7.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – klassinen farmari trendikkäillä käyttövoimilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Astra Sports Tourer on koriltaan virkistävän perinteinen. Vanhahtavaksi uutuutta ei kuitenkaan voi haukkua, sillä horisontissa siintää jopa markkinoilla harvinainen täyssähköfarmari. Hyvää: tila, muotoilu, voimalinjavalikoima. Huonoa: Autobahn-napakkuus, lataushybridin pienet yksityiskohdat. Rüsselsheimissa Opelin tehdasalueen pihalla ovat järjestyksessä tehtaan keskikokoiset farmarit Kadett A Caravanista aina Astra K Sports Toureriin. Matka General Motorsilta PSA-ryhmään ja sittemmin Stellantikseen on ollut monivaiheinen, mutta tässä sitä ollaan. Opel Astra Sports Tourer saapuu mallistoon jälleen kerran, tällä kertaa upouudesta L-kirjaimella ristitystä Astra-perheestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkifarkkuTotta kai Opelilla ollaan tietoisia katumaastureista ja crossoverista, kuuluuhan niitä kolmin kappalein merkin omaankin mallistoon. Silti Astran farmariin on haluttu lähteä intohimolla ja järjellä. Vaikka pitkäkatossa on pidempi akseliväli, ovat autot vielä takaoviltaan identtiset ja farmari on haluttu erottaa vain tavaratilan osalta. Takavalot ovat samat kuin hatchbackissa. Saatavissa oleva musta katto madaltaa autoa visuaalisesti entisestään. Rekisterilaatta on nostettu takaluukkuun, jotta takapuskuri on saatu muotoiltua matalammalle nostokynnykselle.Peruutusvalot hymähdyttävät ensimmäisellä bongauskerralla.Tavaratila on tasapohjainen myös lataushybridiversiossa, mutta tavaratilan pohjan alla oleva tila on muussa käytössä. Polttomoottoriversioissa tavaratilan rullapeite mahtuu pohjan alle säilöön ja lisäksi takaistuinten takana on pienet säilytyslokerot esimerkiksi ensiapupakkaukselle. Lähivuosina mallistoon liittyy vielä täyssähköinen versio. Opel aikoo olla täyssähköinen vuodesta 2028 alkaen, joten oletettavasti nykyinen Astra jää sukunsa viimeiseksi polttomoottorimallipolveksi. Tavaratilaa farmari-Astrassa on 597 litraa perusversiossa ja se on kasvatettavissa 1 634 litraan takaistuimet kääntämällä (40:20:40). Koeajetussa lataushybridiversiossa tarpeellista tavaraa mahtuu 516 litraa ja se on kasvatettavissa 1 553 litraan. Myös takaistuimilla on lisää polvitilaa, kiitos 57 mm hatchbackia pidemmän akselivälin. Edelliseen Astra-farmariin verrattuna auto on lyhentynyt kuusi senttiä, mutta akseliväli on pidentynyt seitsemän senttimetriä.Ladattu tyylilläMuuten Astra on tutussa iskussa, eli keulaa hallitsevat merkin Vizor-keulailme ja Intelli-Lux-ledimatriisivalot. Vanteiden muoviset aerokoristeet voi halutessaan vaihtaa vaikka yksitellen värihyrrää miettien ja värikoodauksen voi halutessaan ulottaa jopa taustapeilin muovikoteloon.Sisustamuotoilussa Opel on rohkeasti omalla linjallaan. Ruutujen suhteen autosta löytyy tiettyä sukulaisuutta Citroënin ja Peugeotin tuotteisiin, mutta Opelin grafiikat jäsentävät samat valikot hiukan selkeämmin. Saksalaismerkki on myös noudattanut omaa linjaa painikkeiden ja säilytyslokeroiden kanssa. Verrattuna korostetun perinteiseen edelliseen Astraan uutuus on kehittynyt vuosiaan enemmän digitaalisuuden suuntaan. AGR-istuin on ryhdikäs ja siinä on kohtuullisen hyvät säädöt. Liikenteessä Opel Astra Sports Tourer on vaivaton ajettava. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas, mutta auton käytös on rauhallista. Alusta on luonteeltaan napakka ja auto on selvästi suunniteltu moottoritienopeuksiin, joten lopullinen arvio farmariversion ajomelusta ja jousitusmukavuudesta täytyy jättää Suomen tiestölle. Lataushybridivoimalinja vaihtaa voimalähteiden välillä hyvin, mutta mahdolliset arviot yhdellä latauksella ajettavasta matkasta täytyy niin jättää pidempään koeajoon. WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 60 kilometriä, eikä tavoite ole mahdoton 25°C asteessa ajetun koeajolenkin perusteella. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan alle kahdessa tunnissa, suko-kotilatauksella täysi akku vie noin seitsemisen tuntia.Suomea kohtiSports Tourer on ehdottomasti mainio lisä Astra-mallistoon. On hienoa nähdä klassinen farkkumalli aikana, jolloin perinteiset farmariautot ovat olleet viime vuosina melko ahtaalla. Opelin kannalta mielenkiintoista on, että farkun saa halutessaan niin dieselautomaattina kuin lähiaikoina myös täyssähköisenä.Autojen saapumisesta Suomeen ei ole vielä varmaa tietoa, mutta koeajettujen autojen perusteella farmarin tuotanto käynnistyy loppuvuoden aikana. Koeajettu yksilö oli saksalaisella Ultimate-varustelulla. Myös hinnoittelu on avointa, mutta farmarin ja hatchbackin välinen hintaero on perinteisesti Suomessa ollut noin 1 000 euron luokkaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Astra Sports Tourer 180 A PHEV Ultimate Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1×32 A). Toimintamatka 60 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4642 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 516–1553 l Omamassa: 1717 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?