16.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW Hybrid 225 – mielenkiintoinen hybridihaastaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 on ollut yksi ranskalaisvalmistajan kivijaloista vuodesta 2007 lähtien. Nyt tämä malli on siirtynyt kolmanteen sukupolveen. Hyvää: multimediajärjestelmä, voimalinja, mukavuus. Huonoa: ohjaustuntuma, jarrupolkimen vaste. Uusi Peugeot 308 tarjoilee ensivilkaisusta lähtien raikasta ilmettä. Sisarmalleista tutut puskurin laidoilla olevat pystysuuntaiset päiväajovalot antavat autolla helposti tunnistettavan ilmeen. Matalat ajovalot sulautuvat aiempaa massiivisempaan maskiin, jonka keskeltä löytyy ensimmäistä kertaa tuotannossa oleva merkin uusi logo. Muotoilultaan 308 edustaa valmistajan mukaan Peugeotin uutta aikakautta, eli vastaavaa ilmettä tullaan jatkossa näkemään myös muissa malleissa.Etuvalojen takakulmasta alkava pokkaus antaa ryhtiä pyöränkaarille. Keulalta ja perästä löytyvä vaakuna koristaa korkeimpien varustetasojen tapauksessa myös etulokasuojia. Hartialinjassa pokkaus sulautuu tyylikkäästi laajaan ovipintaan, mutta pokkaus tulee jälleen näkyviin takalokasuojassa. Etenkin takaviistosta autoa katsottaessa kaksiosainen pokkaus antaa perälle mahtipontista leveyttä. Takavaloissa on niin ikään merkin muista malleista tutut viirut, jotka on 308:ssa kuitenkin aseteltu aiempaa viistompaan kulmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi multimediajärjestelmäOhjaamossa vallitsee lähes jo kymmenen vuoden ajan Peugeoteissa käytössä ollut omalaatuinen mittariston asettelu. Kuljettaja katselee hyvin lähelle tuulilasia sijoitettua mittaristoa ohjauspyörän kehän yläpuolelta. Tämän i-Cockpit-nimellä tunnetun järjestelyn etuna on, että kuljettajan ei tarvitse laskea katsettaan juurikaan liikenteestä nähdäkseen mittariston informaatiota. Nykytyyliin mittariston roolia hoidetaan näytöllä, jonka sisältö on varsin kattavasti muokattavissa. Ohjaamon suurin edistysaskel on täysin uusi Peugeot i-Connect -multimediajärjestelmä. Huomattavasti edellistä, ja koko Peugeotin muuta mallistoa, sulavammin toimiva, nopeasti reagoiva ja kokonaisuudessaan intuitiivisempi järjestelmä parantaa käyttökokemusta merkittävästi. Myös aikaisemmin näytön alapuolelta löytyneet fyysiset pikavalinnat ovat poistuneet ja ne on korvattu helppokäyttöisillä ohjelmoitavilla kosketuspinnoilla. Näihin sopivan isoihin alueisiin käyttäjä voi helposti valita lähes minkä tahansa järjestelmästä löytyvän toiminnon.Pinnan alla ei ole tapahtunut yhtä radikaaleja muutoksia kuin ulkonäkö ja ohjaamo antavat odottaa. Uusi 308 nimittäin rakentuu edellisen sukupolven auton kanssa samalle modulaariselle EMP2-perusrakenteelle. Tämä tulee esille esimerkiksi voimalinjavalikoimassa, joka ei toistaiseksi tarjoile mitään uutta Peugeotin mallistossa.308:n mallistoon EMP2-pakista kuitenkin saadaan kaivattuja täydennyksiä. Kolmannen sukupolven myötä 308 nimittäin siirtyy ladattavien hybridien aikakauteen. Tekniset toteutukset ovat tuttuja sisarmalleista 508 ja 3008, mutta 308 tuo nyt trendikkään tekniikan suomalaisten suosituimpiin kuuluvaan autoluokkaan. Sen ovat todistaneet myyntitilastojen kärjessä keikkuvat farmarikorin ja hybriditekniikan yhdistelmän tarjoavat Toyota Corolla ja Škoda Octavia.Mukavaa matkustamistaLadattavien hybridien tavoin 308 Hybrid liikkuu lähtökohtaisesti sähköllä. Täyteen ladattuna 12,4 kWh:n akusta tarjoaa mahdollisuuden hyvissä oloissa lähes 60 sähköiseen kilometriin. Vaikka sähkömoottorin voima välitetään etupyörille 8-portaisen automaattivaihteiston kautta, vaihteiden vaihdot huomaa käytännössä vain täyskiihdytyksissä.1,6-litraisen polttomoottorin käynnistymistä ei maantienopeuksissa välttämättä edes huomaa. Äänieritys tuntuu jopa 508:a paremmalta tämän suhteen. Voimanlähteet toimivat hienostuneesti yhteen kaikissa ajotilanteissa ja sähkömoottorin välittömyys tulee hyvin esille nopeasti voimaa pyydettäessä; auto reagoi terävästi, vaikka polttomoottori ei olisi optimaalisella toiminta-alueella. Suorituskyky on perheautoluokkaan riittävä. Alustan toiminta vakuuttaa mukavuudellaan. Se hoitaa epätasaisuudet sivistyneesti, mutta ei kuitenkaan jätä epämääräistä tuntumaa. Auto reagoi ohjaukseen loogisesti, mutta kevyeksi tehostettu ohjaus ei juuri tarjoa tuntoa. Sama pätee jarrupolkimeen, jonka vaste on epämiellyttävän jousimainen.Farmarikoristen hybridimallien hinnat alkavat hieman kesymmän Hybrid 180 -mallin Launch Editionin 36 462 eurosta. Viisiovinen hatchback on noin 1 000 euroa edullisempi. Lisää löylyä markkinaan on luvassa vuonna 2023, kun 308 tulee tarjolle täyssähköisenä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Peugeot 308 SW GT Hybrid 225 EAT8 Hinta alkaen 44 283 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 486 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv), vääntö 320 Nm. Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 26 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 548–1574 l Omamassa: 1762 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti