16.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW Hybrid 225 – mielenkiintoinen hybridihaastaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 on ollut yksi ranskalaisvalmistajan kivijaloista vuodesta 2007 lähtien. Nyt tämä malli on siirtynyt kolmanteen sukupolveen. Hyvää: multimediajärjestelmä, voimalinja, mukavuus. Huonoa: ohjaustuntuma, jarrupolkimen vaste. Uusi Peugeot 308 tarjoilee ensivilkaisusta lähtien raikasta ilmettä. Sisarmalleista tutut puskurin laidoilla olevat pystysuuntaiset päiväajovalot antavat autolla helposti tunnistettavan ilmeen. Matalat ajovalot sulautuvat aiempaa massiivisempaan maskiin, jonka keskeltä löytyy ensimmäistä kertaa tuotannossa oleva merkin uusi logo. Muotoilultaan 308 edustaa valmistajan mukaan Peugeotin uutta aikakautta, eli vastaavaa ilmettä tullaan jatkossa näkemään myös muissa malleissa.Etuvalojen takakulmasta alkava pokkaus antaa ryhtiä pyöränkaarille. Keulalta ja perästä löytyvä vaakuna koristaa korkeimpien varustetasojen tapauksessa myös etulokasuojia. Hartialinjassa pokkaus sulautuu tyylikkäästi laajaan ovipintaan, mutta pokkaus tulee jälleen näkyviin takalokasuojassa. Etenkin takaviistosta autoa katsottaessa kaksiosainen pokkaus antaa perälle mahtipontista leveyttä. Takavaloissa on niin ikään merkin muista malleista tutut viirut, jotka on 308:ssa kuitenkin aseteltu aiempaa viistompaan kulmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi multimediajärjestelmäOhjaamossa vallitsee lähes jo kymmenen vuoden ajan Peugeoteissa käytössä ollut omalaatuinen mittariston asettelu. Kuljettaja katselee hyvin lähelle tuulilasia sijoitettua mittaristoa ohjauspyörän kehän yläpuolelta. Tämän i-Cockpit-nimellä tunnetun järjestelyn etuna on, että kuljettajan ei tarvitse laskea katsettaan juurikaan liikenteestä nähdäkseen mittariston informaatiota. Nykytyyliin mittariston roolia hoidetaan näytöllä, jonka sisältö on varsin kattavasti muokattavissa. Ohjaamon suurin edistysaskel on täysin uusi Peugeot i-Connect -multimediajärjestelmä. Huomattavasti edellistä, ja koko Peugeotin muuta mallistoa, sulavammin toimiva, nopeasti reagoiva ja kokonaisuudessaan intuitiivisempi järjestelmä parantaa käyttökokemusta merkittävästi. Myös aikaisemmin näytön alapuolelta löytyneet fyysiset pikavalinnat ovat poistuneet ja ne on korvattu helppokäyttöisillä ohjelmoitavilla kosketuspinnoilla. Näihin sopivan isoihin alueisiin käyttäjä voi helposti valita lähes minkä tahansa järjestelmästä löytyvän toiminnon.Pinnan alla ei ole tapahtunut yhtä radikaaleja muutoksia kuin ulkonäkö ja ohjaamo antavat odottaa. Uusi 308 nimittäin rakentuu edellisen sukupolven auton kanssa samalle modulaariselle EMP2-perusrakenteelle. Tämä tulee esille esimerkiksi voimalinjavalikoimassa, joka ei toistaiseksi tarjoile mitään uutta Peugeotin mallistossa.308:n mallistoon EMP2-pakista kuitenkin saadaan kaivattuja täydennyksiä. Kolmannen sukupolven myötä 308 nimittäin siirtyy ladattavien hybridien aikakauteen. Tekniset toteutukset ovat tuttuja sisarmalleista 508 ja 3008, mutta 308 tuo nyt trendikkään tekniikan suomalaisten suosituimpiin kuuluvaan autoluokkaan. Sen ovat todistaneet myyntitilastojen kärjessä keikkuvat farmarikorin ja hybriditekniikan yhdistelmän tarjoavat Toyota Corolla ja Škoda Octavia.Mukavaa matkustamistaLadattavien hybridien tavoin 308 Hybrid liikkuu lähtökohtaisesti sähköllä. Täyteen ladattuna 12,4 kWh:n akusta tarjoaa mahdollisuuden hyvissä oloissa lähes 60 sähköiseen kilometriin. Vaikka sähkömoottorin voima välitetään etupyörille 8-portaisen automaattivaihteiston kautta, vaihteiden vaihdot huomaa käytännössä vain täyskiihdytyksissä.1,6-litraisen polttomoottorin käynnistymistä ei maantienopeuksissa välttämättä edes huomaa. Äänieritys tuntuu jopa 508:a paremmalta tämän suhteen. Voimanlähteet toimivat hienostuneesti yhteen kaikissa ajotilanteissa ja sähkömoottorin välittömyys tulee hyvin esille nopeasti voimaa pyydettäessä; auto reagoi terävästi, vaikka polttomoottori ei olisi optimaalisella toiminta-alueella. Suorituskyky on perheautoluokkaan riittävä. Alustan toiminta vakuuttaa mukavuudellaan. Se hoitaa epätasaisuudet sivistyneesti, mutta ei kuitenkaan jätä epämääräistä tuntumaa. Auto reagoi ohjaukseen loogisesti, mutta kevyeksi tehostettu ohjaus ei juuri tarjoa tuntoa. Sama pätee jarrupolkimeen, jonka vaste on epämiellyttävän jousimainen.Farmarikoristen hybridimallien hinnat alkavat hieman kesymmän Hybrid 180 -mallin Launch Editionin 36 462 eurosta. Viisiovinen hatchback on noin 1 000 euroa edullisempi. Lisää löylyä markkinaan on luvassa vuonna 2023, kun 308 tulee tarjolle täyssähköisenä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Peugeot 308 SW GT Hybrid 225 EAT8 Hinta alkaen 44 283 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 486 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv), vääntö 320 Nm. Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 12,4 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 26 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2732 mm Tavaratila: 548–1574 l Omamassa: 1762 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija