6.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 GT Hybrid on huomaamaton hybridi, mutta pientä viimeistelyä kaivataan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 GT Hybrid on kaikkien aikojen tehokkaimman sarjavalmistetun leijonakeulan, 3008 Hybrid4:n ohella aloituspotku ladattavien hybridien markkinoille. Hyvää: voimalinja, tavaratilaa rokotettu vain vähän. Huonoa: takajousituksen toiminta, käyttöliittymän suomennokset. Peugeot 3008 Hybrid4:stä poiketen Peugeot 508 GT Hybrid on hybridinä aina etuvetoinen. Voimalinja koostuu 180-hevosvoimaisesta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista, jonka perässä on 110-hevosvoimainen sähkömoottori. Voimaa etupyörille välittää kahdeksanportainen automaattivaihteisto.11,8 kWh:n ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, mutta vetoisuus vähenee varsin kohtuullisesti 463 litrasta 431 litraan. Toinen mittamuutos on polttoainesäiliössä: bensiinimallissa tankkiin mahtuu 62, hybridissä 43 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridihyppykeppiTavaratilan suurin rasite kohdistuukin yllättäen jousitukseen. Jo ensikoeajossa kritisoimme rajuja ulosjoustoja kahden hengen kuormalla. Kotimaassa kyydissä oli parhaimmillaan kolme henkeä ja tavaratila lähes täynnä, jolloin auton takapää suorastaan villiintyi.Kun tavallinen 508 keinahtelee eleettömästi ja pehmeästi kuoppien yli, hybridin reaktio on täysin vastakkainen: perä pohjaa erittäin herkästi, ja siitä seuraava heilahdus on todella raju. Miten lie farmarimallin laita, johon tavaraa saa kyytiin vieläkin enemmän?Sen sijaan ensikoeajossa esiintynyttä pintakovuutta ei ilmentynyt ennen aivan terävimpiä töyssyjä. Jarrutuntumakaan ei ole hybridien pahimmasta päästä. Levyjarrujen mukaantulon energian talteenoton kaveriksi huomaa yhä, mutta terävään välialueeseen tottuu nopeasti.Moitteeton voimalinjaVoimalinjan työskentely on onneksi saumatonta. Hybriditilassa potkua löytyy tarpeeksi tiukempaankin ajoon, eikä automaattivaihteiston toiminnassakaan ole moitittavaa. Täysin sähköisen electric-ajotilan turvin autolla voi ajaa oikeasti polttomoottorin puuttumatta peliin; tämäkään ei ole itsestäänselvyys sähköistettyjen autojen parissa.Akkua voi säästää halutessaan e-Save -toiminnolla esimerkiksi kaupunkiajoon. Akun varaus esitetään mittaristossa loogisesti samanlaisella palkilla kuin polttoaineen määräkin, mutta vastakkaisella puolella.Täysin sähköiseksi toimintamatkaksi luvataan 48 kilometriä. Käytännön yritykset jäivät 40 kilometrin paikkeille, mikä ei ole huono suoritus sekään. Sähkömoottorin teho tuntuu lukemiaan suuremmalta, työmatka-ajossa lisätehoa jää harvoin kaipaamaan.10-tuumaiselta kosketusnäytöltä voi tarkastella energiankulutusta, etsiä lähimpiä latauspisteitä ja seurata energiavirtaa ajon aikana – jos löytää oikeat toiminnot. Energiavirta-näkymän saa esille kohdasta ’’Virtaamav’’, kulutushistorian puolestaan paikasta ’’Puhelutiedot’’. Latausasemat löytyvät hieman loogisemmin kohdasta ’’Lataus’’. Toivottavasti käyttöliittymä on jo saanut päivityksen mukana kielikurssin. Mainittakoon vielä, että navigoinnin ääniasetukset kulkevat nimellä "Laulumusiik"...Edullisimmillaan 508 Hybridin saa Allure-varustetasolla 43 974 euron hintaan, farmarimalli SW:n halvin latausversio starttaa 45 359 eurosta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV Hinta alkaen 48 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 730 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 11,8 / 9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1330 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?