16.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW Hybrid 225 – mielenkiintoinen hybridihaastaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 on ollut yksi ranskalaisvalmistajan kivijaloista vuodesta 2007 lähtien. Nyt tämä malli on siirtynyt kolmanteen sukupolveen. Hyvää: multimediajärjestelmä, voimalinja, mukavuus. Huonoa: ohjaustuntuma, jarrupolkimen vaste. Uusi Peugeot 308 tarjoilee ensivilkaisusta lähtien raikasta ilmettä. Sisarmalleista tutut puskurin laidoilla olevat pystysuuntaiset päiväajovalot antavat autolla helposti tunnistettavan ilmeen. Matalat ajovalot sulautuvat aiempaa massiivisempaan maskiin, jonka keskeltä löytyy ensimmäistä kertaa tuotannossa oleva merkin uusi logo. Muotoilultaan 308 edustaa valmistajan mukaan Peugeotin uutta aikakautta, eli vastaavaa ilmettä tullaan jatkossa näkemään myös muissa malleissa.Etuvalojen takakulmasta alkava pokkaus antaa ryhtiä pyöränkaarille. Keulalta ja perästä löytyvä vaakuna koristaa korkeimpien varustetasojen tapauksessa myös etulokasuojia. Hartialinjassa pokkaus sulautuu tyylikkäästi laajaan ovipintaan, mutta pokkaus tulee jälleen näkyviin takalokasuojassa. Etenkin takaviistosta autoa katsottaessa kaksiosainen pokkaus antaa perälle mahtipontista leveyttä. Takavaloissa on niin ikään merkin muista malleista tutut viirut, jotka on 308:ssa kuitenkin aseteltu aiempaa viistompaan kulmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi multimediajärjestelmäOhjaamossa vallitsee lähes jo kymmenen vuoden ajan Peugeoteissa käytössä ollut omalaatuinen mittariston asettelu. Kuljettaja katselee hyvin lähelle tuulilasia sijoitettua mittaristoa ohjauspyörän kehän yläpuolelta. Tämän i-Cockpit-nimellä tunnetun järjestelyn etuna on, että kuljettajan ei tarvitse laskea katsettaan juurikaan liikenteestä nähdäkseen mittariston informaatiota. Nykytyyliin mittariston roolia hoidetaan näytöllä, jonka sisältö on varsin kattavasti muokattavissa. Ohjaamon suurin edistysaskel on täysin uusi Peugeot i-Connect -multimediajärjestelmä. Huomattavasti edellistä, ja koko Peugeotin muuta mallistoa, sulavammin toimiva, nopeasti reagoiva ja kokonaisuudessaan intuitiivisempi järjestelmä parantaa käyttökokemusta merkittävästi. Myös aikaisemmin näytön alapuolelta löytyneet fyysiset pikavalinnat ovat poistuneet ja ne on korvattu helppokäyttöisillä ohjelmoitavilla kosketuspinnoilla. Näihin sopivan isoihin alueisiin käyttäjä voi helposti valita lähes minkä tahansa järjestelmästä löytyvän toiminnon.Pinnan alla ei ole tapahtunut yhtä radikaaleja muutoksia kuin ulkonäkö ja ohjaamo antavat odottaa. Uusi 308 nimittäin rakentuu edellisen sukupolven auton kanssa samalle modulaariselle EMP2-perusrakenteelle. Tämä tulee esille esimerkiksi voimalinjavalikoimassa, joka ei toistaiseksi tarjoile mitään uutta Peugeotin mallistossa.308:n mallistoon EMP2-pakista kuitenkin saadaan kaivattuja täydennyksiä. Kolmannen sukupolven myötä 308 nimittäin siirtyy ladattavien hybridien aikakauteen. Tekniset toteutukset ovat tuttuja sisarmalleista 508 ja 3008, mutta 308 tuo nyt trendikkään tekniikan suomalaisten suosituimpiin kuuluvaan autoluokkaan. Sen ovat todistaneet myyntitilastojen kärjessä keikkuvat farmarikorin ja hybriditekniikan yhdistelmän tarjoavat Toyota Corolla ja Škoda Octavia.Mukavaa matkustamistaLadattavien hybridien tavoin 308 Hybrid liikkuu lähtökohtaisesti sähköllä. Täyteen ladattuna 12,4 kWh:n akusta tarjoaa mahdollisuuden hyvissä oloissa lähes 60 sähköiseen kilometriin. Vaikka sähkömoottorin voima välitetään etupyörille 8-portaisen automaattivaihteiston kautta, vaihteiden vaihdot huomaa käytännössä vain täyskiihdytyksissä.1,6-litraisen polttomoottorin käynnistymistä ei maantienopeuksissa välttämättä edes huomaa. Äänieritys tuntuu jopa 508:a paremmalta tämän suhteen. Voimanlähteet toimivat hienostuneesti yhteen kaikissa ajotilanteissa ja sähkömoottorin välittömyys tulee hyvin esille nopeasti voimaa pyydettäessä; auto reagoi terävästi, vaikka polttomoottori ei olisi optimaalisella toiminta-alueella. Suorituskyky on perheautoluokkaan riittävä. Alustan toiminta vakuuttaa mukavuudellaan. Se hoitaa epätasaisuudet sivistyneesti, mutta ei kuitenkaan jätä epämääräistä tuntumaa. Auto reagoi ohjaukseen loogisesti, mutta kevyeksi tehostettu ohjaus ei juuri tarjoa tuntoa. Sama pätee jarrupolkimeen, jonka vaste on epämiellyttävän jousimainen.Farmarikoristen hybridimallien hinnat alkavat hieman kesymmän Hybrid 180 -mallin Launch Editionin 36 462 eurosta. Viisiovinen hatchback on noin 1 000 euroa edullisempi. Lisää löylyä markkinaan on luvassa vuonna 2023, kun 308 tulee tarjolle täyssähköisenä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Peugeot 308 SW GT Hybrid 225 EAT8 Hinta alkaen 44 283 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 486 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv), vääntö 320 Nm. Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 26 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 548–1574 l Omamassa: 1762 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?