1.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Ranger XP 900 High Lifter – hyötykoneesta huvipuistoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun työkäyttöön tarkoitettuun Polaris Rangeriin asennetaan korottavat High Lifter -tukivarret, järeämmät renkaat ja hieman tiuhemmat vaihteiston välitykset, muuttuu pelin henki melko radikaalisti. Hyvää: Maastokelpoisuus, äijämäinen ulkonäkö, hauskuus Huonoa: Saatavilla vain maastomallina, hinta Vaikka perusvarusteisen Polaris Ranger XP 900:en maasto-ominaisuuksia tai ulkonäköä ei käy moittiminen, on mallin High Lifter -versio selkeästi kyvykkäämmän ja maskuliinisemman näköinen. Musta-oranssi väritys, avonainen ohjaamo ja järeällä kuviolla varustetut 28-tuumaiset High Lifter Outlaw 2 -renkaat tekevät työkonemaisesta puurtajasta kilpahenkisemmän hupivälineen. Ranger High Lifter on vakiomallia kolmisen senttiä korkeampi, ja ero näkyy nimenomaan maavarassa. Korotus on toteutettu kaarevilla tukivarsilla ja korkeammilla renkailla, jotka ovat amerikkalaisen High Lifter Productsin valmistamat. High Lifter valmistaa mallikohtaisia aftermarket-viritysosia monille merkeille, mutta Polaris tarjoaa valmiiksi High Lifterin muokkaamia malleja, muun muassa tuhatkuutioinen Sportsman XP ja nyt ajettava Ranger XP 900. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu tekniikka, tiuhempi välitys Korotuksen lisäksi vaihteistoa on tihennetty pyörien suuremman vierintäkehän kompensoimiseksi. Lisäksi moottorin ilmanotto on nostettu snorkkelien avulla ylemmäs. Lavan ja ohjaamon välistä ylös törröttävät putket luovat katu-uskottavuutta ja mahdollistavat syvässäkin lutakossa kahlaamisen. Muuten Rangerin tekniikkaan ei ole koskettu. Moottori on sama 875-kuutioinen kaksisylinterinen, jota käytetään perusmallissakin. Tehoa on muikeat 68 hevosvoimaa, ja se liikuttaa Rangeria varsin iloisesti. Ranger on aiemmissa testeissä todettu yhdeksi luokkansa tehokkaimmista, joten voima ei ihan heti lopu kesken vauhdikkaammassakaan menossa. Vetoa ja vetokykyä Hidasta ryömintää auttaa voimakkaan moottorin lisäksi variaattorivaihteiston hidas puoli, jolla varmistetaan väännön riittävyys. Rangerin neliveto on Polariksen tyyliin automaattisesti kytkeytyvää mallia ja toiminnaltaan moitteeton. Nelivedon ohella valittavana on pelkkä takaveto. Lisäksi Ranger tarjoaa erillisen Turf-toiminnon, jolloin vedosta vastaa vain yksi pyörä. Tämä vetotapa ehkäisee ajoalustan rikkoutumista tiukoissa käännöksissä esimerkiksi golfkentillä ja muilla herkillä pinnoilla ajellessa. Kuormaa Rangerin kippilavalle saa lastata 454 kiloa. Vetokykyä luvataan 907 kiloa. Voisi kuvitella, että kuorma seuraa nätisti Rangerin perässä milteipä maastosta riippumatta, ainakin High Lifterin renkailla. Ohjaamossa on paikat kolmelle, ja tilaa riittää kohtuudella jopa aikuisille. Asfaltilla ajaessa isot traktorikuvioiset renkaat ei toki ole parhaimmillaan, mutta maastossa ja lumessa ne toimivat loistavasti. Asvalttiajoa hillitsee sekin seikka, ettei Ranger High Lifteriä voi rekisteröidä tieliikenteeseen. Hauskaa kuin huvipuistossa High Lifteriin istuessa kaipuu kaulan syvyisiin kuramonttuihin ja läpitunkemattomiin ryteikköihin valtaa kuljettajan mielen. Tällä erää moisia olosuhteita ei koeajon puitteissa ollut tarjolla, mutta ajan sai kulumaan mukavasti loputtomista nelipyöräluisuista sohjoisella merenjäällä nautiskellessakin. Kokemus peittoaa minkä tahansa huvipuistolaitteen mennen tullen, eikä läpimärkä vaatetuskaan saa hymyä hyytymään. Tälläkin kertaa hauskanpidolla on hintansa. Ranger High Lifterin hintalapussa lukee 24 490 euroa, mikä on melkoinen summa – varsinkin pelkästä maastopelistä. Laitteen käyttökelpoisuutta tai varsinkaan hauskuutta se ei kuitenkaan himmennä. Hinta alkaen24 490 eurMoottoriBensiinimoottori, 875 cm³, 2 sylinteriä, nestejäähdytys, 2-alueinen PVT-variaattori, nelivetoTeho68 hvTakuu2 vuotta Teksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Katso lisää: Katso lisää Ranger High Lifterista: www.polaris.fi www.highlifter.com https://polaris.com/en-us/ranger-utv/ranger-xp-900-eps-high-lifter Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe