä 4,4 litran koeajokulutuksella 23 litran tankillinen riittää yli 500 kilometrin matkalle. Jos ennakkoon tulikin pidettyä Guzzia värikkäänä vain ulkonäöltään ja erikoisilta ratkaisuiltaan, koe-ajon jälkeen se nousi yhdeksi vakavasti otettavaksi keskikoon seikkailupyörävaihtoehdoksi. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Moto Guzzi V85 TT Hinta alkaen 15 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 460 € Moottori Bensiinimoottori 853 cm³, V2-moottori pitkittäin, ilmajäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 59 kW (80 hv), 7750 r/min Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Vääntö 80 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 229 kg, akseliväli 1 530 mm, tankin tilavuus 23 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe